REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na którą oś założyć lepsze opony - na przednią czy tylną?

hamowanie poślizg Fot. Fotolia
hamowanie poślizg Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Lepsze opony zimowe na przedniej osi sprzyjają nadsterowności auta, z kolei lepsze na tylnej zwiększają podsterowność samochodu i wyraźnie wydłużają jego drogę hamowania. Co zatem zrobić w takiej sytuacji?

Bardzo często mniej zamożni użytkownicy aut kupują na zimę tylko jedną parę zimowych opon. W związku z tym pojawia się problem, dotyczący optymalnego wyboru osi, która powinna zostać w nie wyposażona. Na to pytanie trudno jest jednoznacznie odpowiedzieć i to z kilku powodów.

REKLAMA

Lepsze opony na tył?

Większość ekspertów z zachodnich automobilklubów czy koncernów oponiarskich uważa, że lepsze opony powinny trafić na koła tylnej osi. To ona zagwarantuje autu lepszą stabilność w zakrętach bądź podczas gwałtownego hamowania (tylne hamulce w autach przednionapędowych służą bardziej stabilizacji kierunku poruszania się auta niż jego skutecznemu wyhamowywaniu). Im szybsza jazda z kiepskimi oponami na tylnej osi, tym bardziej rośnie ryzyko utraty panowania nad autem, nawet na zupełnie prostej drodze.

Zobacz też: Gwóźdź w oponie - czy trzeba ją wymieniać na nową?

Lepsze opony z przodu : krótsza droga hamowania, lepsza przyczepność

Trudno jednak w pełni zgodzić się z taką teorią, która oczywiście na swoje racjonalne uzasadnienie, lecz ma także pewne braki. Po pierwsze opony o głębokim bieżniku zdecydowanie lepiej radzą sobie na kopnym śniegu i śliskiej nawierzchni, zmniejszając tym samym drogę hamowania. W rezultacie istotnie rosną szanse na wyhamowanie przed przeszkodą bądź wyraźne zmniejszenie prędkości pojazdu, a tym samym siły ewentualnego zderzenia z przeszkodą. Poza tym w autach przednionapędowych od jakości opon zależy łatwość pokonywania oblodzonych czy ośnieżonych wzniesień, krawężników i innych podobnych przeszkód. Jeśli utkniemy w zaspie śnieżnej, to nawet najlepsza para opon zimowych na tylnej osi nie pomogą nam jeśli nasz samochód posiada napęd kół przednich.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Kiedy opony wymagają wymiany na nowe?

Werdykt

Na którą zatem oś auta zakładać lepsze opony? Na obie osie. Jeśli nie jesteśmy w stanie zakupić kompletu dobrych opon musimy liczyć się z tym, że gwałtownemu spadkowi ulegnie zarówno poziom naszego bezpieczeństwa i komfortu jazdy, jak i prędkość, którą będziemy mogli się poruszać pojazdem. Osobiście testowałem jazdę autem z gorszym ogumieniem założonym na tylnej osi i wg mojej subiektywnej oceny taka rozwiązanie jest lepsze niż w wariancie z bardziej przyczepną tylną osią. Auto dobrze się rozpędza i nieźle hamuje, łatwo pokonuje ośnieżone drogi, lecz w trakcie jazdy w zakręcie potrafi zarzucić tyłem. Jeśli nie umiemy poradzić sobie z nadsterownym poślizgiem naszego auta zapomnijmy o dwóch różnych jakościowo kompletach opon. To po prostu niebezpieczne.

opony zima śnieg Fot. Fotolia
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

REKLAMA

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA