REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Opona zimowa sprawdza się na śniegu, błocie pośniegowym i wodzie. Jest jednak bezradna na lodzie. Dlatego np. Szwecji zaleca się jazdę na oponach z kolcami.
Opona zimowa sprawdza się na śniegu, błocie pośniegowym i wodzie. Jest jednak bezradna na lodzie. Dlatego np. Szwecji zaleca się jazdę na oponach z kolcami.

REKLAMA

REKLAMA

Opony z kolcami zostały dopuszczone do użytku w wielu europejskich krajach. Dlaczego w Polsce są zakazane? Co grozi za jazdę na tego typu ogumieniu?

Zima to najlepsza pora roku na szlifowanie i doskonalenie swoich umiejętności za kierownicą. Wprowadzanie samochodu w kontrolowane poślizgi, ćwiczenie hamowania pulsacyjnego czy slalom na ośnieżonej nawierzchni, uczą szybszych reakcji na zaistniałe niebezpieczeństwo i radzenia sobie nawet w najtrudniejszych sytuacjach. Czasem jednak pogoda płata figla i mimo barku śniegu na drodze, nie jesteśmy w stanie zapanować nad autem. Dlaczego?

REKLAMA

Opona zimowa jest bezradna na lodzie

To niecodzienne zjawisko, o którym jest mowa określane jest mianem gołoledzi. Płytka warstwa wody powstała z topniejącego lodu, ulega zamarznięciu, tworząc cienką taflę lodu na całej powierzchni jezdni. W takich warunkach nawet najlepsze opony zimowe nie zapewnią jakiejkolwiek przyczepności do drogi. W chwili gdy auto wpada w poślizg, mozolnie wyuczone przez kierowcę odruchy „obronne”, nie przynoszą wymiernego efektu. Jeśli prędkość pojazdu jest duża lub niebezpieczeństwo pojawia się nagle, nie ma szans uniknąć wypadku.

Zobacz też: Dlaczego Polacy nie zmieniają opon na zimowe?

Czy nie ma zatem sposobu na gołoledź? Owszem, jest jeden – opony z kolcami. Ogumienie tego typu, dozwolone w krajach, w których w okresie zimowych obowiązuje tzw. standard białej drogi (np. w Szwecji, Norwegii, Austrii, Włoszech, Francji, Belgi), wyraźnie podnoszą bezpieczeństwo ruchu drogowego. Radzą sobie wszędzie tam, gdzie jest lód, w którego strukturę mogą się zatopić swoimi kolcami.

Opony z kolcami w Polsce

W Polsce używanie opon z kolcami jest zabronione. Reguluje to Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Paragraf 11, ustęp 7, punkt 6 mówi, że „pojazd nie może być wyposażony w opony z umieszczonymi trwale, wystającymi na zewnątrz elementami przeciwpoślizgowymi”. Za nieprzestrzeganie tego przepisu, kierowca może otrzymać mandat w wysokości 100 zł, a w szczególnych przypadkach Policjant ma prawo zatrzymać mu także dowód rejestracyjny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Kiedy policja może zatrzymać dowód rejestracyjny?

Taryfikator mandatów 2012, punkt 166: używanie opon z umieszczonymi w nich na trwałe elementami przeciwślizgowymi – 100zł

Tylko w takim przypadku można stosować opony z kolcami

REKLAMA

Prawo o ruchu drogowym zezwala jednak na pewne odstępstwa od tego rozporządzenia. Zakaz używania opon z kolcami może zostać uchylony na potrzeby zorganizowania rajdu bądź wyścigu, za wcześniejszą zgodą zarządcy drogi czyli zarządu województwa, zarządu powiatu lub wójta, burmistrza, prezydenta miasta (P.R.D. art. 65a ust. 3 pkt 7a ).

Głównym powodem obowiązywania w Polsce zakazu używania opon z kolcami jest obawa przed doszczętnym zniszczeniem istniejących dróg. Faktycznie, ryzyko jest dość spore, tym bardziej, że jakość polskiego asfaltu jest fatalna, a każdy kto miał okazję poruszać się autem np. w Norwegii, zapewne to potwierdzi. Skoro mieszanka asfaltowa używana przy budowie polskich dróg jest tak słabej jakości, że ulega zniszczeniu już po kilku latach eksploatacji, to lepiej nie myśleć co by się stało, gdyby na te trasy wyruszyły "okolcowane" maszyny...

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

REKLAMA

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA