| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Porady użytkowe > Na czym nie warto oszczędzać eksploatując samochód (część 2)?

Na czym nie warto oszczędzać eksploatując samochód (część 2)?


Ceny paliw, szczególnie w ostatnim czasie, stały się trudne do zaakceptowania. Niektórzy by zaoszczędzić, próbują stosować paliwa niekoniecznie pochodzące z oficjalnych stacji paliw.

Paliwo

Użytkowników silników Diesla kusi tankowanie oleju opałowego, jednak jego używanie do napędzania samochodów jest po pierwsze nielegalne i grozi odpowiedzialnością karną, a po drugie nowoczesne silniki z zapłonem samoczynnym mogą szybko ulec awarii kosztownego układu wtryskowego. Na niektórych stacjach dostępny jest tzw. Biodiesel, czyli olej napędowy na bazie roślinnego. Jest on o kilkadziesiąt groszy na litrze tańszy od zwykłego „Diesla”, ale w wielu przypadkach oszczędność tę niweluje zwiększone spalanie silnika zasilanego tym paliwem. Dla posiadaczy silników z zapłonem iskrowym nie ma w zasadzie tańszej alternatywy dla benzyny, ale niektórzy próbują mieszać ją z tzw. gazoliną, co jednak drastycznie obniża liczbę oktanową paliwa i powoduje spalanie stukowe.

Zobacz również: Dlaczego pedał hamulca „wciska się” do podłogi?

Instalacje gazowe

Wiele silników doskonale współpracuje z instalacją na gaz propan – butan lub CNG. Warunkiem jest jednak odpowiedni jej dobór i zestrojenie. Niedopuszczalne jest montowanie tańszych, mieszalnikowych instalacji do nowoczesnych silników z układem EOBD i kolektorem dolotowym z tworzyw sztucznych – to pewne kłopoty. Nie popłaca także oszczędzanie na okresowych przeglądach instalacji, połączonych z jej regulacją oraz wymianą filtrów. Praca silnika na zbyt ubogiej mieszance to ryzyko jego przegrzania lub wypalenia gniazd zaworowych, a mieszanka zbyt bogata powoduje niepotrzebny wzrost spalania.

Zobacz też: Zakupy grupowe - okazje dla zmotoryzowanych

Istnieją również konstrukcje, do których montaż układu zasilania gazem nie jest zalecany. Są to przede wszystkim silniki z mechanicznym wtryskiem paliwa (starsze modele Mercedesa) oraz motory wyposażone we wtrysk bezpośredni. Niektóre silniki wymagają dodatkowego smarowania gniazd zaworowych (np. niektóre modele Forda), więc przy okazji montażu instalacji gazowej nie można o tym zapomnieć.

Zobacz również: Czym grozi jazda ze zużytymi łożyskami?

Serwis

W przypadku samochodów nowych, dopóki trwa ich gwarancja jesteśmy skazani na usługi autoryzowanych serwisów danej marki. Prace mechaniczne wykonane poza ASO, jak również zaniedbanie przewidzianych przez producenta terminów przeglądów może skutkować odebraniem gwarancji. Nawet po jej upływie niektóre modele samochodów wymagają wciąż fachowej obsługi, najczęściej ze względu na skomplikowaną budowę. Praca mechanika bez doświadczenia często powoduje, że oprócz naprawy uszkodzonej części, poniesiemy również koszt usunięcia błędów niefachowego warsztatu.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

SMM Legal

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »