REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co ile wymieniać olej silnikowy?

Kontrola poziomu oleju
Kontrola poziomu oleju
Castrol

REKLAMA

REKLAMA

Czy przed wyjazdem w trasę należy wymieniać olej silnikowy? A może wystarczy jedynie kontrola i w razie potrzeby dolewka?

Zbyt niski stan oleju silnikowego oznacza, że jego jednostkowa porcja musi częściej pracować, w związku z czym olej ulega szybszemu wyeksploatowaniu. Ponadto powoduje to większe skoncentrowanie produktów zużycia – m.in. sadzy i rozpuszczonych zanieczyszczeń. Mniej oleju oznacza także jego wyższą temperaturę, przez co traci on szybciej swoje właściwości, zmniejszając przy tym ochronę silnika. Użytkowanie samochodu ze zbyt niskim stanem oleju może skutkować postępującym uszkodzeniem silnika, które prędzej czy później da o sobie znać.

REKLAMA

Zobacz też: Mieszalność olejów silnikowych – to nie takie proste

Co ile kontrolować poziom oleju?

Kierowcy pamiętają o wymianie oleju, ale czy później nie zapominają o tym, by sprawdzać jego stan? Brak takiego „nadzoru” może doprowadzić nawet do zatarcia silnika. Zaleca się, by poziom oleju sprawdzać co około 500-800 km. Wiele nowych samochodów ma wbudowany czujnik, dzięki któremu kierowca zostanie poinformowany stosownym komunikatem, gdy stan oleju będzie się zbliżał do minimum. Co w przypadku, gdy czujnik przestanie działać prawidłowo? Bezpieczniej będzie sprawdzać stan oleju tradycyjną metodą – przy pomocy bagnetu. Stan oleju powinien zawierać się w przedziale pomiędzy wartością maksymalną a minimalną zaznaczoną na bagnecie. Najlepszym poziomem jest jednak stan wynoszący ¾ lub niecałe maksimum. Zwykle różnica w ilości oleju pomiędzy wartością minimalną a maksymalną wynosi około 1 litra, dlatego zawsze warto mieć w samochodzie (szczególnie podczas dalekich podróży) litrową butelkę oleju w celu uzupełnienia jego poziomu. Olej stosowany na dolewki powinien być taki sam jak olej zalany podczas jego wymiany. Gwarantuje to odpowiednią jakość i zabezpiecza przed stosowaniem niewłaściwego oleju.

Zobacz też: Sprawny silnik też zużywa olej

Jaki olej na dolewki?

A co zrobić, gdy oleju na dolewkę zabraknie, a na stacji nie można go kupić? W takim przypadku trzeba poszukać oleju, który spełnia wymagania producenta samochodu. Zastosowanie oleju o innych parametrach może nieść za sobą przykre konsekwencje i odbić się na pracy jednostki napędowej. Jak zatem dobrać odpowiedni olej na dolewkę? „Musi spełniać wymagania producenta samochodu, jeśli chodzi o jakość i lepkość. Zdarza się, że do jednej normy jakościowej, np. BMW LongLife-04, dopuszczone są różne lepkości i w tym przypadku jest to SAE 0W-30, 5W-30, 0W-40 i 5W-40. Normy te spełnia np. Castrol EDGE 5W-30 czy Castrol EDGE 0W-40. Czasem jest z kolei tak, że producent dopuszcza tylko jedną normę jakościową i lepkościową. Jest tak w przypadku normy Volkswagen 504.00/507.00 i lepkości SAE 5W-30 – spełnia je Castrol EDGE 5W-30” – wyjaśnia Michał Izdebski z działu technicznego firmy Castrol. „Gdy producent danego samochodu nie wymaga norm własnych, a opiera się jedynie na specyfikacjach API lub ACEA, sprawa jest prostsza i można swobodnie wybierać z dużej liczby produktów” – dodaje.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Czy w samochodzie z filtrem DPF można stosować oleje niskopopiołowe innej klasy niż zaleca producent?

Telemetria prawdę ci powie

Jak ważny jest właściwy poziom oleju w silniku, uzmysławia analiza parametrów pracy oleju z telemetrii samochodów startujących w wyścigach Volkswagen Castrol Cup. Na jednym z zakrętów Toru Poznań ciśnienie oleju spada aż o połowę. „Gdyby poziom oleju silnikowego był zbyt niski, któryś z elementów silnika lub turbosprężarki mógłby zostać trwale uszkodzony” – podkreśla Izdebski. „W samochodach startujących w pucharze stan oleju silnikowego jest kontrolowany przed startem do każdego wyścigu, co chroni silnik przed nadmiernym spadkiem ciśnienia oleju poniżej dopuszczalnej wartości” – uzupełnia.

Źródło: Materiały prasowe Castrol

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

REKLAMA

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

REKLAMA

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA