| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Paliwa > Czy ceny paliw jeszcze spadną?

Czy ceny paliw jeszcze spadną?

Ceny paliw na stacjach spadły do poziomu najniższego od lat. Czy to już koniec spadków? Przedstawiamy opinię analityka.

Cena ON spadła o 35% w ciągu dwóch miesięcy

Cena diesla spadła w ciągu dwóch miesięcy o 35 proc., a przez pół roku prawie o połowę. Olej napędowy jest najtańszy od prawie 12 lat i kosztuje 99 gr za litr. Jeszcze tańsza jest benzyna bezołowiowa 95. Kosztuje 90 gr za litr. Może być taniej?

Dużo uwagi poświęca się obecnie sytuacji na rynku ropy naftowej, której cena oscyluje w granicach 30 USD za baryłkę (79 gr/litr). Warto jednak zauważyć, że dla kierowców ważniejsze są doniesienia z rynku paliw. A te, przynajmniej teoretycznie, powinny być znakomite. W związku z ciepłą zimą na półkuli północnej, diesel w Europie oraz w USA jest najtańszy od 12 lat.

Zobacz też: Jakość paliw w Polsce

Cena oleju napędowego (ON) na rynku ARA (Amsterdam-Rotterdam-Antwerpia), który jest wyznacznikiem cen dla europejskich rafinerii, jest również rekordowo niska. Kosztuje 99 gr/litr, czyli najmniej od kwietnia 2004 r. Jeszcze na początku listopada było to 1.55 zł/litr, a pół roku temu 1.9 zł/litr.

Podobną sytuację obserwujemy na ryku benzyny 95. W połowie lipca 2015 r. była ona wyceniania na rynku ARA na 2.05-2.10 zł/litr. Teraz jest to jedynie 90 gr/litr. Powstaje więc pytanie: dlaczego cały czas paliwa w Polsce kosztują w granicach 4 zł/litr?

Zobacz też: Wysokooktanowe paliwo - czy poprawia osiągi samochodu?

Czemu paliwo w Polsce wciąż kosztuje 4 zł za litr?

Teoretycznie sprawa powinna być prosta. Mamy popularną bezołowiówkę w cenie 90 gr/litr. Dodając do niej akcyzę (1.54 zł), opłatę paliwową (0.13zł) oraz ostatnio wprowadzoną opłatę zapasową (ok. 0.04 zł/litr), otrzymujemy 2.61 zł/litr netto. Do tego dodajemy średnią marżę detaliczną (według POPiHN 16 gr/litr w 2014 r.) i otrzymujemy 2.77 zł/litr. Na koniec jeszcze podatek VAT w wysokości 23 proc. i końcowa cena detaliczna powinna być na średnim poziomie 3.41 zł/litr.

Celowo jednak pominięte zostały dwa czynniki, a mianowicie marża hurtowa oraz kwestia dodatku bioetanolu. Biokomponenty są prawie trzy razy droższe niż gotowe paliwo. Litr kosztuje około 2.5 zł. W „bezołowiówce” jest go 5 proc., co oznacza, że podnosi cenę gotowego do sprzedaży paliwa o około 8 gr. Litr takiej mieszaniny kosztuje 2.85 zł bez VAT i 3.50 zł. z VAT. Jednak i tak jest to wciąż dużo mniej, niż wynosi średnia cena Eurosuper 95 na stacjach paliw. Ta według danych Komisji Europejskiej kształtowała się 4 stycznia ub. r. na poziomie 4.15 zł/litr.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Waldemar Żuchowski

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »