REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Łańcuchy śniegowe – kiedy można ich używać i jak je zakładać?

Łukasz Kuźmiuk
Łańcuchy śniegowe – kiedy można ich używać i jak je zakładać? / Fot. Fotolia
Łańcuchy śniegowe – kiedy można ich używać i jak je zakładać? / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Tegoroczna zima raczej zasługuje na miano jesieni lub ponurej wiosny, jednak część kierowców może przejeżdżać przez obszary, gdzie użycie łańcuchów śniegowych byłoby wskazane. Kiedy można stosować i jak zakładać łańcuchy śniegowe? Odpowiedź w poniższym poradniku.

Kiedy można zakładać łańcuchy śniegowe?

REKLAMA

W Polsce nie ma obowiązku stosowania łańcuchów śniegowych, jednak ich stosowanie jest dozwolone w niektórych przypadkach. Mowa o bardzo zaśnieżonych drogach lub o drogach z bardzo śliskim ubitym śniegiem. Gdy na drodze zalega duża warstwa śniegu lub jest ona wyjątkowo śliska, wtedy możemy założyć łańcuchy, by móc bezpiecznie przejechać przez niebezpieczny odcinek. Trzeba jednak pamiętać, że po zjechaniu na suchy asfalt należy je zdjąć, głównie dla własnego komfortu podróżowania i bezpieczeństwa. Czasami zakładanie łańcuchów jest obowiązkowe, jednak w naszych warunkach zdarza się to stosunkowo rzadko. O obowiązku założenia łańcuchów informuje znak C-18. Warto dodać, że znak ten wymusza na kierującym autem założenie łańcuchów na co najmniej dwóch kołach napędowych.

REKLAMA

W Europie używanie łańcuchów zimowych jest dozwolone niemal w każdym kraju – wyjątek stanowi Holandia, w której stosowanie tego rozwiązania jest zabronione. W niektórych państwach, jak np. w Austrii, Czechach, Francji, Niemczech i na Węgrzech, wymagane jest użycie łańcuchów w wybranych miejscach, oznaczonych stosownymi znakami sygnalizacyjnymi (zazwyczaj w wysokich górach). Jadąc za granicę i licząc się z możliwą koniecznością założenia łańcuchów trzeba pamiętać, że niektóre kraje mają bardziej szczegółowe wymagania dotyczące tego sprzętu. Przykładowo w Austrii łańcuchy muszą spełniać normę O-Norm 5117 (w przypadku samochodów osobowych), a we Włoszech normę CUNA.

W instrukcji obsługi auta należy sprawdzić jakie łańcuchy można stosować w danym pojeździe. Zbyt grube łańcuchy mogą uszkodzić nadkole lub elementy układów ABS i ESP oraz zawieszenia. Należy również dobrać odpowiedni rozmiar łańcuchów do rozmiaru kół.

​Jak założyć łańcuchy śnieżne?

Łańcuchy śnieżne zawsze muszą być zamontowane na kołach napędowych - w przypadku pojazdów z napędem na obie osie łańcuchy warto mieć na każdym kole.

Łańcuchy śnieżne należy montować według instrukcji dołączonej do produktu. Zazwyczaj procedura zaczyna się od zatrzymania pojazdu na płaskiej, poziomej powierzchni, rozplątania łańcucha i ułożenia go obok koła, od wewnętrznej strony samochodu. Następnie obręcz mocującą spinamy nad kołem i przesuwamy ją na bok opony, od strony zawieszenia. Następnie należy wyrównać poprzeczne łańcuchy i pospinać je od zewnętrznej strony felgi. Zwróćmy uwagę na napięcie łańcuchów - po przejechaniu kilkunastu metrów powinniśmy dociągnąć luźne partie łańcucha. Niektórzy eksperci twierdzą, że należy wykonać tę czynność dwukrotnie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

​Jak jeździć z łańcuchami?

Autem z łańcuchami śnieżnymi powinniśmy jeździć po ośnieżonej drodze, a po zjechaniu na asfalt powinniśmy zdjąć łańcuchy. Mając łańcuchy na kołach lepiej ograniczyć prędkość jazdy i nie przekraczać 50 km/h, a także warto unikać gwałtownego przyspieszania i hamowania oraz wjeżdżania na krawężniki, ponieważ metalowe ogniwa mogą ulec zniszczeniu, czego skutkiem może być uszkodzenie auta.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(1)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
  • gabriel
    2022-02-24 09:40:45
    łańcuchy mega potrzebne, tym bardziej w górach. Jak byłem w rodziną za granicą to gdyby nie to że zamówiłem na zaś łańcuchy na intercarsie to byśmy się nieźle ślizgali
    0
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Na stacje powraca stary typ paliwa. Czy to oznacza, że kierowcy już nie muszą się bać benzyny E10?

Kilka dni temu na stacje w całej Polsce powrócił stary typ paliwa. Ostatni raz kierowcy mogli je zatankować w październiku 2023 r. Czy to oznacza dobrą informację dla osób, które nie chcą benzyny Pb 95 E10? Sprawdźmy.

Urzędnicy żądają podwyżek opłat za rejestrację samochodu w Polsce. Niestety mają rację. Stoi za nimi matematyka

Dlaczego podwyżki? Powiaty domagają się urealnienia opłat za czynności realizowane w wydziałach komunikacji. Wskazują np. że opłata za dowód rejestracyjny wynosząca 54 zł nie była zmieniana od 20 lat. Od kwietnia PWPW, która produkuje te dokumenty podnosi stawkę do prawie 45 zł. 

Policja oddała pierwsze auto zabrane pijanemu. I co z tego? Nie ma co robić afery, bo kierowca konfiskaty i tak nie uniknie

Przepisy o odbieraniu aut pijanym są, ale tak właściwie... ich nie ma? Potwierdzać to może przypadek 46-latka, któremu policjanci najpierw zabrali Volvo, a później je oddali. Z uwagi na brak przepisów wykonawczych. To jednak jeszcze nie świadczy o tym, ze nowelizacja jest martwa czy poszła do kosza. Kierowca nową karę i tak poniesie.

Rząd chce jednak wykasować podatek od aut spalinowych. Szykuje się do rozmów z UE na temat zmian w KPO

KPO miało zgotować kierowcom w Polsce aż dwa podatki od aut spalinowych. Teraz okazuje się, że tych może wcale nie być. Nowy rząd planuje renegocjację planu odbudowy. Danina płacona przez kierowców ma zniknąć z dokumentu, a tym samym nie zacznie obowiązywać w Polsce.

REKLAMA

Chciał uniknąć kary za parkowanie. Przerobił litery na tablicy rejestracyjnej. Dostał zarzut karny i może trafić do więzienia na 5 lat

Aby uniknąć płacenia mandatów za nieprawidłowe parkowanie, dostawca jedzenia przerobił na tablicy rejestracyjnej literę F na E. Teraz grozi mu nawet 5 lat więzienia. Chciał być sprytny. Policjanci byli jednak sprytniejsi.

103-latka rozbiła bank. Prowadziła auto bez prawa jazdy. Samochód nie miał natomiast OC

Miała 103 lata i prowadziła samochód. Prowadziła go bez prawa jazdy. Na tym kłopoty seniorki się nie kończą. Jaki był finał? Karabinierzy – bo akcja rozgrywała się we Włoszech – odwieźli ją do domu. Ona natomiast zapowiedziała zakup... skutera!

Będzie nowy wzór prawa jazdy. Ale prawa jazdy na tramwaj. Co się zmieni?

Rząd pracuje nad nowym drukiem prawa jazdy. Zmieni się jednak dokument wydawany kierującym... tramwajami. Chodzi o to, aby zwykła kartka papieru zamieniła się w druk, który zostanie dobrze zabezpieczony przed fałszerstwem. Czy to oznacza, że pozwolenie będzie droższe?

Przed wejściem na jezdnię pieszy musi spojrzeć trzy razy. Inaczej dostanie nawet 5 tys. zł mandatu

Trzy spojrzenia stanowią podstawową zasadę bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię. Pieszy zaniedba ten obowiązek? Konsekwencje mogą być zatem naprawdę przykre. W skrajnym przypadku może dostać nawet 5 tys. zł mandatu.

REKLAMA

Klonowanie kart paliwowych. Proceder może oznaczać tysiące złotych strat. Jak się przed nim chronić?

Karta paliwowa to firmowe dobrodziejstwo, ale i zagrożenie. Bo niezwykle łatwo jest ją sklonować i narobić firmie transportowej setki tysięcy złotych dodatkowych kosztów. Jak się chronić przed duplikowaniem kart i kradzieżą pieniędzy?

Znasz ukryte funkcje pasów bezpieczeństwa w samochodzie? Niektóre są naprawdę zmyślne

Pasy mają chronić życie i zdrowie pasażerów w czasie wypadku. Do tego ich funkcja się jednak nie ogranicza. Bo potrafią dużo więcej! Kreatywni kierowcy znaleźli dla nich szereg innowacyjnych zastosowań. Niektóre mogą zadziwić.

REKLAMA