REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy biopaliwa są bezpieczne dla silników? Czy tankowanie biopaliw pozwala oszczędzić pieniądze?

Max Trela
Czy biopaliwa są bezpieczne dla silników? Czy tankowanie biopaliw pozwala oszczędzić? Fot. Fotolia
Czy biopaliwa są bezpieczne dla silników? Czy tankowanie biopaliw pozwala oszczędzić? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Coraz więcej mówi się nie tylko w Polsce o biopaliwach. Benzyna E10 i biodiesel pojawiają się na coraz większej ilości stacji i kuszą niższa ceną. Tylko czy biopaliwa są bezpieczne, czy nie zniszczą silnika naszego auta i czy tankowanie biopaliw pozwala odciążyć nasz portfel?

Biopaliwo E10 czy co to właściwie jest?

Biopaliwo E10 to benzyna bezołowiowa z 10-procentową domieszką bioetanolu, czyli spirytusu wyprodukowanego z surowców roślinnych. To paliwo już od blisko 20 lat jest dostępne na stacjach we Włoszech i Skandynawii, a teraz powoli trafia tez do pozostałych krajów europejskich w tym do Polski.

REKLAMA

Jakie ma zalety biopaliwo E10?

Pierwsza sprawa: Takie biopaliwo jest rzeczywiście tańsze o mniej więcej o 3 do 5 procent od zwykłego PB95. Do tego trzeba też dodać możliwą poprawę osiągów, ale tylko w silnikach przystosowanych do alkoholu jako paliwa. Jeśli biopaliwo czyste i nie zawodnione ma ono większą liczbę oktanową ze względu na zawartość czystego spirytusu. W dodatku wspieramy ekologie i... to tyle – tylko i aż tyle.

Wady benzyny E10

Podstawowa wada biopaliwa E10 to fakt, że nie nadaje się ono do każdego silnika. Niestety alkohol jest bardziej "suchy" niż ekstrakty ropy naftowej i spala się w dużo wyższej temperaturze. Do tego spirytus jest higroskopijny, czyli pochłania wodę i może wprowadzać ją do układu paliwowego.

Zobacz też: Jak LPG wpływa na zużycie silnika, jak powinna być wyregulowana instalacja gazowa?

O tankowaniu biopaliw E10 zapomnieć powinni na pewno WSZYSCY właściciele pojazdów z zasilaniem gaźnikowym oraz z układami mechanicznego wtrysku (Bosch K-Jetronic). Na uszkodzenia narażone są również silniki z bezpośrednim wtryskiem paliwa pierwszej generacji. Mowa tu o jednostkach GDI Mitsubishi, pierwszych konstrukcjach FSI, montowanych w Audi i silnikach 200 CGI Mercedesa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W silnikach niedostosowanych do mieszanki alkoholowej uszkodzeniu może ulec aparatura wtryskowa, ale także szybciej wypalają się gniazda i uszczelki zaworowe.

Biodiesel, czyli jazda na rzepaku

Co to jest biobiesel? To biopaliwo o właściwościach zbliżonych do oleju napędowego, ale wytwarzane z przetworzonych chemicznie olei roślinnych. W przypadku Polski biodiesel jest mieszanką roślinno - naftową, a źródłem estrów roślinnych jest rzepak (polski biodiesej oznaczany jest jako RME, od niemieckiej nazwy Rapsölmethylester)

Jakie zalety ma biodiesel?

Różnica w cenie biodiesla i „normalnego” oleju napędowego sięga nawet kilkanaście groszy na litrze i to jest bardzo nocny argument za stosowaniem biopaliw. Niestety też jeden z ostatnich, jeśli wyłączyć z dyskusji argumenty ekologów. Trzeba bowiem od razu powiedzieć, że biodiesel niestety nie jest dokładną „kopią” oleju napędowego...

Wady biodiesla

Paliwo z oleju roślinnego różni się od tego z ropy naftowej w co najmniej dwóch zasadniczych punktach. Po pierwsze biodiesel - nawet w mieszance - jest mniej wydajny niż zwykły. Po drugie estry roślinne mają słabsze właściwości smarne i wyższe penetrujące, co znacząco wpływa na żywotność i parametry pracy układu paliwowego diesla, a także na zużycie i zabrudzenie głowicy.

Zobacz też: Diesel na gaz CNG: czy to możliwe?

REKLAMA

O biodieslu zapomnieć powinni wszyscy posiadacze aut z wtryskiem bezpośrednim, układami wysokiego ciśnienia wtrysku i pompo-wtryskiwaczami piezoelektrycznymi. Chodzi o silniki TDI, HDI, a także DCI, TDCI, czy CDI, a także wszystkie współczesne konstrukcje japońskie.

To niestety bardzo zawęża użyteczność biodiesla, który bez obaw o znaczne skrócenie żywotności można stosować tylko w autach z silnikami starego typu (z szeregowa pompą wtryskową i wtryskiem do komory przedwstępnej).

Suma zalet i wad, a prawda... jak zwykle pośrodku

Dyskusja na temat biopaliw toczy się pomiędzy ekologami i koncernami paliwowymi, a zatem nie ma w niej zupełnie środka. Paliwa E10 i biodiesel (bioester) są tylko „białe albo czarne”. Tymczasem prawda jak zwykle leży dokładnie pośrodku. Co to oznacza?

REKLAMA

Mniej więcej tyle, że w silnikach od razu zaprojektowanych i dostosowanych do zasilania biopaliwami obydwu typów są one użyteczne i opłaca się je tankować (ze względu na niższą cenę). W jednostkach starego typu – niedostosowanych do biododatków – sprawa jest o tyle dyskusyjna, że podwyższone zużycie i konieczność przeprowadzania drogich napraw mogą zniwelować zyski przy tankowaniu.

Problem rodzi się jednak głównie w miejscu w którym ktoś próbuje przymusić kierowców do tankowania ekopaliw nie dając wyboru – a tak postępują politycy, którzy lobbują za biopaliwami. Tymczasem kierowcy mają swój rozum. Dajmy im informacje o wadach zaletach, zagrożeniach i zyskach i pozwólmy liczyć... To da na pewno lepsze efekty niż perswazja w którąkolwiek stronę.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    Małe pojazdy elektryczne miejską przyszłością? Tak twierdzi polska firma

    Polski producent małych pojazdów elektrycznych zaczynał od pojazdów dla... seniorów. Dziś jest jedną z najbardziej popularnych marek pojazdów elektrycznych w Europie. Czy sukces firmy oznacza, że małe pojazdy elektryczne są miejską przyszłością?

    Idzie wiosna. A to oznacza, że na drogach robi się... coraz bardziej niebezpiecznie

    Wiosna za pasem. To dobra wiadomość dla kierowców? I tak, i nie. Tak, bo poprawiają się warunki drogowe. Nie, bo wiosną wcale bezpieczniej nie jest. To od wiosny właśnie zaczyna rosnąć ilość wypadków na drogach. Sprawdźcie, czemu tak się dzieje.

    REKLAMA

    Dostałeś drogową pocztówkę z Warszawy? Nie wskażesz kierowcy auta, a grozi ci 8 tys. zł mandatu

    Pocztówki ze stolicy potrafią być naprawdę drogie. Szczególnie te wysłane jako zdjęcie z fotoradaru. Znak X postawiony nie w tym miejscu, może podwyższyć karę nawet do 8000 zł. Za co należy się tak wysoka grzywna? Za niewskazanie kierującego.

    Jeździsz rowerem po mieście? O tym pamiętaj!

    Niektórzy na rowerze jeżdżą przez cały rok, inni przesiadają się dopiero jak robi się cieplej. Przepisy obowiązują wszystkich, dlatego warto je znać, zwłaszcza, gdy się korzysta z roweru w mieście. Za niektóre przewinienia może grozić mandat. 

    REKLAMA