| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Opony i felgi > Stan techniczny opon zimowych

Stan techniczny opon zimowych

Aby opony zimowe prawidłowo działały, muszą być w dobrej kondycji. Ich zły stan techniczny wydłuży drogę hamowania auta oraz zmniejszy przyczepność auta w zakrętach, co może zakończyć się poważnym wypadkiem. Zobacz co należy sprawdzić w oponie przed jej montażem.

Wśród polskich kierowców rośnie świadomość o korzyściach wynikających z wymiany opon z letnich na zimowe. Jednak nie wszyscy zdają sobie sprawę z tego, że jeśli faktycznie mają być to tylko korzyści, opony muszą być w dobrym stanie technicznym. Określenie samemu tego, czy ogumienie jeszcze nadaje się do eksploatacji nie jest jednak łatwą sprawą. Zazwyczaj uwzględniana jest głębokość bieżnika i jeśli wynosi powyżej 1,6 mm uznajemy, że opony mogą dalej nam służyć. Eksperci motoryzacyjni twierdzą jednak, że parametry techniczne opon radykalnie się obniżają już wówczas, gdy głębokość ta spada poniżej 4 mm.

Opona samochodowa – główne funcje

Wbrew pozorom opona jest bardzo skomplikowanym i zaawansowanym technologicznie produktem. Jest jedynym elementem pojazdu mającym bezpośredni kontakt z nawierzchnią drogi i realizuje szereg założeń technicznych producenta samochodu. Odpowiedzialna jest za przyspieszenie i hamowanie, kontrolę trakcji, poziom hałasu i spełnienie norm emisji spalin. Mając na uwadze fakt, że kontakt jednej opony z nawierzchnią jest nie większy niż powierzchnia dłoni dorosłego człowieka musimy pamiętać, ze ich stan techniczny jest nie do przecenienia. Wszelkie zaniedbania zarówno eksploatacyjne jak i serwisowe obniżają poziom bezpieczeństwa jazdy i mogą doprowadzić do poważnych konsekwencji.

Zobacz też: Kiedy opony wymagają wymiany na nowe?

„Każde mechaniczne uszkodzenie opony niesie ze sobą w zasadzie nieodwracalne zmiany w jej konstrukcji i tym samym we właściwościach jezdnych. Naprawa opon, które posiadają wysokie indeksy prędkości po przebiciu ostrym przedmiotem np. gwoździem, musi być traktowana jako rozwiązanie doraźne” – mówi Jan Frączak, ekspert Motointegrator.pl.

Mechaniczne przecięcie kordu, którego objawem są m. in. boczne wybulenia może być spowodowane również nagłym najechaniem na wystającą przeszkodę, krawężnik lub wjechaniem
w drogową dziurę, których w Polsce nie brakuje. Co gorsza objawy tak poważnej usterki mogą pojawić się na wewnętrznej, niewidocznej dla kierowców stronie opony. Dlatego właśnie bardzo ważna jest regularna kontrola w wyspecjalizowanym punkcie serwisowym.

Zła eksploatacja opon

Wraz z dynamicznym rozwojem motoryzacji w parze idzie rozwój technologiczny ogumienia i całych zestawów kół. Dlatego coraz częściej nie wystarcza serwisowanie opon w przydomowych, małych punktach wulkanizacyjnych, niewyposażonych w profesjonalne narzędzia. Nie bez znaczenia ma również fachowa wiedza mechaników.

Zobacz też: Jak stan techniczny opon wpływa na bezpieczeństwo kierowców?

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Małgorzata Słomka

Doradca podatkowy nr wpisu 09900, prawnik, zatrudniona w Instytucie Studiów Podatkowych na stanowisku konsultanta podatkowego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »