| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Paliwa > Jazda na oleju rzepakowym - o czym trzeba wiedzieć?

Jazda na oleju rzepakowym - o czym trzeba wiedzieć?

Czy można tankować olej rzepakowy do auta z silnikiem Diesla? Jaki jest wpływ oleju rzepakowego na kondycję silnika? Zobacz czym różnią się oba paliwa od siebie i jakie problemy może powodować olej rzepakowy.

Właściciele aut z silnikiem wysokoprężnym bardzo często pytają czy można zasilać auto olejem roślinnym.  W związku z tym postanowiliśmy sprawdzić czym różni się olej napędowy od jego odpowiednika produkowanego z rzepaku.

Olej napędowy a olej rzepakowy - różnice

Pierwsze na co należy zwrócić uwagę to fakt, że olej rzepakowy wymaga dokładnego oczyszczenia zanim zostanie wykorzystany jako paliwo dla silników o zapłonie samoczynnym. Poza tym zawartość węgla i wodoru w oleju rzepakowym jest mniejsza niż w ON, przez co jego wartość opałowa jest niższa o około 12 procent. Znacznie większa jest natomiast gęstość (o ok. 10 %) i przede wszystkim lepkość oleju rzepakowego, która 10-cio krotnie przewyższa pod tym względem ON. W składzie oleju rzepakowego nie ma siarki, a jego liczba cetanowa (51) jest porównywalna z tą ON (45-55).

Zobacz też: Dlaczego warto tankować do pełna?

To co jest zasadniczym problemem to temperatura zablokowania zimnego filtra paliwa, która jest po prostu bardzo wysoka : do 13⁰ C do 20⁰ C. W przypadku oleju napędowego wynosi ona nawet ok. -20 ⁰ C  (paliwo zimowe).

Olej rzepakowy i jego wpływ na silnik Diesla

Problemy jakie zatem może stworzyć olej rzepakowy to:

- zatykanie i zakoksowanie otworów wtryskiwaczy paliwa;

- szybsze powstawanie nagarów w komorze spalania;

- zablokowanie przepustowości układu wtryskowego paliwa (blokowanie się elementów tłoczących);

- duże prawdopodobieństwo uniemożliwienia odpalenia silnika przy niskich temperaturach powietrza.

Zobacz też: Wysokooktanowe paliwo - czy poprawia osiągi samochodu?

Aby móc poruszać się bezproblemowo autem z silnikiem Diesla zasilanych olejem rzepakowym należałoby zmodyfikować jednostkę napędową poczynając od jej aparatury wtryskowej. Nie jest to jednak ani tanie ani opłacalne m.in. dla koncernów paliwowych. Poza tym ON gwarantuje jednak lepsze parametry jako paliwo i póki co nie należy się spodziewać szybkiej jego kapitulacji w walce o rynek i klienta.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Tagetik

Tagetik, lider oprogramowania wspierającego procesy zarządzania efektywnością organizacji (ang. Corporate Performance Management), powstał we Włoszech (Toskania) w 1986 roku.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »