| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Opony i felgi > Rodzaje bieżnika w oponach

Rodzaje bieżnika w oponach

Producenci opon stosują różne rodzaje bieżnika. Oczywiście każdy z rodzajów bieżnika opon ma swoje zastosowanie. Jakie są rodzaje bieżnika w oponach?

Różne modele opon posiadają odmienne rodzaje bieżnika. Jedne posiadają bieżnik w regularnie rozmieszczone „klocki”, inne przypominają budową literę V. Zdarza się też, że bieżnik opony przypomina jakby połączenie dwóch innych opon. Rzeczywiście producenci ogumienia, aby osiągać coraz lepsze opony, modyfikują lub zupełnie zmieniają kształt bieżnika. W dalszym ciągu jednak rodzaje budowy bieżnika opon możemy podzielić na trzy grupy.

Zobacz też: Felga aluminiowa na zimę? Czy to dobry czy zły pomysł?

Bieżnik w oponach symetrycznych

Najbardziej tradycyjne ułożenie bieżnika spotykane w oponach od lat. Wzór bieżnika jest symetryczny z obu stron, czyli lewa i prawa cześć bieżnika jest równa i stanowi odwrotne odbicie. Tego rodzaju opony mogą być montowane dowolnie na felgi, ponieważ nie posiadają określonego kierunku obrotu. To samo koło możemy zamontować zarówno po prawej jak i po lewej stronie samochodu. Takie opony znajdziemy jeszcze wśród tańszego ogumienia. W droższych oponach symetryczna budowa bieżnika wypierana jest już przez nowocześniejsze konstrukcje.

Bieżnik w oponach kierunkowych

Rzeźba bieżnika kształtem przypomina literę V. Tu nie ma mowy o odwróceniu opony. Tego rodzaju ogumienie musi być montowane zgodnie z oznaczonym na boku kierunkiem obrotu. Tylko poprawnie zamontowana opona zapewnia optymalne odprowadzenie wody i przyczepność. W takim przypadku kompletne koła możemy zamieniać tylko w obrębie jednej strony pojazdu, przód z tyłem. Przełożenie koła z lewej na prawą stronę (i na odwrót) zmieni o 180 stopni kierunek jego obrotu.

Zobacz również: Jak wymieniać opony?

Bieżnik w oponach asymetrycznych

Łączy w sobie bieżniki opony symetrycznej i kierunkowej. Część bieżnika charakteryzuje się symetryczną budową, jednak po drugiej stronie znajdziemy fragment przypominający połowę litery V. Tego rodzaju opony montujemy zgodnie z opisem na bocznej części. Tu na sposób montażu nie ma wpływu kierunek obrotu, a rozmieszczenie poszczególnych części bieżnika. Na boku opony zawsze oznaczona jest zewnętrzna strona montażu, najczęściej jest to wyraz OUTSIDE (z angielskiego „na zewnątrz”). Zamontowane w ten sposób opony na felgach możemy dowolnie montować do samochodu. W takim przypadku zmiana stron nie wpływa na właściwości opony.

Opony kierunkowe montujemy zawsze zgodnie z kierunkiem obrotu, a opony asymetryczne zakładając odpowiednią stroną na zewnątrz. Oznaczenia znajdują się na bokach opon.

Na rodzaj posiadanych opon powinni zwrócić szczególną uwagę kierowcy posiadający dwa komplety kół i zmieniający je we własnym zakresie. W przypadku opon kierunkowych łatwo popełnić błąd i zamontować koła w zły sposób. Warto też sprawdzić poprawność montażu przez serwis ogumienia, gdyż tu też zdarzają się błędy.

Zobacz również:  Czym charakteryzują się opony ekologiczne?

reklama

Aktualizacja: 18.11.2014

Autor:

Źródło:

Własne

Zdjęcia

Na właściwości opony ma wpływ nie tylko kształt bieżnika lecz również skład mieszanki.
Na właściwości opony ma wpływ nie tylko kształt bieżnika lecz również skład mieszanki.

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Effect Group

firma szkoleniowo-doradcza

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »