REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak dobrać felgi i koła o innym rozmiarze?

Konrad Bagiński
Przy zmianie opon i kół trzeba pamiętać o jednym – szersza guma lepiej trzyma w zakrętach, ale daje większy opór toczenia. fot. Newspress
Przy zmianie opon i kół trzeba pamiętać o jednym – szersza guma lepiej trzyma w zakrętach, ale daje większy opór toczenia. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Stosunkowo często można zauważyć różne samochody osadzone na ekstremalnie niskich i szerokich oponach założonych na wielkie felgi lub auta z komicznie małymi obręczami. Jak z doborem felg nie przesadzić?

Przy zmianie opon i kół trzeba pamiętać o jednym – szersza guma lepiej trzyma w zakrętach, ale daje większy opór toczenia. W mocnym aucie nie zrobi to większej różnicy, ale w przeciętnym odczujesz różnicę. Szersze opony potrafią nieco zwiększyć zużycie paliwa i utrudnić manewrowanie.

REKLAMA

Walory użytkowe opon o normalnym profilu są nie do przecenienia. Trudno obetrzeć felgę o krawężnik, nie są też tak czułe na nierówności i dziury. Jazda na oponach o niskim profilu potrafi być niebiańsko przyjemna na nowej autostradzie ale i piekielnie bolesna przy pokonywaniu wszelkich dziurawych drogach, z przejazdami kolejowymi i tramwajowymi. Których dróg jest u nas więcej? Odpowiedź jest chyba jednoznaczna.

Zobacz również: Jak odnowić felgi samochodowe?

Szersze wcale nie lepsze

REKLAMA

Jeśli zmieniasz opony, pamiętaj, że latem lepiej sprawdzają się o rozmiar szersze, a zimą o rozmiar węższe. Węższa opona lepiej „wgryza” się w śnieg i lód, co skutkuje lepszym przyspieszeniem, skuteczniejszym hamowaniem i lepszą kontrolą w zakrętach. To trochę tak, jak ze ślizganiem się na butach i na łyżwach – na pierwszych nie masz praktycznie kontroli nad tym, gdzie pojedziesz, na drugich możesz robić piruety i zasuwać szybko i precyzyjnie jak po sznurku.

Zacznijmy od podstaw. Jeśli swoje auto znasz od nowości i wiesz, że rozmiar opon nie był zmieniany, jest ok. Jeśli nie jesteś tego pewien sprawdź, czy oznaczenia na oponach zgadzają się z tym, co jest w książce serwisowej. Jeśli ta gdzieś przepadła, przy bocznym słupku, w progu albo pod klapką wlewu paliwa, znajduje się tabliczka z opisem opon, jakie pasują do Twojego auta. To jest rozmiar, jaki zaleca producent Twojego samochodu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak czytać oznaczenia na oponach?

REKLAMA

Załóżmy, że mamy oponę 180/65 R15 82T. 180 to szerokość opony w mm, 75 to wskaźnik profilu opony - procentowy stosunek wysokości opony do jej szerokości, w tym przypadku wysokość opony to 75% jej szerokości. R oznacza, że opona jest radialna, to taki typ konstrukcji. 15 to średnica felgi (w calach), na jakiej opona może być montowana. 82 to indeks nośności. Określa maksymalny dopuszczalny nacisk na oponę. Nie powinno się stosować gum z niższym indeksem, niż zalecany przez producenta. Żeby go wyliczyć, nie wystarczy podzielić masy auta przez 4 – dotyczy sił, jakie działają na opony podczas jazdy. T to indeks prędkości – pokazuje jak szybko możesz na tej oponie pojechać. Tabele obu indeksów są na końcu tekstu.

Na ogół nie warto drastycznie zmieniać rozmiaru kół. Producent samochodu postarał się o to, by było optymalnie. Do tego rozmiaru wyskalowany jest prędkościomierz i licznik przebiegu. Ale na tą samą szerokość felgi można zazwyczaj założyć kilka opon o różnych szerokościach. Jak to sprawdzić? Pomocne są internetowe kalkulatory, my służymy tradycyjną tabelą (poniżej).

W sieci znajdziesz też wiele tabel, czy automatycznych przeliczników, które określą, jakie opony i felgi ogóle możesz założyć do swojego samochodu. Jeśli już zdecydujesz się na sporą zmianę rozmiaru opon – skorzystaj z nich, ale upewnij się, że Twoje nowe szerokie gumy w ogóle wejdą w nadkole, sprawdź czy podczas skrętu nie będą ocierały o zawieszenie. Pamiętaj, że opony o większej szerokości powodują spadek dynamiki oraz prędkości i wzrost zużycia paliwa.

Zobacz również: Na co zwracać uwagę przy zakupie felg tunerskich?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Na stacje powraca stary typ paliwa. Czy to oznacza, że kierowcy już nie muszą się bać benzyny E10?

    Kilka dni temu na stacje w całej Polsce powrócił stary typ paliwa. Ostatni raz kierowcy mogli je zatankować w październiku 2023 r. Czy to oznacza dobrą informację dla osób, które nie chcą benzyny Pb 95 E10? Sprawdźmy.

    Urzędnicy żądają podwyżek opłat za rejestrację samochodu w Polsce. Niestety mają rację. Stoi za nimi matematyka

    Dlaczego podwyżki? Powiaty domagają się urealnienia opłat za czynności realizowane w wydziałach komunikacji. Wskazują np. że opłata za dowód rejestracyjny wynosząca 54 zł nie była zmieniana od 20 lat. Od kwietnia PWPW, która produkuje te dokumenty podnosi stawkę do prawie 45 zł. 

    Policja oddała pierwsze auto zabrane pijanemu. I co z tego? Nie ma co robić afery, bo kierowca konfiskaty i tak nie uniknie

    Przepisy o odbieraniu aut pijanym są, ale tak właściwie... ich nie ma? Potwierdzać to może przypadek 46-latka, któremu policjanci najpierw zabrali Volvo, a później je oddali. Z uwagi na brak przepisów wykonawczych. To jednak jeszcze nie świadczy o tym, ze nowelizacja jest martwa czy poszła do kosza. Kierowca nową karę i tak poniesie.

    Rząd chce jednak wykasować podatek od aut spalinowych. Szykuje się do rozmów z UE na temat zmian w KPO

    KPO miało zgotować kierowcom w Polsce aż dwa podatki od aut spalinowych. Teraz okazuje się, że tych może wcale nie być. Nowy rząd planuje renegocjację planu odbudowy. Danina płacona przez kierowców ma zniknąć z dokumentu, a tym samym nie zacznie obowiązywać w Polsce.

    REKLAMA

    Chciał uniknąć kary za parkowanie. Przerobił litery na tablicy rejestracyjnej. Dostał zarzut karny i może trafić do więzienia na 5 lat

    Aby uniknąć płacenia mandatów za nieprawidłowe parkowanie, dostawca jedzenia przerobił na tablicy rejestracyjnej literę F na E. Teraz grozi mu nawet 5 lat więzienia. Chciał być sprytny. Policjanci byli jednak sprytniejsi.

    103-latka rozbiła bank. Prowadziła auto bez prawa jazdy. Samochód nie miał natomiast OC

    Miała 103 lata i prowadziła samochód. Prowadziła go bez prawa jazdy. Na tym kłopoty seniorki się nie kończą. Jaki był finał? Karabinierzy – bo akcja rozgrywała się we Włoszech – odwieźli ją do domu. Ona natomiast zapowiedziała zakup... skutera!

    Będzie nowy wzór prawa jazdy. Ale prawa jazdy na tramwaj. Co się zmieni?

    Rząd pracuje nad nowym drukiem prawa jazdy. Zmieni się jednak dokument wydawany kierującym... tramwajami. Chodzi o to, aby zwykła kartka papieru zamieniła się w druk, który zostanie dobrze zabezpieczony przed fałszerstwem. Czy to oznacza, że pozwolenie będzie droższe?

    Przed wejściem na jezdnię pieszy musi spojrzeć trzy razy. Inaczej dostanie nawet 5 tys. zł mandatu

    Trzy spojrzenia stanowią podstawową zasadę bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię. Pieszy zaniedba ten obowiązek? Konsekwencje mogą być zatem naprawdę przykre. W skrajnym przypadku może dostać nawet 5 tys. zł mandatu.

    REKLAMA

    Klonowanie kart paliwowych. Proceder może oznaczać tysiące złotych strat. Jak się przed nim chronić?

    Karta paliwowa to firmowe dobrodziejstwo, ale i zagrożenie. Bo niezwykle łatwo jest ją sklonować i narobić firmie transportowej setki tysięcy złotych dodatkowych kosztów. Jak się chronić przed duplikowaniem kart i kradzieżą pieniędzy?

    Znasz ukryte funkcje pasów bezpieczeństwa w samochodzie? Niektóre są naprawdę zmyślne

    Pasy mają chronić życie i zdrowie pasażerów w czasie wypadku. Do tego ich funkcja się jednak nie ogranicza. Bo potrafią dużo więcej! Kreatywni kierowcy znaleźli dla nich szereg innowacyjnych zastosowań. Niektóre mogą zadziwić.

    REKLAMA