REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pompowanie opon azotem - czy warto?

Opona
Opona
Goodyear

REKLAMA

REKLAMA

Niektóre warsztaty samochodowe lub wulkanizacyjne oferują pompowanie kół azotem. Zdania o zasadności tej operacji są podzielone. Jakich argumentów używają zwolennicy tego rozwiązania?

Pompowanie kół azotem: bezpieczeństwo i oszczędność ?

Jednym z istotnych elementów eksploatacji samochodu jest utrzymywanie stałego ciśnienia w oponach, co przekłada się m. in. na mniejsze zużycie paliwa czy bezpieczeństwo na drodze. Niestety nadal wielu kierowców o tym fakcie zapomina. Wyjściem w tej sytuacji może być pompowanie kół azotem. Rozwiązanie to jednak od dawna ma niemal tylu samo zwolenników, co przeciwników. Warto więc zastanowić się, co przemawia za skorzystaniem z tego typu usługi.

REKLAMA

Podróżowanie autem nieodłącznie wiąże się z pewnymi kosztami. Niemal wszyscy narzekamy na wysokie ceny paliwa, a to przecież tylko część wydatków. Do tego dochodzą jeszcze ubezpieczenie, badania techniczne czy chociażby systematycznie dokonywane naprawy.

Zobacz też: Czy warto pompować koła azotem?

Jakby tego było mało, serwisy samochodowe coraz częściej oferują nam (dodatkowo płatną) usługę pompowania kół azotem. Wiele osób, kierując się pozornymi oszczędnościami, automatycznie wyklucza taką możliwość.

W praktyce jednak, niewielki koszt zamiany „zwykłego” powietrza na azot szybko może okazać się wyjściem dużo bardziej opłacalnym. Wszystko za sprawą szczególnych właściwości tego gazu, które przekładają się m. in. na obniżenie kosztów eksploatacji pojazdu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pompowanie kół azotem: skąd oszczędności?

Na początku warto zapoznać się z podstawowymi faktami. Powietrze wtłaczane do kół naszego auta oczywiście zawsze zawiera ok. 78% azotu. Problem w tym, że obok niego znajduje się tam także prawie 21% tlenu.

REKLAMA

- Skład ten sprawia, że utrzymanie stałego ciśnienia w oponach jest trudne. Taka mieszanina gazów jest bowiem bardzo podatna na wszelkie zmiany temperatur i w zależności od nich zwiększa lub zmniejsza swoją objętość – wyjaśnia Łukasz Bazarewicz z należącego do Grupy Martom sklepu online AlejaOpon.pl.

Cechą charakterystyczną klimatu panującego w Polsce są wysokie amplitudy temperatur. Nikogo nie dziwi więc sytuacja, gdy na przestrzeni zaledwie kilku dni płynnie przechodzimy np. od -10 do +10 stopni Celsjusza.

W teorii w takich warunkach należałoby na bieżąco kontrolować ilość powietrza w kołach naszych samochodów, gdyż z całą pewnością będzie się ono nieco wahać. Trudno jednak wymagać od kierowców, by zanim rozpoczną podróż codziennie kontrolowali stan ciśnienia w oponach.

­

- Dobrym rozwiązaniem będzie zatem zastosowanie azotu, który jest nieporównywalnie mniej podatny na różnice temperatur i co za tym idzie, jego objętość pozostaje niemal niezmienna – dodaje przedstawiciel Grupy Martom.

A o tym, jak ważne jest utrzymywanie stałego ciśnienia w ogumieniu nie trzeba chyba nikogo przekonywać – jak powszechnie wiadomo, czynnik ten w istotny sposób wpływa np. na zużycie paliwa.

Azot wydłuża żywotność felg

Kolejnym argumentem przemawiającym za stosowaniem azotu są jego specyficzne właściwości. Ten bezwonny, bezbarwny, pozbawiony smaku, a przy tym niepalny gaz jest przede wszystkim wolny od wilgoci.

REKLAMA

- Cechy te docenią przede wszystkim właściciele felg stalowych, szczególnie narażonych na występowanie korozji. Przy pompowaniu kół tradycyjną metodą prędzej czy później z powietrza wytrącić się może woda, która wchodząc w reakcję z metalem spowoduje występowanie nalotów i w konsekwencji utratę szczelności – podpowiada Łukasz Bazarewicz.

Oprócz kwestii wizualnej (trudno bowiem zaprzeczyć, iż rdza nie wygląda zbyt atrakcyjnie) po raz kolejny możemy więc mówić o oszczędnościach. Zastosowanie azotu sprawi, iż zdecydowanie rzadziej będziemy musieli fatygować się do serwisu celem dopompowania kół, a także wydłuży żywotność naszych felg.

Opony wypełnione azotem: bezpieczeństwo jak w Formule 1 ?

Ostatnią, lecz nie najmniej istotną kwestią, jest nasze bezpieczeństwo, gdyż gaz, o którym mowa, jest mało aktywny chemicznie, przez co nie wchodzi w reakcje z ogumieniem.

- Ciśnienie koła napompowanego azotem utrzymuje się nawet kilkakrotnie dłużej, co pozwala zmniejszyć ryzyko wystrzału opony związane z nagrzaniem się gumy w przypadku zbyt małej ilości powietrza – zauważa prezes Grupy Martom.

Ta zwiększona wytrzymałość sprawia, iż azot od dawna z powodzeniem stosowany jest w kołach aut Formuły 1, które z powodu dużych prędkości narażone są m.in. na wybuchy czy pożary.

Mimo, iż na co dzień daleko nam do szybkości rozwijanych przez samochody sportowe, to nic nie stoi na przeszkodzie, byśmy elementy zmniejszające ryzyko ewentualnego wypadku zaadoptowali do zwykłego ruchu drogowego. O tym, że warto to zrobić decyduje też stosunkowo niska cena usługi – przy komplecie 4 kół wynosi ona około 20 zł.

Źródło: materiały prasowe grupy Martom

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

REKLAMA

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

REKLAMA

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

REKLAMA