| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Opony i felgi > Gwarancja na opony – jak działa, co obejmuje, jak można zareklamować opony?

Gwarancja na opony – jak działa, co obejmuje, jak można zareklamować opony?

Opona jak każdy inny produkt objęta jest gwarancją producenta. Długość trwania gwarancji na opony, warunki oraz odpowiedzialność producenta, zawarte są w "Karcie Gwarancyjnej". Ten dokument wyznacza zatem zakres obowiązków, które spoczywają na producencie, sprzedawcy i kupującym. W gwarancji znajdziemy również pełne informacje o tym, co kwalifikuje oponę do wymiany, czego gwarancja nie obejmuje oraz jakie kroki należy poczynić chcąc zgłosić reklamację opony.

Mimo specyficznych zapisów charakterystycznych dla poszczególnych producentów, a czasem nawet modeli opon panują pewne generalne zasady. Jakość ogumienia zawsze gwarantuje PRODUCENT opony. Gwarancja wynosi zazwyczaj 60 miesięcy od daty produkcji umieszczonej w numerze DOT, który trwale został umieszczony na boku opony.

Reklamujemy...

Generalnie z oponami panuje zasada podobna jak z większością produktów konsumenckich. Gwarancji jako takiej udziela na swoje produkty firma oponiarska (producent opony). Reklamacja może się jednak odbywać w jednym z dwóch trybów, co oznacza, że klient (kierowca) zawsze ma wybór:

  1. Pierwszy tryb to zwrot opon bezpośrednio do producenta. Jeżeli skorzystamy z takiej formy gwarancji, wtedy reklamacja jest rozpatrywana bezpośrednio przez producenta. To on załatwia wszystkie formalności i wydaje ewentualne opinie.
  2. Druga możliwość to tzw. reklamacje z tytułu niezgodności towaru z umową. Wtedy reklamacja jest rozpatrywana przez sprzedawcę, który może dalej reklamować u swojego dostawcy. Mówiąc prostym językiem – zwracamy oponę tam gdzie ja kupiliśmy, a formalności zostawiamy obsłudze sklepu.

Zobacz też: Jak polerować felgi? Ekspert radzi

Sprzedawca NIE MA PRAWA odesłać nas do producenta opon jeśli zdecydujemy się reklamować opony u niego. Takie uprawnienia klienta wynikają z kodeksu cywilnego.

Przerost formy nad treścią

Bardzo ważne jest dla dobra reklamującego, aby reklamacje składać w formie pisemnej. Do tego celu służą specjalne formularze tzw. Protokoły Reklamacyjne. Najczęściej każda firma ma swój formularz i dla własnego bezpieczeństwa i komfortu korzystajmy tylko z takiego formatu.

Zobacz też: Czy przez zmianę opon licznik będzie przekłamywał?

Co jeszcze trzeba wiedzieć o reklamacji? Papiery trzeba je wypełnić możliwie dokładnie jak tylko można – nawet jeśli będzie się to wiązało z poświęceniem wielu godzin. Jeśli to możliwe wypełniajmy protokół przy sprzedawcy. Większość dużych składów oponiarskich ma już pewne doświadczenia ze zwrotami i reklamacjami. Te uwagi mogą być bardzo cenne – mogą nam oszczędzić wiele czasu i „papierkowej roboty”.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Podkarpackie Biuro Analiz Podatkowych

K. Pysz Kancelaria Doradcy Podatkowego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »