| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Opony i felgi > Czy stalowe felgi są lepsze na zimę?

Czy stalowe felgi są lepsze na zimę?

Czy zimą lepiej eksploatować felgi stalowe? Według obiegowych opinii felgi "aluminiowe" są bardziej podatne na odkształcenia i uszkodzenia, o które łatwiej w okresie zimowym niż felgi stalowe. Czy to prawda?

Co to jest masa nieresorowana?

Felgi są jednym z najmodniejszych i zarazem najlepiej wyglądających dodatków samochodowych. Nie tylko poprawiają wygląd naszego pojazdu. Zmniejszają również masę nieresorowaną pojazdu.

- Masa nieresorowana to ta część masy pojazdu, która znajduje się pomiędzy jezdnią a zawieszeniem. Im jest ona mniejsza, tym większy jest komfort jazdy i lepsze prowadzenie samochodu. Podczas procesu projektowania danego modelu dąży się do minimalizacji mas nieresorowanych - wyjaśnia Robert Krotoski, manager kategorii "Motoryzacja" w serwisie Allegro.pl.

Warto dodać, że felgi aluminiowe dzięki swojej budowie i zastosowanym materiałom skuteczniej niż felgi stalowe wpływają na chłodzenie tarcz i klocków hamulcowych.

Fakty i mity o felgach aluminiowych

- Wielu kierowców sądzi, że w zimie należy stosować felgi stalowe. To oczywiście jeden z mitów, które od lat funkcjonują wśród użytkowników samochodów. Prawda jest taka, że felgi aluminiowe są bardziej wytrzymałe od ich stalowych odpowiedników. "Stalówka" w przypadku uderzenia w dziurę lub krawężnik jest bardziej podatna na uszkodzenia lub odkształcenia niż obręcz aluminiowa - wyjaśnia Robert Krotoski - Oczywiście w przypadku ekstremalnie mocnych uderzeń felga aluminiowa może pęknąć, a jej naprawa jest o wiele droższa niż w przypadku obręczy konwencjonalnych.

Felgi stalowe są o wiele bardziej narażone na działanie korozji. Felgi aluminiowe potrafią natomiast bez problemów oprzeć się działaniu mrozu, żwiru i soli rozsypywanej w zimie. Proces ich malowania przebiega w trzech etapach. Pierwsza warstwa to podkład, który nakładany jest proszkowo. Dzięki temu ich powierzchnia jest idealnie zabezpieczona przed korozją, uszkodzeniami mechanicznymi i czynnikami chemicznymi. Następnie nakładany jest tak zwany lakier właściwy nadający feldze kolor. Na koniec całość pokrywana jest lakierem bezbarwnym pełniącym funkcję ochronną.

Felgi aluminiowe nie ustępują więc stalowym pod względem wytrzymałości, a w niektórych przypadkach ich trwałość jest znacznie wyższa. Nie oznacza to jednak, że nie są narażone na działanie czynników zewnętrznych.

Zobacz też: Etykiety na oponach - jak czytać?

- Z najczęstszymi przypadkami uszkodzeń felg mamy do czynienia w mieście, gdzie kierowcy zmuszeni są często do pokonywania wysokich krawężników. Mocne uderzenie w ostry brzeg tej betonowej konstrukcji lub otarcie bokiem podczas parkowania może spowodować odkształcenie lub zadrapanie felgi - wyjaśnia Robert Krotoski, manager kategorii "Motoryzacja" w serwisie Allegro.pl - Koszt prostowania obręczy stalowych to wydatek minimum 50 zł. Ostateczna wartość usługi zależy od zakresu prac i renomy wybranego przez kierowcę zakładu.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Krzysztof Jan Majczyk

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »