REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czym różnią się oleje syntetyczne, półsyntetyczne i mineralne?

Czym różnią się oleje syntetyczne, półsyntetyczne i mineralne?
Czym różnią się oleje syntetyczne, półsyntetyczne i mineralne?

REKLAMA

REKLAMA

Olej samochodowy to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Jak często wymieniać środek smarujący i czym różnią się od siebie oleje syntetyczne, półsyntetyczne i mineralne?

Olej samochodowy jest jednym z kluczowych czynników decydujących o stanie technicznym silnika. Dlatego warto o olejach wiedzieć trochę więcej. Obecnie na rynku dostępnych jest wiele różnych środków smarnych, spośród których kierowcy mogą wybrać ten, najlepiej pasujący do silnika ich auta. Na co warto zwrócić uwagę dokonując tego wyboru?

REKLAMA

Więcej informacji na temat olejów silnikowych i ich eksploatacji znajdziesz w naszym serwisie Oleje

Jak często wymieniać olej silnikowy?

Stosowanie odpowiednio dobranego dobrego oleju zapewnia płynną pracę silnika. Przede wszystkim olej, dzięki zapewnieniu ochronnej warstwy smarnej, zapobiega tarciu części metalowych silnika i ich zużyciu. Wysoka jakość bazy olejowej oraz odpowiednie dodatki zapewniają także dodatkowe zabezpieczenie redukując osadzanie szlamów. To wszystko pozwala zachować silnik w czystości, dzięki czemu może on działać sprawnie.

Zobacz też: Samodzielna wymiana oleju silnikowego

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Olej, podobnie jak inne płyny eksploatacyjne znajdujące się w samochodzie, powinien być regularnie wymieniany. Zgodnie z zaleceniami producentów pojazdów wymianę powinno się przeprowadzać co 15 do 30 tyś. km. Warto podkreślić, że jest to wartość uśredniona, która może zarówno wydłużyć się, jak i skrócić, ponieważ istotny wpływ na decyzję o wymianie ma nie tylko stan silnika ale i styl jazdy.

O częstszej wymianie oleju pamiętać powinni kierowcy samochodów z silnikiem Diesla, gdyż to właśnie tam najczęściej dochodzi do wymieszania oleju silnikowego z olejem napędowym, co skraca żywotność tego pierwszego, szczególnie przy częstym hamowaniu i ruszaniu.

Zobacz też: Dobór oleju do danego rodzaju silnika

Jak skontrolować poziom oleju w silniku?

Przede wszystkim samochód trzeba zaparkować na równym podłożu. Po kilku minutach od wyłączenia silnika należy wyjąć bagnet olejowy, przetrzeć szmatką lub chusteczką, a następnie włożyć go z powrotem.
Po ponownym wyjęciu, na mierniku pozostanie ślad wskazujący aktualny poziom oleju. W przypadku, gdy ślad nie będzie wyraźnie widoczny, czynność należy powtórzyć. Sprawdzając poziom oleju trzeba pamiętać, że niekorzystny jest zarówno nadmiar, jak i niedobór oleju, zaś optymalny stan znajduje się między górną, a dolną kreską na podziałce.

Zobacz też: Czym jest syntetyczny środek smarny?

Olej syntetyczny, półsyntetyczny czy mineralny?

REKLAMA

Najczęściej stosowany podział olejów silnikowych wyodrębnia produkty mineralne, półsyntetyczne i w pełni syntetyczne. To co je rozróżnia znajduje się w tzw. bazie olejowej, którą określa się podstawowy składnik oleju.
W porównaniu produktów  najlepiej wypada olej syntetyczny. Zapewnia on najlepszą ochronę silnika oraz doskonale sprawdza się zarówno w niskich, jak i wysokich temperaturach. Przykładem tego typu oleju mogą być produkty Shell Helix Ultra. Oleje wytwarzane w Technologii Shell PurePlus są pozbawione większości zanieczyszczeń znajdujących się w ropie naftowej, co pozwala utrzymać najwyższe parametry eksploatacyjne silnika.

Według informacji producenta produkty Shell Helix Ultra pomagają zachować optymalną czystość silnika, gdyż żaden inny olej silnikowy nie zapewni czystości silnika w stopniu tak zbliżonym do fabrycznej (na podstawie testu tworzenia się szlamu Sequence VG przeprowadzonego na oleju SAE 0W-40). Słabiej od olejów syntetycznych oceniane są tzw. półsyntetyki będące mieszanką mineralnych i syntetycznych baz olejowych. Najgorzej w tym zestawieniu wypadają coraz rzadziej używane oleje mineralne, które nie są w stanie zagwarantować pełnej ochrony silnika. Odznaczają się gorszą odpornością
na wysoką temperaturę.  W efekcie trzeba częściej uzupełniać stan oleju. Ponadto oleje mineralne przyczyniają się do tworzenia większej ilość osadów niż dzieje się to w przypadku olejów syntetycznych. Kupując nowy olej warto pamiętać, że wybór produktu syntetycznego nie zawsze jest dobrym rozwiązaniem. Nie należy zalewać tego typu olejem silników starszych, z dużym przebiegiem lub takich, które są w złym stanie technicznym.

Dodatki olejowe – jaką rolę spełniają?

Wybierając olej warto zwrócić uwagę na jego dodatki tj. detergenty, antyoksydanty, środki dyspersyjne, modyfikatory tarcia czy dodatki przeciwkorozyjne. Detergenty dbają o czystość silnika oraz neutralizują zagrażające mu kwasy. Antyoksydanty pomagają dłużej zachować odpowiednie właściwości oleju, zaś środki dyspersyjne usuwają szkodliwą sadzę i szlamy. Modyfikatory tarcia ułatwiają pracę ruchomych części, co z kolei podnosi wydajność paliwową. Natomiast dodatki przeciwkorozyjne zabezpieczają silnik przed korozją.

„Jeśli planując wymianę szukamy oleju o normie określonej przez producenta, ale wahamy się czy wybrać olej o lepkości 0W-30 czy 5W-30, to więcej korzyści przyniesie wybór oleju 0W-30” - przekonuje Cezary Wyszecki – ekspert techniczny Shell Polska. - ,,Tak samo skutecznie chroni silnik w najwyższych obciążeniach i wysokiej temperaturze pracy, a przy rozruchu niemal natychmiast zacznie ten silnik smarować. Dobry przykładem takiego produktu jest olej z normą 504.00/507.00. Dzięki unikalnej technologii Shell PurePlus olej Shell Helix ECT C2/C3 0W-30 daje pełną moc w każdych warunkach.” – dodaje.

Rozważając zakup i wymianę oleju warto również wcześniej zajrzeć do instrukcji samochodu, aby zapoznać się z rekomendacjami producenta. Pomocne w wyborze oleju będą także specjalne programy takie jak Shell LubeMatch (http://lubematch.shell.pl/pl), dzięki któremu możemy precyzyjne dopasować olej do marki, modelu, rocznika i wersji posiadanego pojazdu.

Źródło: Materiały prasowe Shell

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

REKLAMA

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

REKLAMA

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

REKLAMA