REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak sprawdzić czy felgi i opony nie są odkształcone?

Jakubowski Ryszard
W domowych warunkach można łatwo sprawdzić, czy felgi i założone na nie opony nie mają odkształceń, kwalifikujących je do naprawy lub wymiany. Fot. Newspress
W domowych warunkach można łatwo sprawdzić, czy felgi i założone na nie opony nie mają odkształceń, kwalifikujących je do naprawy lub wymiany. Fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

W domowych warunkach można łatwo sprawdzić, czy felgi i założone na nie opony nie mają odkształceń, kwalifikujących je do naprawy lub wymiany.

Wystarczy do tego samochód, podnośnik, klucz do kół i kawałek szkolnej kredy. Badane koło należy założyć na piastę koła nie napędzanego, a więc swobodnie obracającego się. Jeżeli jest to samochód z przednim napędem, przy podnoszeniu go nie należy używać hamulca ręcznego, blokującego tylne koła, lecz skorzystać z klinów albo większych kamieni.

REKLAMA

Po sprawdzeniu, że koło się swobodnie obraca i jest dobrze, równo dokręcone, należy znaleźć jakiś punkt podparcia dla kredy. Trzymana w niepodpartej niczym dłoni będzie niestabilna i znaki, jakie pozostawi na feldze i oponie nie będą w pełni odpowiadały miejscom, w których występuje „bicie”. Kiedy stanowisko będzie gotowe, zakręcić kołem i zbliżyć kredę najpierw do obręczy tuż przy oponie.

Zobacz również: Jak rozpoznać przyczyny nadmiernego zużycia opon?

REKLAMA

Jeżeli nieruchoma kreda zostawi mniej więcej równy znak na całym obwodzie felgi, można uznać, że jest ona prosta w swojej poprzecznej płaszczyźnie. Jeżeli znak ten będzie na całym obwodzie jednakowo odległy od krawędzi obręczy, będzie to dowód, iż felga jest idealnie kolista i nie ma „bicia” prostopadłego do osi koła.

Następną czynnością jest sprawdzenie opony. Po zbliżeniu i unieruchomieniu kredy mniej więcej na środku szerokości bieżnika zakręcić kołem i obserwować, jaki znak zostawi kreda na gumie. Gdy jest on na całym obwodzie i ma mniej więcej jednakową szerokość, można uznać, że opona nie ma żadnych wybrzuszeń po stronie bieżnika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak wygląda racjonalna eksploatacja ogumienia?

REKLAMA

Opisany sposób sprawdzania kół daje jedynie orientacyjny, choć dostatecznie dokładny obraz danego koła. Gdyby wyniki pomiarów wzbudzały jakiekolwiek podejrzenie, trzeba dokonać pomiaru kół na specjalistycznych przyrządach w dobrze wyposażonym warsztacie wulkanizacyjnym lub w stacji obsługi, specjalizującej się w naprawach i prostowaniu felg.

O tym, czy felgi i opony nie są zwichrowane, można się przekonać także podczas jazdy, jednak pod warunkiem, że koła samochodu są dobrze wyważone. Gdy przy pewnych prędkościach karoseria wpada w wibracje lub jest odczuwalne wibrowanie kierownicy (nawet bardzo lekkie), prawdopodobnie któreś z kół nie jest całkiem proste. Przyczyna może leżeć zarówno po stronie opony, jak i po stronie felgi. Podobny objaw towarzyszy kilku innym usterkom, np. luzom w zawieszeniu, niewielkiej niepełnosprawności amortyzatorów itp. Wizyta w specjalistycznej stacji obsługi pozwoli na wykrycie prawdziwej przyczyny.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Za 175 niezapłaconych mandatów skonfiskowali mu SUV-a. Choć dalej nim jeździ...

    60-latek z Florencji idzie na rekord. W ostatnich latach dostał 175 mandatów. Opiewają one na kwotę ponad 30 tys. euro. Żadnej z grzywien jednak nie opłacił. Dlatego skonfiskowali mu SUV-a.

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Powód? Tym są zachowania kierowców

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Czasami jednak nie mają innego wyjścia... Dobra informacja mimo wszystko jest taka, że jazda rowerem w Polsce staje się coraz bezpieczniejsza. Tak przynajmniej twierdzą statystyki.

    Dziś jest statystycznie najbardziej "wypadkowy" dzień tygodnia. To w piątki na drogach ginie nawet 270 osób

    Piątek, piąteczek, piątunio? Ukochany dzień Polaków niestety bezpieczny nie jest. W 2023 r. w każdy piątek miało miejsce średnio 3555 wypadków. W zdarzeniach tych ginęło średnio 268 osób, a 4091 odnosiło obrażenia. Czemu tak się dzieje?

    Mandaty dla kierowców po nowemu. Pojawi się możliwość wznowienia postępowania. Dziś to niemożliwe

    Dziś mandatu karnego praktycznie nie da się uchylić. Po podpisaniu staje się ostateczny. Od lat mówiono o tym, że sytuacja odbiera kierowcom prawo do obrony. MS wreszcie wysłuchało apeli i zapowiada zmiany. Pojawi się możliwość wznawiania postępowania mandatowego.

    REKLAMA

    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    REKLAMA