| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Opony i felgi > Ile wypadków spowodowanych jest złym stanem opon?

Ile wypadków spowodowanych jest złym stanem opon?

Ile wypadków spowodowanych jest złym stanem opon? Według informacji policji awarie układu kierowniczego oraz zły stan techniczny opon odpowiadają za 21% wypadków spośród wszystkich spowodowanych przez zły stan techniczny pojazdów.

Ile wypadków spowodowanych jest złym stanem opon?

Jak podaje policja, aż 21% wśród wszystkich wypadków, których przyczyną jest niesprawność techniczna aut, spowodowanych jest awariami układu kierowniczego oraz złym stanem opon. Ze względu na fakt, że opony są jedynym elementem łączącym auto z nawierzchnią, sprawne ogumienie jest warunkiem koniecznym dla dopuszczenia pojazdów, w tym ciężarówek, do ruchu. Właśnie pojazdy ciężarowe, ze względu na ich ilość i masę są szczególnie narażone na ewentualne awarie spowodowane stanem opon.

Zobacz też: Czy opony bieżnikowane są niskiej jakości?

Dlatego bardzo ważna w tym kontekście jest rozsądna, odpowiedzialna polityka zakupowa firm flotowych i transportowych. Powinny one pamiętać, że zakup opon to wprawdzie 5 proc. kosztów firmy, ale mający wpływ na 40 proc. wszystkich kosztów operacyjnych. Kupno opon wysokiej jakości powinno być raczej inwestycją niż tylko kosztem – nie tylko z uwagi na bezpieczeństwo kierowców i innych użytkowników ruchu drogowego, ale opony tego typu cechują się także większą wytrzymałością i żywotnością. W dodatku poprzez bieżnikowanie można wydłużyć bezpiecznie ich przebiegi. Niemarkowe opony to jedynie pozorna oszczędność, ale także potencjalne zagrożenie na drodze i opóźnienia w dostawach oraz dodatkowe koszty usunięcia awarii.

Kolejną rzeczą, o której muszą pamiętać kierowcy jest regularne sprawdzanie ciśnienia. Ma to znaczenie w każdym pojeździe, ale w ciężarowym szczególnie ze względu na potencjalnie dramatyczne skutki. Niedopompowana opona w długiej trasie rozgrzewa się znacznie bardziej niż jest to bezpieczne. To zwiększa ryzyko nagłego jej pęknięcia. Zbyt małe ciśnienie w kole to także znacznie dłuższa droga hamowania, gorsza kierowalność pojazdu i odczuwalnie większe zużycie paliwa.

„Każde uchybienie w zakresie dbałości o opony może mieć tragiczne skutki, na drodze. Opona jest drugim, a w samochodach z turbo, trzecim najszybciej obracającym się elementem samochodu. Warto więc dbać by były w dobrym stanie. Nawet jak nasz samochód ma wszystkie systemy bezpieczeństwa i czujniki to i tak wszystkie informacje czerpią one z koła. Jego przyczepność jest więc kluczowa dla naszego bezpieczeństwa” informuje Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego.

Źródło: Materiały prasowe Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

MotoKariera

Kariera w motoryzacji na najwyższym biegu!

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »