REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czym jest syntetyczny środek smarny?

olej silnikowy Fot. Fotolia
olej silnikowy Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kupując olej do silnika używanego pojazdu kierowcy mają do wyboru środki smarne na bazie syntetycznych lub mineralnych baz. Które są lepsze i dlaczego?

Syntetyczny środek smarny

Syntetyczny środek smarny zawiera oleje bazowe, powstające w procesie syntezy, które zawierają bardziej jednorodne cząsteczki niż te wykorzystywane w konwencjonalnych olejach mineralnych. Dzięki temu oferują znakomitą ochronę i parametry eksploatacyjne. Syntetyczne oleje silnikowe zapewniają szereg różnych korzyści, które pozwalają zachować optymalną wydajność silnika przez lata. Aby zrozumieć, na czym polega istota syntetycznych olejów silnikowych, spójrzmy na to, skąd w ogóle biorą się oleje silnikowe.

REKLAMA

Zasadniczo wyróżnia się dwa rodzaje środków smarnych:

  • Tradycyjnym rodzajem są konwencjonalne oleje mineralne.
  • Syntetyczne środki smarne, które zyskują na popularności.

Różnica polega na tym, że oleje syntetyczne produkowane są w bardziej zaawansowanych procesach rafinacji, mają wyższą klasę czystości i jakość niż konwencjonalne oleje mineralne. W procesach produkcji tych olejów nie tylko usuwa się więcej niepożądanych składników, możliwe jest także dostosowanie poszczególnych cząsteczek oleju do wymagań nowoczesnych silników. Te dostosowane cząsteczki zapewniają wyższy poziom ochrony i lepsze parametry eksploatacyjne.

Zalety syntetycznych środków smarnych?

Wysoka jakość olejów syntetycznych zapewnia znakomitą płynność w niskich temperaturach, lepkość w wysokich temperaturach, a także ochronę przed powstawaniem osadów i szlamów. Ogranicza do minimum zużycie elementów silnika, znacząco przyczyniając się do zmniejszenia zużycia paliwa i zapewnienia dłuższego życie silnika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Czy trzeba wymieniać olej silnikowy przed zimą?

REKLAMA

Oleje syntetyczne opracowano zwłaszcza w celu ograniczania skutków ekstremalnych warunków występujących we współczesnych silnikach. Posiadają one doskonałe właściwości niskotemperaturowe, dzięki czemu zachowują lepszą pompowalność, swobodniejsze płynięcie niż tradycyjne oleje mineralne. Największą korzyścią stosowania olejów syntetycznych jest zdecydowanie lepsza ochrona silnika. Podczas uruchamiania silnika potrzebny jest pewien czas, aby olej mineralny zaczął krążyć, przez co występuje tarcie między częściami pozbawionymi smarowania. To powoduje ich zużycie. Obieg syntetycznego środka smarnego rozpoczyna się natychmiast, dzięki czemu każda część w silniku jest chroniona już od pierwszego momentu jego uruchomienia.

Oleje syntetyczne istotnie wpływają na zwiększoną oszczędność paliwa. Podczas rozgrzewania się typowego silnika samochodu ciężarowego przez gęstsze i wolniej krążące oleje mineralne silnik zużywa więcej paliwa. Syntetyczne oleje silnikowe gwarantują znaczne skrócenie czasu dostępu oleju do wszystkich wymaganych smarowania elementów silnika, dzięki czemu silnik wcześniej osiąga szczytową sprawność eksploatacyjną.

Kolejną zaletą syntetycznych środków smarnych jest to, że są czystsze i bardziej przyjazne dla środowiska — pozwalają na obniżenie emisji silnika w porównaniu z konwencjonalnymi olejami mineralnymi. Oleje mineralne zawierają większe ilości zanieczyszczeń, np. siarki, reaktywnych i niestabilnych węglowodorów oraz innych niepożądanych substancji zanieczyszczających, których nie można całkowicie usunąć podczas konwencjonalnej rafinacji ropy naftowej.

Pod tymi wszystkimi względami syntetyczne środki smarne mogą przewyższać oleje mineralne, oferując istotne zalety w porównaniu z konwencjonalnymi olejami silnikowymi. Do zalet tych należą:

  • doskonała płynność w niskich temperaturach — punkt płynięcia stanowi miarę płynięcia środka smarnego w niskich temperaturach. Syntetyczne środki smarne Mobil Delvac zostały opracowane w taki sposób, aby ograniczyć tarcie wewnętrzne, dzięki czemu uzyskano znakomite płynięcie w niskich temperaturach. W rezultacie części silnika są skutecznej smarowane — szczególnie podczas rozruchu "zimnego silnika", kiedy to w znacznym stopniu następuje zużycie jego części;
  • Stabilność Lepkości — wyższy wskaźnik lepkości przekłada się na stabilniejszą lepkość w szerokim zakresie temperatur. Oprócz zapobieganiu nadmiernemu gęstnieniu w niskich temperaturach syntetyczne oleje Mobil Delvac opierają się nadmiernej płynności w wysokich temperaturach, dzięki czemu zapewniają lepszą ochronę i mniejsze zużycie w szerokim zakresie temperatur zwłaszcza w temperaturach ekstremalnych;
  • większa odporność na utlenianie i stabilność termiczna — większa odporność na utlenianie i stabilność termiczna syntetycznych olejów Mobil Delvac powodują mniejszy wzrost lepkości wraz ze starzeniem się oleju oraz lepszą kontrolę i ograniczenie powstawania osadów, co prowadzi do rzadszej wymiany oleju i krótszych przestojów, możliwe jest także wydłużenie okresów między wymianami — wszystko to ostatecznie przynosi oszczędność czasu i pieniędzy;
  • znakomita przeciwzużyciowa ochrona — nowe pojazdy muszą radzić sobie z wyższymi momentami obrotowymi i obciążeniami udarowymi. Syntetyczne środki smarne do układu przeniesienia napędu Mobil Delvac zapewniają znakomitą ochronę przed powstaniem wżerów, co przedłuża trwałość przekładni zębatych przy wysokich prędkościach i warunkach obciążenia udarnego. Mobil Delvac 1 5W-40 zapewnia znakomitą ochronę przed zużyciem.

Źródło: materiały prasowe Mobil 1

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

REKLAMA

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA