REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe oznakowanie i wymogi dla opon zimowych do ciężarówek

Nowe oznakowanie opony zimowej dla samochodów dostawczych, ciężarowych i autobusów.
Nowe oznakowanie opony zimowej dla samochodów dostawczych, ciężarowych i autobusów.
Goodyear

REKLAMA

REKLAMA

Unia Europejska przeprowadziła standaryzację wymogów technicznych i oznaczeń dla opon zimowych przeznaczonych do samochodów dostawczych, ciężarowych i autobusów.

Rozmowa na temat opon zimowych do pojazdów użytkowych z Henkiem van Tuylem, dyrektorem Goodyear ds. rozwoju opon do pojazdów użytkowych w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce.

REKLAMA

Jak ocenia Pan zmiany dotyczące opon zimowych, m.in. wprowadzające symbol 3PMSF?

Z zadowoleniem przyjmujemy nowy standard dla zimowych opon do pojazdów ciężarowych. Od lat zalecamy stosowanie specjalnych opon zimowych do pojazdów użytkowych na obszarach, na których panują zimowe warunki drogowe. Goodyear Dunlop ma w swojej ofercie wiele modeli specjalnych opon zimowych o bardzo wysokich osiągach. Są to opony Goodyear UltraGrip WTD, Dunlop SP 462 i Fulda Winter Force na oś napędową, Goodyear UltraGrip WTS, Dunlop SP 362 i Fulda Winter Control na oś sterującą oraz Goodyear UltraGrip WTT na osie naczepy. Niedawno wprowadziliśmy do oferty opony UltraGrip Coach. Te opony były oficjalnie oznaczane wyłącznie symbolem M+S, aby jednak dodatkowo zwrócić uwagę na zimowe osiągi naszych opon, zastosowaliśmy symbol płatka śniegu, który wówczas nie miał jeszcze umocowania prawnego. Niedawno Unia Europejska wprowadziła Regulację UNECE nr 117.02 dotyczącą testowania opon zimowych
do pojazdów użytkowych. Regulacja ta wyznacza minimalne wymogi co do osiągów na śniegu. Od listopada 2012 roku, po spełnieniu warunków testów, ogumienie do pojazdów użytkowych może być dobrowolnie oznaczane symbolem 3PMSF. Goodyear Dunlop przetestował swoje zimowe opony – spełniły one wymogi prawne oznaczenia 3PMSF, dlatego teraz noszą to oznaczenie.

Zobacz też: Test Suzuki SX4 S-Cross 1.6 DDiS ALLGRIP Man.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy to oznacza, że teraz istnieje oficjalna definicja opony zimowej do pojazdów użytkowych?

Zasadniczo tak, choć nie określa ich mianem „opon zimowych”. Wcześniej jedyna oficjalna procedura testowa istniała wyłącznie dla opon zimowych do samochodów osobowych. Opony do pojazdów użytkowych, z racji wysokiej zawartości naturalnej gumy, posiadają dobre właściwości zimowe, ale do czasu wprowadzenia nowej regulacji istniało jedynie oznaczenie M+S. Jednakże M+S informuje tylko, że opona zachowuje się lepiej na śniegu niż opona standardowa. Nie istniały jednoznaczne minimalne wymogi dla opony zimowej. Niedawno UE zareagowała na tę sytuację i określiła procedurę testową specjalnie dla opon do zastosowań zimowych w pojazdach użytkowych. Ogumienie, które z powodzeniem przejdzie ten wymagający test, może być oznaczane symbolem 3PMSF. Opony do pojazdów użytkowych z tym symbolem są klasyfikowane jako opony śniegowe na ciężkie warunki zimowe.

Zobacz też: System monitorujący ciśnienie ogumienia obowiązkowy

Na czym polega procedura testowa kwalifikująca opony do oznaczenia 3PMSF?

Procedura testowa porównuje trakcję opony referencyjnej z trakcją opony testowej na drodze pokrytej ubitym śniegiem. Aby zaliczyć test, badana opona do pojazdu użytkowego musi być o co najmniej 25% lepsza niż opona referencyjna w sześciu próbach na dziesięć. Opony, które przeszły ten test i posiadają oznaczenie 3PMSF, są oficjalnie określane jako opony śniegowe na ciężkie warunki zimowe. Opony te są wyraźnie lepszym wyborem na zimę niż opony posiadające jedynie oznaczenie M+S. 

Czy oznaczenie M+S będzie nadal używane?

Zakładamy, że oznaczenie M+S pozostanie ważne. Jednak symbol 3PMSF - obok oznaczenia M+S - świadczy o tym, że opona jest bardziej sprawna, ponieważ znak 3PMSF wymaga zastosowania metody testowej, której wartości referencyjne odnoszą się do sprawdzonych parametrów zimowych. Szczególnie ważne jest, by operatorzy stosowali opony z tym znakiem na obszarach, w których dominują zimowe warunki pogodowe. Dotyczy to w szczególności opon na osie napędowe, ponieważ wysokie parametry trakcyjne są niezbędne do zapewnienia mobilności na śniegu.

Zobacz też: Bieżnikowanie opon - sposób na obniżenie kosztów

Czy nowy symbol będzie obowiązkowy dla opon zimowych?

Nie możemy tego przewidzieć jako producent, obecnie oznaczenie 3PMSF jest dobrowolne. Jednakże faktycznie pojazdy użytkowe wyposażone w opony z symbolem 3PMSF są zawsze lepszym wyborem na zimę niż opony tylko z oznaczeniem M+S. Testy wyraźnie wykazały, że na drogach pokrytych śniegiem opony ze znakiem 3PMSF dla pojazdów użytkowych mają wyraźnie lepszą trakcję niż pozostałe. W niektórych krajach nowy symbol jest już uznawany we właściwych przepisach dotyczących opon zimowych. W tych krajach, w określonych warunkach, pojazdy użytkowe muszą być wyposażone na osi napędowej w opony posiadające oznaczenie M+S i/lub 3PMSF.

Czy wystarczy wyposażyć pojazdy ciężarowe i autokary w zimowe opony na osi napędowej?

Opony do pojazdów ciężarowych i autobusów zachowują się zimą lepiej niż na przykład opony do samochodów osobowych, ze względu na wysoką zawartość naturalnej gumy. Ponadto oś sterująca pojazdu ciężarowego i oś naczepy mają bardzo niewielki wpływ na trakcję. Zasadniczo tylko koła napędzane zapewniają trakcję. Dlatego uważamy, że w każdej sytuacji na oś napędową należy montować opony z oznaczeniem M+S i/lub 3PMSF. W zależności od zastosowania, operatorzy transportu mogą zdecydować się założyć opony o właściwościach całorocznych, takie jak KMAX D i FUELMAX D ze znakiem 3PMSF, lub specjalne opony zimowe, jak np. UltraGrip WTD. Na takich obszarach jak kraje skandynawskie lub regiony alpejskie, gdzie panują ostre warunki zimowe, zaleca się stosowanie specjalnych opon zimowych również na oś sterującą.

Źródło: Materiały prasowe Goodyear

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

REKLAMA

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

REKLAMA