REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiana opon z drogowym testem koła

Tomasz Korniejew
Wciąż niewiele warsztatów oponiarskich w Polsce korzysta z zaawansowanych urządzeń.
Wciąż niewiele warsztatów oponiarskich w Polsce korzysta z zaawansowanych urządzeń.
Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Na czym polega zmiana opon z drogowym testem koła? Jak wiele ma to wspólnego z optymalizacją kół?

Odpowiednie wyważenie i zoptymalizowanie kół jest istotne ze względu na prawidłową eksploatację pojazdu. Niestety wciąż wielu kierowców nie poświęca kołom swojego samochodu wystarczająco dużo uwagi. Większość z nas nawet nie pamięta o regularnej kontroli ciśnienia powietrza w ogumieniu. O dostosowywaniu stopnia napompowania opon do obciążenia pojazdu nie wspominając.

REKLAMA

A przecież jazda z niewłaściwie napompowanymi oponami ma znaczny wpływ na bezpieczeństwo jazdy i zużycie paliwa. Ma także wpływ na zużycie opon. Źle wyważone koła mogą być przyczyną drgań na kierownicy i w konsekwencji prowadzić do usterek zawieszenia i układu kierowniczego.

Ale nie tylko właściwe wyważenie i ciśnienie powietrza mają znaczenie dla prawidłowej eksploatacji pojazdu. Ważne jest także odpowiednie ułożenie opony względem felgi. Zobacz: Optymalizacja kół

Test drogowy koła

Test drogowy koła

Tomasz Korniejew

Typowe błędy podczas zmiany ogumienia

REKLAMA

Choć na rynku działa coraz więcej warsztatów korzystających z zaawansowanych urządzeń potrafiących zoptymalizować ułożenie opony na feldze, wciąż niewielu polskich kierowców zdaje sobie sprawę, jak istotne jest z punktu widzenia prawidłowej eksploatacji, dokładne sprawdzenie kół przed ich montażem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wielu kierowców, czując na kierownicy zakłóconą pracę kół, słysząc nietypowe odgłosy podczas jazdy, czy wyczuwając ściąganie podczas jazdy na wprost, zazwyczaj próbuje rozwiązać ten problem udając się do warsztatu zajmującego się geometrią kół i zawieszenia, a także wyważaniem kół. Często okazuje się, że geometria zawieszenia jest w normie, wyważenie zostało poprawione, a problem nie znika. Co wtedy?

Okazuje się, że warto udać się do warsztatu, który korzysta z zaawansowanych urządzeń do optymalizacji kół, które dodatkowo mogą wykonać test drogowy koła.

Zobacz też: Jak właściwie wymieniać opony?

Test drogowy koła – na czym to polega?

Test drogowy koła wykonuje się po to, żeby sprawdzić, jak dane koło zachowa się w sytuacji drogowej. Konkretnie, zanim specjalista w warsztacie zmiany opon założy koło na samochód, sprawdza, czy kręcące się podczas jazdy koło będzie pracowało właściwie.

W tym celu felgę z właściwie napompowaną oponą montuje się na urządzeniu Hunter, którego specjalna rolka działa na kręcące się koło z naciskiem 800 kg, a szereg czujników bada jego zachowanie w symulowanych warunkach drogowych.

W ramach testu drogowego obsługujący maszynę pracownik jest w stanie m.in.:

  • ocenić towarzyszące toczeniu wibracje;
  • ocenić znoszenie pojazdu;
  • zbadać dźwięki towarzyszące toczeniu;
  • sprawdzić, czy opona spełnia parametry pracy;

Zobacz też: Dokładne wyważenie kół

A następnie wszystkie przekroczenia norm skorygować. Nie chodzi tylko o dokładne rozmieszczenie ciężarków wyważających na feldze, czy odpowiednie ułożenie opony na feldze w ramach procesu optymalizacji. Równie istotne jest to, by koło spełniało normę pracy, czyli żeby do pełnego obrotu koła nie była potrzebna większa siła niż 90 Nm. Im mniejsza siła tym lepiej, bo jest to mniejsze obciążenie dla układu napędowego, co przekłada się na zużycie paliwa i długość okresu eksploatacji elementów zawieszenia.

Po teście drogowym można przystąpić do prac mających na celu korektę wszelkich przekroczeń norm

Po teście drogowym można przystąpić do prac mających na celu korektę wszelkich przekroczeń norm

Tomasz Korniejew

Przekroczenia tej normy są bardzo powszechne wśród pojazdów poruszających się na kołach o średnicy powyżej 18 cali. Ich właściciele często nie zdają sobie z tego sprawy. W warsztatach korzystających z zaawansowanych urządzeń wyważających, pracownicy są w stanie tak zoptymalizować koło, by siła niezbędna do wykonania pełnego obrotu koła mieściła się w normie.

Jakie są koszty wymiany opon z przeprowadzeniem testu drogowego?

Zazwyczaj koszt wymiany ogumienia z przeprowadzeniem testu drogowego koła i w razie potrzeby, przeprowadzenia optymalizacji, wynosi 50 zł za jedno koło.

Za pomoc w realizacji materiału dziękujemy warsztatowi Almot Auto

Maszyna do wyważania kół z optymalizacją i testem drogowym.
Tomasz Korniejew
Istotne w przypadku zmiany opon jest odpowiednie zabezpieczenie rantów ogumienia.
Tomasz Korniejew
Przed wykonaniem testu drogowego opona musi być napompowana zgodnie z zaleceniami producenta.
Tomasz Korniejew
Test drogowy koła.
Tomasz Korniejew
Po teście drogowym można przystąpić do prac mających na celu korektę wszelkich przekroczeń norm.
Tomasz Korniejew
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

REKLAMA

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

REKLAMA