REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy warto kupić aluminiowe felgi? Ekspert radzi

Aluminiowe felgi to nie tylko ładny dodatek do auta. Popularne
Aluminiowe felgi to nie tylko ładny dodatek do auta. Popularne "alusy", zamiast tradycyjnych stalowych felg, dają wymierne korzyści: dzięki lżejszym felgom mniej zużywają się zawieszenie i hamulce, można także zauważyć spadek zużycia paliwa. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Aluminiowe felgi to nie tylko ładny dodatek do auta. Popularne "alusy", zamiast tradycyjnych stalowych felg, dają wymierne korzyści: dzięki lżejszym felgom mniej zużywają się zawieszenie i hamulce, można także zauważyć spadek zużycia paliwa.

Aluminiowe felgi są lżejsze od stalowych o około 15 - 30 procent. To bardzo ważne, bo mniejsza martwa masa całego koła (masa resorowana) oznacza mniejsze obciążenie dla amortyzatorów, sworzni czy wahaczy. Stosowanie aluminiowych felg może zatem wydatnie przedłużyć żywotność istotnych i nie tanich części zawieszenia.

REKLAMA

A skoro już przy wadze jesteśmy to... Mniejsza waga auta, to mniejsze spalanie - tu jednak nie należy spodziewać się cudów. Spadek zużycia paliwa będzie minimalny, a oszczędności w najlepszym wypadku sięgną 1,5 do 2 procent w skali roku.

Zobacz również: Jak sprawdzić czy felgi i opony nie są odkształcone?

REKLAMA

Kolejną zaletą stosowania felg ze stopów lekkich jest lepsze chłodzenie hamulców. Felgi aluminiowe mają zazwyczaj większe otwory przewietrzające, dzięki temu rozgrzane tarcze efektywniej oddają ciepło. To szczególnie ważne w sporcie, ale wymierne korzyści można odczuć również w codziennej jeździe, szczególnie w autach z automatyczną skrzynią biegów, w korkach, w czasie gorącego lata. A chłodniejsze hamulce (klasyczne, nie sportowe np. ceramiczne) to pewniejsze hamowanie i mniejsze prawdopodobieństwo wykrzywienia tarcz.

W końcu rzecz najbardziej oczywista – wygląd. Aluminiowe felgi są ładniejsze, głównie dzięki płaskiej tarczy felgi, a setki (a może i tysiące) wzorów dają duże pole do popisu. Warto przy tym pamiętać, że podniesienie atrakcyjności auta aluminiowymi felgami może być ważnym faktem przy późniejszej jego odsprzedaży.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie ma róży bez kolców – wady aluminiowych felg

Skoro alufelgi maja tyle zalet, to dlaczego nie montują ich we wszystkich samochodach? Odpowiedź jest prosta – cena. 14-calowa felga aluminiowa to wydatek minimum 250-300 złotych (za sztukę), obręcz 17-calowa kosztować będzie od 500 do nawet 2500 zł. W cenie najtańszych felg ze stopów lekkich dostaniemy komplet stalowych.

REKLAMA

Co jeszcze przemawia na niekorzyść alufelg? Zakładając, że będziemy stosować opony odpowiednie do warunków drogowych, nie będą się one niszczyły bardziej niż stalowe. Każdy odprysk czy rysa są jednak bardzo widoczne i nie tanie do usunięcia. Profesjonalna renowacja (czyszczenie i ponowne lakierowanie proszkowe) alufelg to koszt od 100 do 300 zł – oczywiście za sztukę.

W końcu... Uderzenie felgą aluminiową w krawężnik w wielu przypadkach zakończy się koniecznością kupna nowej felgi. Prostowanie aluminiaków jest drogie, najczęściej nieskuteczne, a nieprofesjonalnie przeprowadzone jest wręcz niebezpieczne.

O czym pamiętać przy zakupie felg z aluminium: promień, rozstaw, ET, otwór centrujący

Kupując aluminiową felgę trzeba znać kilka konkretnych liczb:
1. Rozmiar, wielkość – czyli średnica felgi oznaczana w calach.
2. Ilość i rozstawienie otworów na śruby – te dane podawane są w konkretny sposób np.: 5x108 – co oznacza pięć otworów rozmieszczonych na okręgu o średnicy 108 milimetrów.
3. Osadzenie, offset, ET – to jeden, ten sam parametr, czyli odległość płaszczyzny przylegającej do piasty od środka szerokości obręczy. Ogólna zasada jest taka, że im wyższe ET, tym felga bardziej chowa się w nadkolu. Trzeba jednak uważać, żeby ramiona nie zahaczały np. o zacisk hamulcowy.
4. Otwór centrujący – średnica otworu w środku felgi. Otwór MUSI być co najmniej tak duży jak zewnętrzna średnica wypustu piasty – jeśli będzie większy, istnieje możliwość korekty tego parametru za pomocą tzw. pierścienia centrującego.

Wszystkie te parametry można odnaleźć w katalogach producentów felg lub w instrukcji auta.

Zobacz również: Czy warto zakładać dystanse do felg?

Felga aluminiowa w kole zapasowym – czy warto?

Aluminiowe „koło” łatwiej wyciągnąć z kufra i zmienić – dzięki niskiej wadze. Posiada ono wszystkie zalety „dojazdówki”, ale można na nim kontynuować jazdę bez ograniczeń prędkości. Alternatywą może być rozszerzona usługa assistance, proponowana już przez większość ubezpieczycieli. Wtedy jedyne, co będziemy musieli zrobić, to wybrać w telefonie odpowiedni numer i poczekać na pomoc.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    Małe pojazdy elektryczne miejską przyszłością? Tak twierdzi polska firma

    Polski producent małych pojazdów elektrycznych zaczynał od pojazdów dla... seniorów. Dziś jest jedną z najbardziej popularnych marek pojazdów elektrycznych w Europie. Czy sukces firmy oznacza, że małe pojazdy elektryczne są miejską przyszłością?

    Idzie wiosna. A to oznacza, że na drogach robi się... coraz bardziej niebezpiecznie

    Wiosna za pasem. To dobra wiadomość dla kierowców? I tak, i nie. Tak, bo poprawiają się warunki drogowe. Nie, bo wiosną wcale bezpieczniej nie jest. To od wiosny właśnie zaczyna rosnąć ilość wypadków na drogach. Sprawdźcie, czemu tak się dzieje.

    REKLAMA

    Dostałeś drogową pocztówkę z Warszawy? Nie wskażesz kierowcy auta, a grozi ci 8 tys. zł mandatu

    Pocztówki ze stolicy potrafią być naprawdę drogie. Szczególnie te wysłane jako zdjęcie z fotoradaru. Znak X postawiony nie w tym miejscu, może podwyższyć karę nawet do 8000 zł. Za co należy się tak wysoka grzywna? Za niewskazanie kierującego.

    Jeździsz rowerem po mieście? O tym pamiętaj!

    Niektórzy na rowerze jeżdżą przez cały rok, inni przesiadają się dopiero jak robi się cieplej. Przepisy obowiązują wszystkich, dlatego warto je znać, zwłaszcza, gdy się korzysta z roweru w mieście. Za niektóre przewinienia może grozić mandat. 

    REKLAMA