REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie jest prawidłowe ciśnienie powietrza w oponach?

Jakubowski Ryszard
Opony mają duży wpływ na nasze bezpieczeństwo.
Opony mają duży wpływ na nasze bezpieczeństwo.

REKLAMA

REKLAMA

Opony należą do tych elementów samochodu, które mają znaczny wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Z nieznanych przyczyn większość kierowców nie przejawia wobec nich należytej troski. Podpowiadamy, jakie jest prawidłowe ciśnienie powietrza w oponach.

Na zużycie opon i równocześnie na bezpieczeństwo ich użytkownika ma wpływ wiele czynników. Jednym z podstawowych jest ciśnienie powietrza. W fabrycznych instrukcjach obsługi samochodów podane są wartości ciśnienia w ogumieniu z dokładnością do 10 kilopaskali (kPa), czyli do 0,01 megapaskala (0,01 MPs). W stosowanych dawniej jednostkach 10 kPa odpowiada w przybliżeniu 0,1 atmosfery (atm.).

REKLAMA

Zobacz również: Dokładne wyważanie

Z dostatecznie dużą dokładnością można przyjąć, że 100 kilopaskali (100 kPs), czyli 0,1 megapaskala (0,1 MPs) to dawniejsza 1 atmosfera (1 atm.). Ciśnienie w oponach powszechnie używanych samochodów osobowych i dostawczych zawiera się w przedziale od 0,15 MPs, czyli 1,5 atm. do 0,3 MPs, czyli do 3 atm.

Zobacz galerię: szybkie hatchbacki za 40 000 zł

Zbyt niskie ciśnienie w oponach to zwiększone opory toczenia, a więc zwiększone zużycie paliwa. To także nadmierne zużycie bieżnika opony po obu stronach. Ocenę, czy ciśnienie jest zbyt niskie, można przeprowadzić bez manometru, tylko na podstawie wyglądu bieżnika po dłuższej jeździe po suchej i czystej nawierzchni. Gdy obie strony bieżnika będą wyraźnie ciemniejsze od jego środka, oznacza to, że ciśnienie jest zbyt niskie. I analogicznie – gdy środkowa część bieżnika będzie wyraźnie ciemniejsza od jego krawędzi, będzie to sygnał, iż ciśnienie jest zbyt wysokie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Kodeks drogowy po zmianach od 1 lipca 2014 r. (książka)

Ciśnienie w oponach w każdej parze kół musi być jednakowe, z tolerancją do 0,01 MPs. Większa różnica ciśnień może powodować, w przypadku przedniej pary kół, do „ściągania” pojazdu w stronę koła o mniejszym ciśnieniu. Może być także przyczyną nierównomiernego hamowania.

Jak sprawdzać ciśnienie w oponach?

Dobrym sposobem jest sprawdzenie przy pomocy wskaźnika (manometru z odczytem cyfrowym) w kompresorze, dostępnym na każdej stacji paliw. Po założeniu końcówki węża kompresora na zawór w kole, można od razu odczytać wartość ciśnienia. Pamiętać przy tym należy, żeby pomiar dokonywać, gdy opony są zimne. A więc po dojechaniu do stacji paliw należy odczekać nawet kilkanaście minut, aż opony ostygną. W tym czasie można uzupełnić paliwo, umyć szyby, wypić kawę w przydrożnym barze.

Polecamy: Komplet Podatki - Prawo Pracy i ZUS

Pomiar ciśnienia w ciepłych oponach jest obarczony dość dużym błędem! Pomiar kieszonkowym manometrem również nie jest dostatecznie dokładny. Chyba, że wyrobimy świadectwo homologacji na takie urządzenie. Ciśnienie w oponach należy kontrolować często, raz na 2 tygodnie lub przy każdym tankowaniu gdy ktoś mało jeździ, albo po przejechaniu każdych 2000 km.

Zobacz również: Kiedy wymienić opony na zimowe?

Po dokonaniu pomiaru ciśnienia i ewentualnej jego korekcie warto sprawdzić szczelność zaworu w kole. Często trafiają do niego zanieczyszczenia z końcówki węża lub manometru, a wówczas powietrze może przez niego uchodzić, zazwyczaj niezauważalnie. Po pewnym czasie ciśnienie w takiej oponie może się obniżyć znacznie poniżej dopuszczalnej granicy. Sprawdzenie szczelności zaworu jest banalnie proste. Wystarczy posmarować jego otwór kroplą śliny! Gdy zostanie wykryta nieszczelność, wówczas należy spuścić nieco powietrza z opony podczas zakładania na zawór końcówki kompresora, następnie skorygować ciśnienie i ponownie sprawdzić szczelność zaworu. W razie potrzeby czynności te można powtórzyć kilkakrotnie, aż do uzyskania pełnej szczelności zaworu.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

REKLAMA

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

REKLAMA

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

REKLAMA