REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy biopaliwa są bezpieczne dla silników? Czy tankowanie biopaliw pozwala oszczędzić pieniądze?

Max Trela
Czy biopaliwa są bezpieczne dla silników? Czy tankowanie biopaliw pozwala oszczędzić? Fot. Fotolia
Czy biopaliwa są bezpieczne dla silników? Czy tankowanie biopaliw pozwala oszczędzić? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Coraz więcej mówi się nie tylko w Polsce o biopaliwach. Benzyna E10 i biodiesel pojawiają się na coraz większej ilości stacji i kuszą niższa ceną. Tylko czy biopaliwa są bezpieczne, czy nie zniszczą silnika naszego auta i czy tankowanie biopaliw pozwala odciążyć nasz portfel?

Biopaliwo E10 czy co to właściwie jest?

Biopaliwo E10 to benzyna bezołowiowa z 10-procentową domieszką bioetanolu, czyli spirytusu wyprodukowanego z surowców roślinnych. To paliwo już od blisko 20 lat jest dostępne na stacjach we Włoszech i Skandynawii, a teraz powoli trafia tez do pozostałych krajów europejskich w tym do Polski.

REKLAMA

Jakie ma zalety biopaliwo E10?

Pierwsza sprawa: Takie biopaliwo jest rzeczywiście tańsze o mniej więcej o 3 do 5 procent od zwykłego PB95. Do tego trzeba też dodać możliwą poprawę osiągów, ale tylko w silnikach przystosowanych do alkoholu jako paliwa. Jeśli biopaliwo czyste i nie zawodnione ma ono większą liczbę oktanową ze względu na zawartość czystego spirytusu. W dodatku wspieramy ekologie i... to tyle – tylko i aż tyle.

Wady benzyny E10

Podstawowa wada biopaliwa E10 to fakt, że nie nadaje się ono do każdego silnika. Niestety alkohol jest bardziej "suchy" niż ekstrakty ropy naftowej i spala się w dużo wyższej temperaturze. Do tego spirytus jest higroskopijny, czyli pochłania wodę i może wprowadzać ją do układu paliwowego.

Zobacz też: Jak LPG wpływa na zużycie silnika, jak powinna być wyregulowana instalacja gazowa?

O tankowaniu biopaliw E10 zapomnieć powinni na pewno WSZYSCY właściciele pojazdów z zasilaniem gaźnikowym oraz z układami mechanicznego wtrysku (Bosch K-Jetronic). Na uszkodzenia narażone są również silniki z bezpośrednim wtryskiem paliwa pierwszej generacji. Mowa tu o jednostkach GDI Mitsubishi, pierwszych konstrukcjach FSI, montowanych w Audi i silnikach 200 CGI Mercedesa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W silnikach niedostosowanych do mieszanki alkoholowej uszkodzeniu może ulec aparatura wtryskowa, ale także szybciej wypalają się gniazda i uszczelki zaworowe.

Biodiesel, czyli jazda na rzepaku

Co to jest biobiesel? To biopaliwo o właściwościach zbliżonych do oleju napędowego, ale wytwarzane z przetworzonych chemicznie olei roślinnych. W przypadku Polski biodiesel jest mieszanką roślinno - naftową, a źródłem estrów roślinnych jest rzepak (polski biodiesej oznaczany jest jako RME, od niemieckiej nazwy Rapsölmethylester)

Jakie zalety ma biodiesel?

Różnica w cenie biodiesla i „normalnego” oleju napędowego sięga nawet kilkanaście groszy na litrze i to jest bardzo nocny argument za stosowaniem biopaliw. Niestety też jeden z ostatnich, jeśli wyłączyć z dyskusji argumenty ekologów. Trzeba bowiem od razu powiedzieć, że biodiesel niestety nie jest dokładną „kopią” oleju napędowego...

Wady biodiesla

Paliwo z oleju roślinnego różni się od tego z ropy naftowej w co najmniej dwóch zasadniczych punktach. Po pierwsze biodiesel - nawet w mieszance - jest mniej wydajny niż zwykły. Po drugie estry roślinne mają słabsze właściwości smarne i wyższe penetrujące, co znacząco wpływa na żywotność i parametry pracy układu paliwowego diesla, a także na zużycie i zabrudzenie głowicy.

Zobacz też: Diesel na gaz CNG: czy to możliwe?

REKLAMA

O biodieslu zapomnieć powinni wszyscy posiadacze aut z wtryskiem bezpośrednim, układami wysokiego ciśnienia wtrysku i pompo-wtryskiwaczami piezoelektrycznymi. Chodzi o silniki TDI, HDI, a także DCI, TDCI, czy CDI, a także wszystkie współczesne konstrukcje japońskie.

To niestety bardzo zawęża użyteczność biodiesla, który bez obaw o znaczne skrócenie żywotności można stosować tylko w autach z silnikami starego typu (z szeregowa pompą wtryskową i wtryskiem do komory przedwstępnej).

Suma zalet i wad, a prawda... jak zwykle pośrodku

Dyskusja na temat biopaliw toczy się pomiędzy ekologami i koncernami paliwowymi, a zatem nie ma w niej zupełnie środka. Paliwa E10 i biodiesel (bioester) są tylko „białe albo czarne”. Tymczasem prawda jak zwykle leży dokładnie pośrodku. Co to oznacza?

REKLAMA

Mniej więcej tyle, że w silnikach od razu zaprojektowanych i dostosowanych do zasilania biopaliwami obydwu typów są one użyteczne i opłaca się je tankować (ze względu na niższą cenę). W jednostkach starego typu – niedostosowanych do biododatków – sprawa jest o tyle dyskusyjna, że podwyższone zużycie i konieczność przeprowadzania drogich napraw mogą zniwelować zyski przy tankowaniu.

Problem rodzi się jednak głównie w miejscu w którym ktoś próbuje przymusić kierowców do tankowania ekopaliw nie dając wyboru – a tak postępują politycy, którzy lobbują za biopaliwami. Tymczasem kierowcy mają swój rozum. Dajmy im informacje o wadach zaletach, zagrożeniach i zyskach i pozwólmy liczyć... To da na pewno lepsze efekty niż perswazja w którąkolwiek stronę.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Auta w leasingu policja nie zabierze. Kierowca zapłaci jednak nawiązkę, a do tego poniesie koszty podatkowe

    Pijany kierowca zatrzymany w samochodzie leasingowanym auta nie straci. Mimo wszystko za swój czyn zapłaci i to podwójnie. Nawiązka dopiero otwiera listę jego strat. Kolejnym punktem jest utrata praw do odliczenia podatkowego.

    Na stacje powraca stary typ paliwa. Czy to oznacza, że kierowcy już nie muszą się bać benzyny E10?

    Kilka dni temu na stacje w całej Polsce powrócił stary typ paliwa. Ostatni raz kierowcy mogli je zatankować w październiku 2023 r. Czy to oznacza dobrą informację dla osób, które nie chcą benzyny Pb 95 E10? Sprawdźmy.

    Urzędnicy żądają podwyżek opłat za rejestrację samochodu w Polsce. Niestety mają rację. Stoi za nimi matematyka

    Dlaczego podwyżki? Powiaty domagają się urealnienia opłat za czynności realizowane w wydziałach komunikacji. Wskazują np. że opłata za dowód rejestracyjny wynosząca 54 zł nie była zmieniana od 20 lat. Od kwietnia PWPW, która produkuje te dokumenty podnosi stawkę do prawie 45 zł. 

    Policja oddała pierwsze auto zabrane pijanemu. I co z tego? Nie ma co robić afery, bo kierowca konfiskaty i tak nie uniknie

    Przepisy o odbieraniu aut pijanym są, ale tak właściwie... ich nie ma? Potwierdzać to może przypadek 46-latka, któremu policjanci najpierw zabrali Volvo, a później je oddali. Z uwagi na brak przepisów wykonawczych. To jednak jeszcze nie świadczy o tym, ze nowelizacja jest martwa czy poszła do kosza. Kierowca nową karę i tak poniesie.

    REKLAMA

    Rząd chce jednak wykasować podatek od aut spalinowych. Szykuje się do rozmów z UE na temat zmian w KPO

    KPO miało zgotować kierowcom w Polsce aż dwa podatki od aut spalinowych. Teraz okazuje się, że tych może wcale nie być. Nowy rząd planuje renegocjację planu odbudowy. Danina płacona przez kierowców ma zniknąć z dokumentu, a tym samym nie zacznie obowiązywać w Polsce.

    Chciał uniknąć kary za parkowanie. Przerobił litery na tablicy rejestracyjnej. Dostał zarzut karny i może trafić do więzienia na 5 lat

    Aby uniknąć płacenia mandatów za nieprawidłowe parkowanie, dostawca jedzenia przerobił na tablicy rejestracyjnej literę F na E. Teraz grozi mu nawet 5 lat więzienia. Chciał być sprytny. Policjanci byli jednak sprytniejsi.

    103-latka rozbiła bank. Prowadziła auto bez prawa jazdy. Samochód nie miał natomiast OC

    Miała 103 lata i prowadziła samochód. Prowadziła go bez prawa jazdy. Na tym kłopoty seniorki się nie kończą. Jaki był finał? Karabinierzy – bo akcja rozgrywała się we Włoszech – odwieźli ją do domu. Ona natomiast zapowiedziała zakup... skutera!

    Będzie nowy wzór prawa jazdy. Ale prawa jazdy na tramwaj. Co się zmieni?

    Rząd pracuje nad nowym drukiem prawa jazdy. Zmieni się jednak dokument wydawany kierującym... tramwajami. Chodzi o to, aby zwykła kartka papieru zamieniła się w druk, który zostanie dobrze zabezpieczony przed fałszerstwem. Czy to oznacza, że pozwolenie będzie droższe?

    REKLAMA

    Przed wejściem na jezdnię pieszy musi spojrzeć trzy razy. Inaczej dostanie nawet 5 tys. zł mandatu

    Trzy spojrzenia stanowią podstawową zasadę bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię. Pieszy zaniedba ten obowiązek? Konsekwencje mogą być zatem naprawdę przykre. W skrajnym przypadku może dostać nawet 5 tys. zł mandatu.

    Klonowanie kart paliwowych. Proceder może oznaczać tysiące złotych strat. Jak się przed nim chronić?

    Karta paliwowa to firmowe dobrodziejstwo, ale i zagrożenie. Bo niezwykle łatwo jest ją sklonować i narobić firmie transportowej setki tysięcy złotych dodatkowych kosztów. Jak się chronić przed duplikowaniem kart i kradzieżą pieniędzy?

    REKLAMA