REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Klasa efektywności energetycznej opony- co ona oznacza?

Etykieta energetyczna opony zawiera jej 3 cechy.
Etykieta energetyczna opony zawiera jej 3 cechy.
Komisja UE
Komisja UE

REKLAMA

REKLAMA

Wraz z dniem 1 listopada 2012 roku, wchodzi w życie rozporządzenie Komisji Europejskiej w sprawie konieczności oznaczania klasy efektywności energetycznej opon samochodowych

Wraz z dniem 1 listopada 2012 roku, wchodzi w życie rozporządzenie Komisji Europejskiej w sprawie konieczności oznaczania klasy efektywności energetycznej opon samochodowych.

REKLAMA

Producenci projektujący nowoczesne opony samochodowe, będą zobligowani do nanoszenia specjalnych naklejek na nowe opony, które będą informowały o kilku ich istotnych parametrach. Podobnie jak ma to miejsce w przypadku sprzętu AGD czy RTV, klient w szybki sposób będzie mógł porównać właściwości konkretnych modeli.

Naklejki informować będą o trzech cechach opony:

-efektywności paliwowej;

-poziomie emitowanego przez nią hałasu;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- przyczepności na mokrej nawierzchni.

Efektywność paliwowa, określana przez współczynnik oporów toczenia opony,  będzie wyrażona za pomocą klas od A do G, gdzie A oznacza najmniejszy opór (mniejszy lub równy 6,5 kg/t), natomiast G największy (równy lub większy niż 12kg/t).

Efektywność paliwowa opony

Współczynnik oporów toczenia RRC (kg/t)

Klasa efektywności energetycznej

RRC ≤ 6.5

A

6.6  ≤ RRC ≤ 7.7

B

7.8 ≤ RRC ≤9.0

C

pusta

D

9.1 ≤ RRC ≤ 10.5

E

10.6 ≤ RRC ≤ 12.0

F

RRC ≥ 12.1

G

Zobacz też: Jak zadbać o opony w samochodzie?

REKLAMA

Poziom emitowanego hałasu będzie określał piktogram, przedstawiający głośnik wraz określoną liczbą decybeli, emitowanych przez oponę. Najniższa dopuszczalna wartość 72dB jest o 4 dB niższa od przeciętnej głośności opon oferowanych obecnie na rynku.

Przyczepność na mokrej nawierzchni będzie badana poprzez długość drogi hamowania auta w takich warunkach.  Klasa przyczepności opony będzie wyrażona również przez literę z zakresu od A do G i odpowiadać będzie zakresom współczynnika G, będącego stosunkiem przyczepności danej opony do przyczepności standardowej opony porównawczej. Klasa A oznaczać będzie, że dany model opon wytraca prędkość o 55% lepiej niż opona porównawcza a klasa G, że dane opony hamują o 10 % lepiej od opony porównawczej.

Przyczepności opony na mokrej nawierzchni

G - współczynnik przyczepności na mokrej nawierzchni

Klasy przyczepności na mokrej nawierzchni

55 ≤ G

A

140 ≤ G ≤154

B

125 ≤ G ≤139

C

pusta

D

110 ≤ G ≤124

E

G ≤ 109

F

pusta

G

Zobacz też: Wady i zalety opon niskoprofilowych

REKLAMA

Wyłączone z etykietowania będą m.in. opony: bieżnikowane, z kolcami, do użytku tymczasowego, mające średnicę mniejszą niż 10” lub większą niż 25”, o indeksie prędkości F oraz opony przeznaczone do pojazdów zarejestrowanych pierwszy raz przed 1 październikiem 1990 roku.

Opony przeznaczone do aut dostawczych ciężarowych nie będą musiał posiadać etykiet, przedstawiających ich przyczepność na mokrej drodze. Natomiast profesjonalne opony6 przeznaczone do off-roadu, nie będą etykietowane pod względem poziomu efektywności energetycznej i hałasu.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA