| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Porady użytkowe > Nowe auto: gdzie je naprawiać i jak nie stracić gwarancji?

Nowe auto: gdzie je naprawiać i jak nie stracić gwarancji?

Gwarancja mechaniczna i perforacyjna nowo kupionego auta nigdy nie jest bezwarunkowa. Książka gwarancyjna nakłada na właściciela wiele obowiązków, których wypełnienie jest warunkiem usunięcia ewentualnych awarii w ramach gwarancji. O czym trzeba pamiętać jeżdżąc autem na gwarancji, żeby jej nie utracić?

Czytaj, czytaj, i jeszcze raz czytaj...

Gwarancja na samochód, jak każda umowa, ma swoje warunki. Zapisane są one w książce gwarancyjnej i w instrukcji obsługi auta. Ich spełnienie jest warunkiem wypełnienia gwarancji dlatego trzeba je znać i rozumieć.

Zobacz również: Na czym można zaoszczędzić eksploatując samochód?

To wcale nie jest łatwe zadanie, bo „warunki gwarancji” są najczęściej bardzo obszernym rozdziałem, w dodatku zapisane są językiem prawniczym. Może się zatem okazać, że przebrnięcie przez wszystkie punkty będzie męczące i zrodzi wiele pytań. Odpowiedzi na nie należy szukać natychmiast u dealera (w salonie) lub u krajowego przedstawiciela marki. Sprzedawca ma obowiązek odpowiedzieć klientowi na wszystkie pytania dotyczące warunków gwarancji.

 Nieznajomość warunków gwarancyjnych nie zwalnia z ich przestrzegania! W sprawach spornych o wykonanie naprawy w ramach gwarancji zasłanianie się niewiedzą w kwestiach prawniczych może tylko nam zaszkodzić!

Gwarancja mechaniczna:

Poszczególne firmy motoryzacyjne, a właściwie działy prawne tych firm, układają „warunki gwarancji” pod konkretne modele. Dlatego trudno generalizować. Ułożyć poradnik „jak nie stracić gwarancji mechanicznej” można tylko po przeczytaniu pełnej dokumentacji do konkretnego auta. Jest jednak kilka zasad, których łamać nie wolno pod żadnym pozorem:

Zobacz też: Jak obliczyć średnie zużycie paliwa na 100 kilometrów?

Po pierwsze przeglądy okresowe

Przeglądów dokonujemy zawsze na czas, czyli przed określonym przebiegiem lub upływem czasu. W przypadku większości aut przeglądy wyznaczane są po przebiegu 15-30 tysięcy kilometrów lub według wskazań komputera pokładowego. Nie zależnie od tego przegląd powinien być przeprowadzony co rok.

Czy jesteśmy skazani na autoryzowany serwis? Ogólnie rzecz biorąc – TAK. Producenci udzielają gwarancji pod warunkiem, że serwis jest przeprowadzany profesjonalnie z użyciem odpowiednich części. Serwis musi zostać również odnotowany w książce serwisowej i w bazie danych producenta. Ta ostatnia czynność jest nie do zrobienia w nieautoryzowanych stacjach.

Zobacz też: Czy warto kupować części regenerowane?

Awarie na drodze

Również ponadplanowe naprawy auta na gwarancji trzeba przeprowadzać w autoryzowanym serwisie. Również w momencie, gdy przykra przygoda wydarzy się nam w trasie. Holowanie i szybka naprawa w wykonaniu złotej rączki może być uznana za złamanie warunków gwarancji. Tak samo jest w przypadku kolizji, naprawa czy to z naszej kieszeni czy też przeprowadzona bezgotówkowo musi się odbyć w serwisie autoryzowanym. I tu przechodzimy do odrębnej kwestii.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Kornelia Ksieniewicz

Ekspert z dziedziny postępowania egzekucyjnego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »