| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Opony i felgi > Jakie kupić opony letnie – nowe czy używane?

Jakie kupić opony letnie – nowe czy używane?

Nowe opony gwarantują najlepsze właściwości trakcyjne, ale nie są tanie. Czy dobrym pomysłem może być zakup używanych opon?

- Bardzo ważna jest data produkcji opony. Jest ona nabita w owalu i składa się z czterech cyfr. Pierwsze para oznacza numer tygodnia, druga rok produkcji – wyjaśnia Piotr Ciesielski – Specjaliści radzą, żeby nie użytkować opon starszych niż 5 - 6 lat Utraciły one większość swoich właściwości i mogą stanowić spore zagrożenie. Wszystko zależy jednak od stopnia zużycia i sposobu przechowywania.

Polskie prawo przewiduje, że głębokość bieżnika nie może być mniejsza niż 1,6 mm. Pamiętajmy jednak, że w przypadku opon letnich te wartości są niewystarczające. Eksperci radzą, aby opony wymieniać na nowe, kiedy głębokość bieżnika zmniejszy się do 3 mm. Poniżej tej wartości opona letnia zaczyna gwałtownie tracić swoje parametry techniczne. Nawet dwukrotnie wydłuża się droga hamowania i zwiększa się znacznie ryzyko wystąpienia zjawiska aquaplaningu. Dodatkowo warto sprawdzić stan wizualny takiej opony, bieżnik musi być regularny, nie może mieć niesymetrycznego wytarcia. Jeżeli zauważymy wybrzuszenia, przecięcia lub inne uszkodzenia mechaniczne lepiej udać się do serwisu wulkanizacyjnego, w którym profesjonalista zweryfikuje stan techniczny opony i zdecyduje, czy nadaje się ona do użytku.

Jak wybrać opony nowe?

Nowe opony to przede wszystkim pewność i gwarancja. Dzięki pełnej głębokości bieżnika gwarantują nam większe bezpieczeństwo i lepszy komfort podczas jazdy. Do tego mając większy wybór możemy łatwiej dopasować ofertę do naszych potrzeb i zasobności portfela.

Przy zakupie opon nowych również warto zwrócić uwagę na ich wiek. Zgodnie z polskimi normami granicę „nowości” opony określa się na trzy lata od daty produkcji. Zakup takiej opony jest oczywiście mniej ryzykowny niż kupno używanych, a warto o tym pamiętać.

Opony dzielą się pod względem finansowym i jakościowym na trzy klasy: ekonomiczną, średnią i premium. Im wyższa klasa, tym lepsze właściwości jezdne, lepsza żywotność i oczywiście wyższa cena.

Klasa ekonomiczna przeznaczona jest przede wszystkim dla kierowców poruszających się po mieście, robiących mniejsze przebiegi. Opony premium przeznaczone dla większych samochodów dysponujących dużą mocą silnika, a wysoką cenę rekompensują bardzo dobre właściwości, idealne do dynamicznego stylu jazdy.  Klasa średnia to idealne rozwiązanie dla samochodów rodzinnych, używanych zarówno na trasie, jak i w mieście. Dodatkowo charakteryzują się wysoką odpornością na zużycie bieżnika.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Jagoda Szymańska

projektant wnętrz, INNE MEBLE

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »