REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

UOKIK: wyniki kontroli jakości paliw w 2017 roku

Sebastian Tomaszewski
UOKIK: wyniki kontroli jakości paliw w 2017 roku / fot. ShutteStock
UOKIK: wyniki kontroli jakości paliw w 2017 roku / fot. ShutteStock
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów opublikował raport z badań nad jakością paliw, które prowadził na terenie całego kraju w ubiegłym roku. Zakwestionowano 2,3 proc. pobranych próbek. Sprawdźcie, na jakie stacje paliw lepiej uważać.

Jakość stosowanego paliwa ma bezpośredni wpływ na stan techniczny naszego samochodu. Złej jakości paliwo przyczyniają się do pogorszenia kondycji silnika, a nawet mogą spowodować drogie awarie. Trudniejszy rozruch silnika, spadek dynamiki, charakterystyczne stukanie czy wzrost zużycia paliwa może oznaczać, że wlaliśmy do baku paliwo złej jakości. W szczególności na jakość paliwa powinni uważać właściciele diesli – awarii może ulec układ wtryskowy. Wymiana wtryskiwaczy jest droga i trudna, np. ceny nowych do Mitsubishi Lancera 1.8 D-ID (150 KM) to koszt ok. 6 tys. zł.

REKLAMA

Jak UOKiK kontroluje?

UOKiK w 2017 r. miał wątpliwości do 2,3 proc. pobranych próbek. Inspekcja Handlowa, podległa UOKiK, sprawdza jakość paliw w hurtowniach i na stacjach benzynowych na terenie całej Polski. Robi to losowo, ale też kontroluje stacje paliw, na które wpłynęły skargi albo w poprzednim roku miały nieprawidłowości. W 2016 roku przeprowadzono 933 kontrole, ale już w 2017 r. 1370 (na 31 stacjach wykryto nieprawidłowości). Podobnie jak w 2016 r., więcej zastrzeżeń dotyczyło oleju napędowego.

Najczęstsze problemy

REKLAMA

Niewiele się zmieniło w porównaniu z raportem z 2016 r. Najczęściej kwestionowanymi parametrami w olejach napędowych były: zły skład frakcyjny oraz niedostateczna odporność na utlenianie (stabilność oksydacyjna). Jakie zagrożenia stwarzają te niedomagania jakościowe paliwa? Nieodpowiedni skład frakcyjny obniża wydajność paliwa i zwiększa ryzyko uszkodzeń w silniku. Utlenianie może prowadzić do, np. zatykania się filtrów paliwa lub innych usterek w układzie paliwowym. Kolejnym niedomaganiami są: niska temperatura zapłonu lub przekroczenie normy zawartości siarki. W benzynie najczęściej ujawniało się niedotrzymanie badawczej liczby oktanowej (RON) – za niska liczba oktanowa, może powodować spalanie stukowe w silniku (m.in. większe zużycie paliwa i nierównomierna praca silnika). Badania wykazały też przypadki niedotrzymania wartości określonych dla parametru prężności par.

Kierowcy z instalacją LPG też powinni uważać. UOKiK miał zastrzeżenia do przekroczenia dopuszczonej zwartości siarki, która w dłuższym czasie może spowodować nawet korozję elementów silnika.

Radzimy tankować na renomowanych stacjach paliw.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Stacje paliw, do których UOKIK miał zastrzeżenia:

Województwo podlaskie:

- Mgr Grupa, Mężenin, ul. Mężenin 1: olej napędowy (niewłaściwa temperatura zapłonu)

Województwo kujawsko-pomorskie:

- Oil-Gaz Group, Bydgoszcz, ul. Mińska 7: olej napędowy (niewłaściwa temperatura zapłonu)

Województwo lubelskie:

-"PETRO-TUR" Józef Borysiuk, Turów, ul. Turów 56: olej napędowy (niewłaściwa temperatura zapłonu)

Województwo łódzkie:

- MMK Petrol, Łódź, ul. Solec 3/5: benzyna (niewłaściwa temperatura końca destylacji)

Województwo śląskie:

-  UL Trans II, Zawiercie, ul. Polska 21: benzyna (niewłaściwa zawartość siarki)

Województwo pomorskie:

SŁUPSKDIS, Slupsk, ul. Szczecińska 36K (Leclerc): olej napędowy (niewłaściwa temperatura zapłonu)

Województwo małopolskie:

- Firma "BOROŃ" inż. Józef Boroń, Cianowice, ul. Cianowice 119: olej napędowy (niewłaściwa temperatura zapłonu)

Województwo zachodniopomorskie:

- AGRO-INVEST Anetta Wiącek, Malechowo, ul. Malechowo 3: olej napędowy (niewłaściwa zawartość siarki)

Szczegółowy raport można znaleźć tutaj: LINK.

Gdzie szukać pomocy?

Jeśli uważasz, że zatankowane paliwa uszkodziło silnik, złóż reklamację u właściciela stacji. Możesz o tym zdarzeniu poinformować UOKiK (link: uokik.gov.pl/zgloszenie_paliwa_zlej_jakosci__formularz.php). Jeśli nie uda się rozstrzygnąć sporu ze stacją paliw, polecamy skontaktować się Inspekcją Handlową (uokik.gov.pl/wazne_adresy.php#faq595)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA