| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Opony i felgi > Zmiana opon z drogowym testem koła

Zmiana opon z drogowym testem koła

Na czym polega zmiana opon z drogowym testem koła? Jak wiele ma to wspólnego z optymalizacją kół?

Odpowiednie wyważenie i zoptymalizowanie kół jest istotne ze względu na prawidłową eksploatację pojazdu. Niestety wciąż wielu kierowców nie poświęca kołom swojego samochodu wystarczająco dużo uwagi. Większość z nas nawet nie pamięta o regularnej kontroli ciśnienia powietrza w ogumieniu. O dostosowywaniu stopnia napompowania opon do obciążenia pojazdu nie wspominając.

A przecież jazda z niewłaściwie napompowanymi oponami ma znaczny wpływ na bezpieczeństwo jazdy i zużycie paliwa. Ma także wpływ na zużycie opon. Źle wyważone koła mogą być przyczyną drgań na kierownicy i w konsekwencji prowadzić do usterek zawieszenia i układu kierowniczego.

Ale nie tylko właściwe wyważenie i ciśnienie powietrza mają znaczenie dla prawidłowej eksploatacji pojazdu. Ważne jest także odpowiednie ułożenie opony względem felgi. Zobacz: Optymalizacja kół

Test drogowy koła

Autor: Tomasz Korniejew

Typowe błędy podczas zmiany ogumienia

Choć na rynku działa coraz więcej warsztatów korzystających z zaawansowanych urządzeń potrafiących zoptymalizować ułożenie opony na feldze, wciąż niewielu polskich kierowców zdaje sobie sprawę, jak istotne jest z punktu widzenia prawidłowej eksploatacji, dokładne sprawdzenie kół przed ich montażem.

Wielu kierowców, czując na kierownicy zakłóconą pracę kół, słysząc nietypowe odgłosy podczas jazdy, czy wyczuwając ściąganie podczas jazdy na wprost, zazwyczaj próbuje rozwiązać ten problem udając się do warsztatu zajmującego się geometrią kół i zawieszenia, a także wyważaniem kół. Często okazuje się, że geometria zawieszenia jest w normie, wyważenie zostało poprawione, a problem nie znika. Co wtedy?

Okazuje się, że warto udać się do warsztatu, który korzysta z zaawansowanych urządzeń do optymalizacji kół, które dodatkowo mogą wykonać test drogowy koła.

Zobacz też: Jak właściwie wymieniać opony?

Test drogowy koła – na czym to polega?

Test drogowy koła wykonuje się po to, żeby sprawdzić, jak dane koło zachowa się w sytuacji drogowej. Konkretnie, zanim specjalista w warsztacie zmiany opon założy koło na samochód, sprawdza, czy kręcące się podczas jazdy koło będzie pracowało właściwie.

W tym celu felgę z właściwie napompowaną oponą montuje się na urządzeniu Hunter, którego specjalna rolka działa na kręcące się koło z naciskiem 800 kg, a szereg czujników bada jego zachowanie w symulowanych warunkach drogowych.

W ramach testu drogowego obsługujący maszynę pracownik jest w stanie m.in.:

  • ocenić towarzyszące toczeniu wibracje;
  • ocenić znoszenie pojazdu;
  • zbadać dźwięki towarzyszące toczeniu;
  • sprawdzić, czy opona spełnia parametry pracy;

Zobacz też: Dokładne wyważenie kół

A następnie wszystkie przekroczenia norm skorygować. Nie chodzi tylko o dokładne rozmieszczenie ciężarków wyważających na feldze, czy odpowiednie ułożenie opony na feldze w ramach procesu optymalizacji. Równie istotne jest to, by koło spełniało normę pracy, czyli żeby do pełnego obrotu koła nie była potrzebna większa siła niż 90 Nm. Im mniejsza siła tym lepiej, bo jest to mniejsze obciążenie dla układu napędowego, co przekłada się na zużycie paliwa i długość okresu eksploatacji elementów zawieszenia.

Po teście drogowym można przystąpić do prac mających na celu korektę wszelkich przekroczeń norm

Autor: Tomasz Korniejew

Przekroczenia tej normy są bardzo powszechne wśród pojazdów poruszających się na kołach o średnicy powyżej 18 cali. Ich właściciele często nie zdają sobie z tego sprawy. W warsztatach korzystających z zaawansowanych urządzeń wyważających, pracownicy są w stanie tak zoptymalizować koło, by siła niezbędna do wykonania pełnego obrotu koła mieściła się w normie.

Jakie są koszty wymiany opon z przeprowadzeniem testu drogowego?

Zazwyczaj koszt wymiany ogumienia z przeprowadzeniem testu drogowego koła i w razie potrzeby, przeprowadzenia optymalizacji, wynosi 50 zł za jedno koło.

Za pomoc w realizacji materiału dziękujemy warsztatowi Almot Auto

reklama

Polecamy artykuły

Data publikacji:

Aktualizacja: 24.03.2017

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Maszyna do wyważania kół z optymalizacją i testem drogowym.
Maszyna do wyważania kół z optymalizacją i testem drogowym.

Istotne w przypadku zmiany opon jest odpowiednie zabezpieczenie rantów ogumienia.
Istotne w przypadku zmiany opon jest odpowiednie zabezpieczenie rantów ogumienia.

Przed wykonaniem testu drogowego opona musi być napompowana zgodnie z zaleceniami producenta.
Przed wykonaniem testu drogowego opona musi być napompowana zgodnie z zaleceniami producenta.

Wciąż niewiele warsztatów oponiarskich w Polsce korzysta z zaawansowanych urządzeń.
Wciąż niewiele warsztatów oponiarskich w Polsce korzysta z zaawansowanych urządzeń.

Test drogowy koła.
Test drogowy koła.

Po teście drogowym można przystąpić do prac mających na celu korektę wszelkich przekroczeń norm.
Po teście drogowym można przystąpić do prac mających na celu korektę wszelkich przekroczeń norm.

Personel i Zarządzanie 4/201730.03 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Michał Jarski

Dyrektor Regionalny ds. Sprzedaży w Trend Micro

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »