| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Opony i felgi > Nowe oznakowanie i wymogi dla opon zimowych do ciężarówek

Nowe oznakowanie i wymogi dla opon zimowych do ciężarówek

Unia Europejska przeprowadziła standaryzację wymogów technicznych i oznaczeń dla opon zimowych przeznaczonych do samochodów dostawczych, ciężarowych i autobusów.

Zobacz też: System monitorujący ciśnienie ogumienia obowiązkowy

Na czym polega procedura testowa kwalifikująca opony do oznaczenia 3PMSF?

Procedura testowa porównuje trakcję opony referencyjnej z trakcją opony testowej na drodze pokrytej ubitym śniegiem. Aby zaliczyć test, badana opona do pojazdu użytkowego musi być o co najmniej 25% lepsza niż opona referencyjna w sześciu próbach na dziesięć. Opony, które przeszły ten test i posiadają oznaczenie 3PMSF, są oficjalnie określane jako opony śniegowe na ciężkie warunki zimowe. Opony te są wyraźnie lepszym wyborem na zimę niż opony posiadające jedynie oznaczenie M+S. 

Czy oznaczenie M+S będzie nadal używane?

Zakładamy, że oznaczenie M+S pozostanie ważne. Jednak symbol 3PMSF - obok oznaczenia M+S - świadczy o tym, że opona jest bardziej sprawna, ponieważ znak 3PMSF wymaga zastosowania metody testowej, której wartości referencyjne odnoszą się do sprawdzonych parametrów zimowych. Szczególnie ważne jest, by operatorzy stosowali opony z tym znakiem na obszarach, w których dominują zimowe warunki pogodowe. Dotyczy to w szczególności opon na osie napędowe, ponieważ wysokie parametry trakcyjne są niezbędne do zapewnienia mobilności na śniegu.

Zobacz też: Bieżnikowanie opon - sposób na obniżenie kosztów

Czy nowy symbol będzie obowiązkowy dla opon zimowych?

Nie możemy tego przewidzieć jako producent, obecnie oznaczenie 3PMSF jest dobrowolne. Jednakże faktycznie pojazdy użytkowe wyposażone w opony z symbolem 3PMSF są zawsze lepszym wyborem na zimę niż opony tylko z oznaczeniem M+S. Testy wyraźnie wykazały, że na drogach pokrytych śniegiem opony ze znakiem 3PMSF dla pojazdów użytkowych mają wyraźnie lepszą trakcję niż pozostałe. W niektórych krajach nowy symbol jest już uznawany we właściwych przepisach dotyczących opon zimowych. W tych krajach, w określonych warunkach, pojazdy użytkowe muszą być wyposażone na osi napędowej w opony posiadające oznaczenie M+S i/lub 3PMSF.

Czy wystarczy wyposażyć pojazdy ciężarowe i autokary w zimowe opony na osi napędowej?

Opony do pojazdów ciężarowych i autobusów zachowują się zimą lepiej niż na przykład opony do samochodów osobowych, ze względu na wysoką zawartość naturalnej gumy. Ponadto oś sterująca pojazdu ciężarowego i oś naczepy mają bardzo niewielki wpływ na trakcję. Zasadniczo tylko koła napędzane zapewniają trakcję. Dlatego uważamy, że w każdej sytuacji na oś napędową należy montować opony z oznaczeniem M+S i/lub 3PMSF. W zależności od zastosowania, operatorzy transportu mogą zdecydować się założyć opony o właściwościach całorocznych, takie jak KMAX D i FUELMAX D ze znakiem 3PMSF, lub specjalne opony zimowe, jak np. UltraGrip WTD. Na takich obszarach jak kraje skandynawskie lub regiony alpejskie, gdzie panują ostre warunki zimowe, zaleca się stosowanie specjalnych opon zimowych również na oś sterującą.

Źródło: Materiały prasowe Goodyear

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Bożena Radzikowska

Dyplomowany konsultant feng shui

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »