| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Opony i felgi > Kontrola ciśnienia powietrza w oponach

Kontrola ciśnienia powietrza w oponach

Wpływ na kondycje opon w samochodzie czy motocyklu ma prawidłowe ciśnienie jakie w nich panuje. Czym grozi jazda ze zbyt niskim lub zbyt wysokim ciśnieniem?

Kontrole ciśnienia w oponach zaleca się wykonywać co miesiąc, ale nie stosuje się do tego ponad połowa kierowców. Według badań zrealizowanych dla Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego aż 39% z nich sprawdza ciśnienie sporadycznie przy okazji parkowania, 9% tylko przed długą podróżą, a 5% - nigdy.  W sytuacjach ekstremalnych konsekwencje mogą być tragiczne – źle napompowane opony zmniejszają przyczepność i skuteczność hamowania, grożą eksplozją i wypadkiem.

Ciśnienie pod kontrolą

Informację o wartości ciśnienia, która jest najbardziej wskazana dla danego modelu auta, można znaleźć na tabliczce znamionowej w samochodzie. Znajduje się ona na klapce wlewu paliwa lub
na wewnętrznej stronie drzwi kierowcy. Natomiast rzeczywisty poziom ciśnienia w oponach można kontrolować za pomocą kompresora na stacji benzynowej.

Zobacz też: Opony z wysuwanymi kolcami – Nokian zaszokował konkurencję

Stan opon ma na tyle duży wpływ na bezpieczeństwo jazdy, że regularna ich kontrola powinna być obowiązkiem każdego kierowcy. - Osoby zarządzające flotą pojazdów powinny pracować
nad wypracowaniem wśród kierowców odpowiednich nawyków związanych z użytkowaniem aut służbowych. Należy do nich właśnie nadzór ciśnienia w oponach – mówi Małgorzata Słodownik z firmy Neptis S.A., dostawcy monitoringu Flotis. - Ważna jest też świadomość, że obie skrajności wyrządzają szkody: zarówno za niskie, jak i zbyt wysokie ciśnienie w oponach osłabia ich trwałość i zwiększa ryzyko wypadku.

Zobacz też: Kiedy najlepiej kupić opony?

 Nadchodzą unijne zmiany

Producenci aut coraz częściej wyposażają nowe modele w czujniki, które dokonują pomiarów
i alarmują o spadkach ciśnienia w oponach. Czułość urządzeń, a co za tym idzie – dokładność pomiarów – zależy od jakości użytych rozwiązań. Czujniki montowane w autach z wyższej półki są  zaawansowane. Systemy monitorowania ciśnienia opon (TPMS) nie są jeszcze w Polsce powszechnie stosowane, ale bieżący rok przyniesie zmiany w tym zakresie. W listopadzie 2014 roku mają zostać wprowadzone nowe wymogi unijne dotyczące rejestracji aut. Wyposażenie nowych samochodów
w czujniki ciśnienia w oponach stanie się wtedy obowiązkowe.

Źródło: materiały prasowe flotismobile.pl

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Smaga Jaroszyński Spółka Adwokacka sp. j.

Obsługa prawna przedsiębiorców

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »