REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Na czym nie warto oszczędzać eksploatując samochód (część 1)?

Łukasz Krasowski
Dobre opony to krok do bezpieczeństwa fot. Toyota
Dobre opony to krok do bezpieczeństwa fot. Toyota

REKLAMA

REKLAMA

Eksploatacja samochodu jest bez wątpienia dość kosztowna, szczególnie porównując polskie i zachodnioeuropejskie zarobki. Skłania to do ograniczania wydatków z tym związanych, jednak nie na wszystkim warto oszczędzać.

Elementy odpowiadające za bezpieczeństwo

Racje mają ci, którzy twierdzą, że ostatnim miejscem, w którym należy szukać oszczędności to ogumienie oraz układ hamulcowy. Niewłaściwe opony (zużyte, nieprzystosowane do pory roku) są przyczyną wielu wypadków drogowych. Nie popłaca też kupowanie używanego ogumienia, które mimo dobrego wizualnie bieżnika mogą mieć wady lub uszkodzenia w konstrukcji wewnętrznej. Lepiej jest kupić nowe opony klasy budżetowej, niż używane z wyższej półki. Należy zwrócić uwagę, że na rynku pojawiło się sporo nowych, chińskich producentów, których wyroby odstają jakością od produktów renomowanych marek. 

REKLAMA

Zobacz również: Czy warto wymieniać śruby w kołach?

Oszczędzanie na układzie hamulcowym również może skończyć się tragicznie, więc zwlekanie z wymianą tarcz czy klocków hamulcowych jest zdecydowanie złym pomysłem. Wielu kierowców zapomina o okresowej kontroli geometrii zawieszenia. Mimo niemałego kosztu takiego badania, jest ono opłacalne, ponieważ nie skorygowane na czas ustawienia pogarszają prowadzenie pojazdu i mogą błyskawicznie zniszczyć opony. Nie zawsze ma sens stosowanie w zawieszeniu najtańszych zamienników jego elementów – mają niską trwałość i dużą część kosztów naprawy zawieszenia stanowi robocizna.

Zobacz też: Jakie podzespoły samochodu można regenerować?

Silnik

Najpoważniejszymi awariami, jakie mogą się nam przytrafić z powodu przesadnych oszczędności na obsłudze silnika są jego zatarcie lub zniszczenia spowodowane zerwaniem paska rozrządu. Napęd rozrządu wymieniajmy po przebiegu lub czasie zgodnym z zaleceniami producenta, a w przypadku niektórych silników należy ten interwał skrócić. Zerwanie paska to nierzadko koszty liczone w tysiącach złotych, ponieważ uszkodzeniu ulegają elementy układu korbowo-tłokowego, zawory, czasami również głowica lub wał korbowy. Bezwzględnie nie należy wymieniać samego paska, bo często psują się jego napinacze lub rolki prowadzące, a efekt takiej awarii jest podobny jak zerwanie paska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Czym skutkuje pęknięcie paska rozrządu?

Zastanówmy się również czy nie byłoby korzystnie wraz z napędem rozrządu zainwestować w nową pompę wody. Jeżeli ona odmówi posłuszeństwa czekać nas będzie ponowna wymiana całego kompletu rozrządu. Nie ma sensu oszczędzanie na okresowej wymianie płynów eksploatacyjnych oraz filtrów. Wymiana oleju silnikowego co kilkanaście, a w nowszych silnikach co kilkadziesiąt tysięcy kilometrów to względnie niewielki koszt, który z pewnością wpłynie pozytywnie na trwałość jednostki napędowej. Na rynku można się spotkać z podejrzanie niskimi cenami markowych środków smarnych. Zachowajmy w stosunku do nich ostrożność – zdarza się, że są to podróbki niewiadomego pochodzenia.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Sprawdź, gdzie nie przejedziesz! Blokady rolników 20 marca 2024 r. – mapa, objazdy. Ponad 500 blokad [Aktualizacja]

    W dniu 20 marca 2024 r. nastąpi kolejna odsłona protestu rolników. Na drogach całej Polski staną blokady rolnicze. Publikujemy mapę online protestów rolniczych i ewentualnych objazdów. Mapa jest stale aktualizowana, aktualnie widnieje na niej ponad 500 punktów blokad. Poza tym poniżej stale aktualizujemy informacje z samorządów i Policji odnośnie blokad drogowych w tym dniu.

    Bridgestone rozbudowuje fabrykę. Zainwestuje prawie mld zł. Dzięki temu zakład wyprodukuje 7 mln opon rocznie

    Bridgestone ma zamiar rozbudować hiszpański zakład produkcyjny w Burgos. Cele gigantycznej inwestycji są trzy. Chodzi o zwiększenie produkcji, poprawę standardu i mocniejsze pójście w kierunku zrównoważonego rozwoju.

    Młodzi nie chcą prawa jazdy. W 2023 r. dokumentów było o 30 proc. mniej, niż jeszcze kilka lat temu

    Dane z CEPiK nie pozostawiają złudzeń. W 2023 r. w Polsce zostało wydanych o 30 proc. mniej praw jazdy, niż w 2015 r. Jak ten trend może wpłynąć na producentów samochodów oraz rynek aut używanych?

    Auta w leasingu policja nie zabierze. Kierowca zapłaci jednak nawiązkę, a do tego poniesie koszty podatkowe

    Pijany kierowca zatrzymany w samochodzie leasingowanym auta nie straci. Mimo wszystko za swój czyn zapłaci i to podwójnie. Nawiązka dopiero otwiera listę jego strat. Kolejnym punktem jest utrata praw do odliczenia podatkowego.

    REKLAMA

    Na stacje powraca stary typ paliwa. Czy to oznacza, że kierowcy już nie muszą się bać benzyny E10?

    Kilka dni temu na stacje w całej Polsce powrócił stary typ paliwa. Ostatni raz kierowcy mogli je zatankować w październiku 2023 r. Czy to oznacza dobrą informację dla osób, które nie chcą benzyny Pb 95 E10? Sprawdźmy.

    Urzędnicy żądają podwyżek opłat za rejestrację samochodu w Polsce. Niestety mają rację. Stoi za nimi matematyka

    Dlaczego podwyżki? Powiaty domagają się urealnienia opłat za czynności realizowane w wydziałach komunikacji. Wskazują np. że opłata za dowód rejestracyjny wynosząca 54 zł nie była zmieniana od 20 lat. Od kwietnia PWPW, która produkuje te dokumenty podnosi stawkę do prawie 45 zł. 

    Policja oddała pierwsze auto zabrane pijanemu. I co z tego? Nie ma co robić afery, bo kierowca konfiskaty i tak nie uniknie

    Przepisy o odbieraniu aut pijanym są, ale tak właściwie... ich nie ma? Potwierdzać to może przypadek 46-latka, któremu policjanci najpierw zabrali Volvo, a później je oddali. Z uwagi na brak przepisów wykonawczych. To jednak jeszcze nie świadczy o tym, ze nowelizacja jest martwa czy poszła do kosza. Kierowca nową karę i tak poniesie.

    Rząd chce jednak wykasować podatek od aut spalinowych. Szykuje się do rozmów z UE na temat zmian w KPO

    KPO miało zgotować kierowcom w Polsce aż dwa podatki od aut spalinowych. Teraz okazuje się, że tych może wcale nie być. Nowy rząd planuje renegocjację planu odbudowy. Danina płacona przez kierowców ma zniknąć z dokumentu, a tym samym nie zacznie obowiązywać w Polsce.

    REKLAMA

    Chciał uniknąć kary za parkowanie. Przerobił litery na tablicy rejestracyjnej. Dostał zarzut karny i może trafić do więzienia na 5 lat

    Aby uniknąć płacenia mandatów za nieprawidłowe parkowanie, dostawca jedzenia przerobił na tablicy rejestracyjnej literę F na E. Teraz grozi mu nawet 5 lat więzienia. Chciał być sprytny. Policjanci byli jednak sprytniejsi.

    103-latka rozbiła bank. Prowadziła auto bez prawa jazdy. Samochód nie miał natomiast OC

    Miała 103 lata i prowadziła samochód. Prowadziła go bez prawa jazdy. Na tym kłopoty seniorki się nie kończą. Jaki był finał? Karabinierzy – bo akcja rozgrywała się we Włoszech – odwieźli ją do domu. Ona natomiast zapowiedziała zakup... skutera!

    REKLAMA