| INFORFK | INFORRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Opony i felgi > Jak zdjąć oponę z felgi?

Jak zdjąć oponę z felgi?

W obecnych czasach nie praktykuje się samodzielnego naprawiania uszkodzonych opon. Liczne wyspecjalizowane warsztaty wulkanizacyjne zrobią to szybko, solidnie i tanio.

Pechowy kierowca może doświadczyć jednak bardzo przykrego zdarzenia, jakim jest „złapanie gumy” w dwóch kołach jednocześnie lub w krótkich odstępach czasu po sobie. Jedno z kół można zastąpić zapasowym. Do drugiego trzeba włożyć dętkę, aby dojechać do najbliższego wulkanizatora. Aby tego dokonać, trzeba zsunąć poza obrzeże felgi jedną ze stron opony, a potem usunąć wentyl z felgi – zastąpi go wentyl połączony na stałe z dętką. Do zsunięcia krawędzi opony poza obrzeże felgi konieczne są dwie łyżki do opon. Nie można zastąpić ich nawet największymi wkrętakami i podobnymi przedmiotami. Ich ostre krawędzie uszkodzą obrzeże bezdętkowej opony i już nigdy nie będzie ona mogła być używana bez dętki.

Zobacz również: Czy letnie opony lepiej hamują od zimowych?

29.90 zł100 pytań o obowiązek podatkowy VAT - PDF

Opona jest zwykle bardzo silnie przyklejona do felgi i nawet skakanie po niej nie pozwoli na jej odklejenie i zepchnięcie do szerszej części felgi. Konieczny jest tu pewien trick. Niezbędny będzie podnośnik, używany do podnoszenia samochodu. Należy go wsunąć na właściwe miejsce w karoserii, a następnie skręcić tak mocno, aby jego stopa znalazła się nad powierzchnią drogi nieco wyżej, niż wynosi szerokość uszkodzonej opony. Teraz należy podsunąć koło pod stopę podnośnika i opuścić ją na oponę jak najbliżej krawędzi felgi.

Zobacz również: Kiedy opona nie nadaje się do naprawy?

Kolejne czynności będą identyczne, jak przy podnoszeniu samochodu. Stopa podnośnika, obciążona sporą częścią masy samochodu w końcu zepchnie krawędź opony do szerszej części felgi, zwykle z dość głośnym hukiem. Czasami trzeba czynność powtórzyć w kilku miejscach obrzeża opony, gdy nie chce się ona odkleić za pierwszym razem. Teraz należy wyciągnąć koło spod samochodu i przy pomocy łyżek do opon „wyłuskać” całą krawędź opony poza krawędź felgi. Teraz pozostaje już tylko włożenie dętki do opony, wsunięcie wentyla w odpowiedni otwór w feldze, włożenie krawędzi opony  z powrotem na miejsce przy pomocy łyżek i napompowanie koła do właściwego ciśnienia. Należy zwrócić uwagę, aby krawędź opony nie przycisnęła w żadnym miejscu dętki do felgi.

POLECANE ARTYKUŁY

TERMINARZ

LIS23
TydzieńPWŚCPSN
44272829303112
453456789
4610111213141516
4717181920212223
4824252627282930

Ostatnio na forum

Narzędzia przedsiębiorcy

Eksperci infor.pl

Rafał Jankowski

Przedsiębiorca, Partner Zarządzający Cafe Finance

Zostań ekspertem Infor.pl »