REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie jest prawidłowe ciśnienie powietrza w oponach?

Jakubowski Ryszard
Opony mają duży wpływ na nasze bezpieczeństwo.
Opony mają duży wpływ na nasze bezpieczeństwo.

REKLAMA

REKLAMA

Opony należą do tych elementów samochodu, które mają znaczny wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Z nieznanych przyczyn większość kierowców nie przejawia wobec nich należytej troski. Podpowiadamy, jakie jest prawidłowe ciśnienie powietrza w oponach.

Na zużycie opon i równocześnie na bezpieczeństwo ich użytkownika ma wpływ wiele czynników. Jednym z podstawowych jest ciśnienie powietrza. W fabrycznych instrukcjach obsługi samochodów podane są wartości ciśnienia w ogumieniu z dokładnością do 10 kilopaskali (kPa), czyli do 0,01 megapaskala (0,01 MPs). W stosowanych dawniej jednostkach 10 kPa odpowiada w przybliżeniu 0,1 atmosfery (atm.).

REKLAMA

Zobacz również: Dokładne wyważanie

Z dostatecznie dużą dokładnością można przyjąć, że 100 kilopaskali (100 kPs), czyli 0,1 megapaskala (0,1 MPs) to dawniejsza 1 atmosfera (1 atm.). Ciśnienie w oponach powszechnie używanych samochodów osobowych i dostawczych zawiera się w przedziale od 0,15 MPs, czyli 1,5 atm. do 0,3 MPs, czyli do 3 atm.

Zobacz galerię: szybkie hatchbacki za 40 000 zł

Zbyt niskie ciśnienie w oponach to zwiększone opory toczenia, a więc zwiększone zużycie paliwa. To także nadmierne zużycie bieżnika opony po obu stronach. Ocenę, czy ciśnienie jest zbyt niskie, można przeprowadzić bez manometru, tylko na podstawie wyglądu bieżnika po dłuższej jeździe po suchej i czystej nawierzchni. Gdy obie strony bieżnika będą wyraźnie ciemniejsze od jego środka, oznacza to, że ciśnienie jest zbyt niskie. I analogicznie – gdy środkowa część bieżnika będzie wyraźnie ciemniejsza od jego krawędzi, będzie to sygnał, iż ciśnienie jest zbyt wysokie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Kodeks drogowy po zmianach od 1 lipca 2014 r. (książka)

Ciśnienie w oponach w każdej parze kół musi być jednakowe, z tolerancją do 0,01 MPs. Większa różnica ciśnień może powodować, w przypadku przedniej pary kół, do „ściągania” pojazdu w stronę koła o mniejszym ciśnieniu. Może być także przyczyną nierównomiernego hamowania.

Jak sprawdzać ciśnienie w oponach?

Dobrym sposobem jest sprawdzenie przy pomocy wskaźnika (manometru z odczytem cyfrowym) w kompresorze, dostępnym na każdej stacji paliw. Po założeniu końcówki węża kompresora na zawór w kole, można od razu odczytać wartość ciśnienia. Pamiętać przy tym należy, żeby pomiar dokonywać, gdy opony są zimne. A więc po dojechaniu do stacji paliw należy odczekać nawet kilkanaście minut, aż opony ostygną. W tym czasie można uzupełnić paliwo, umyć szyby, wypić kawę w przydrożnym barze.

Polecamy: Komplet Podatki - Prawo Pracy i ZUS

Pomiar ciśnienia w ciepłych oponach jest obarczony dość dużym błędem! Pomiar kieszonkowym manometrem również nie jest dostatecznie dokładny. Chyba, że wyrobimy świadectwo homologacji na takie urządzenie. Ciśnienie w oponach należy kontrolować często, raz na 2 tygodnie lub przy każdym tankowaniu gdy ktoś mało jeździ, albo po przejechaniu każdych 2000 km.

Zobacz również: Kiedy wymienić opony na zimowe?

Po dokonaniu pomiaru ciśnienia i ewentualnej jego korekcie warto sprawdzić szczelność zaworu w kole. Często trafiają do niego zanieczyszczenia z końcówki węża lub manometru, a wówczas powietrze może przez niego uchodzić, zazwyczaj niezauważalnie. Po pewnym czasie ciśnienie w takiej oponie może się obniżyć znacznie poniżej dopuszczalnej granicy. Sprawdzenie szczelności zaworu jest banalnie proste. Wystarczy posmarować jego otwór kroplą śliny! Gdy zostanie wykryta nieszczelność, wówczas należy spuścić nieco powietrza z opony podczas zakładania na zawór końcówki kompresora, następnie skorygować ciśnienie i ponownie sprawdzić szczelność zaworu. W razie potrzeby czynności te można powtórzyć kilkakrotnie, aż do uzyskania pełnej szczelności zaworu.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

REKLAMA

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA