| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Oleje > Wymiana oleju przed wakacyjną podróżą – poradnik

Wymiana oleju przed wakacyjną podróżą – poradnik

Aby cieszyć się z wakacyjnego urlopu warto przed wyjazdem wymienić olej w silniku naszego auta. Co zyskamy dzięki temu? Jak wybrać odpowiedni olej? O tym wszystkim dowiecie się z naszego artykułu.

Olej silnikowy – rola i zadania do wykonania

Jednostka napędowa aby być w dobrej kondycji, musi mieć regularnie wymieniany olej. Silnik pozbędzie się w ten sposób opiłków metalu krążących w układzie smarowania, a mniejsze tarcie pomiędzy częściami przedłużyć żywotność silnika. Olej pełni też rolę chłodziwa dla motoru. Jeśli jest stary to nagrzewa się do zbyt wysokich temperatur, tracąc swoje właściwości ochronne i negatywnie wpływa na kondycje poszczególnych podzespołów jednostki napędowej.

Zobacz też: Ile oleju może zużyć sprawny silnik?

Klasyfikacja ACEA

Na rynku funkcjonują dwie klasyfikacje jakościowe olejów silnikowych: API oraz ACEA. Pierwsza dotyczy rynku amerykańskiego, druga stosowana jest w Europie. Europejska klasyfikacja ACEA rozróżnia następujące typy olejów:

  1. – oleje do standardowych silników benzynowych
  2. – oleje do standardowych silników Diesla;
  3. – oleje kompatybilne z systemem katalitycznym dla silników benzynowych i Diesla z wtórnym obiegiem spalin i o niskiej zawartości siarki, fosforu i popiołów siarczanowych
  1. – oleje do samochodów ciężarowych z silnikiem wysokoprężnym

W przypadku standardowych silników benzynowych i diesla parametry olejów są prawie identyczne i bardzo często olej danego producenta oznaczony np. normą A1 jest kompatybilny z olejem B1, mimo ze symbole rozróżniają podział na jednostkę benzynową i Diesla.

Zobacz też: Prawidłowa temperatura oleju silnikowego

Lepkość oleju – co to jest ?

Ważniejsze przy wyborze oleju do silnika jest natomiast dobranie odpowiedniej klasy jego lepkości, która jest oznaczona poprzez klasyfikację SAE. Dla przykładu olej o symbolu 5W-40 przekazuje następujące informacje:

- cyfra 5 przed literą „W” to wskaźnik lepkości oleju w niskich temperaturach;

- liczba 40 po litrze „W” to wskaźnik lepkości oleju w wysokich temperaturach;

- litera „W” oznacza, że olej jest zimowy, ale jeśli występuje za nią liczba (tak jak w przykładzie) to oznacza, że olej można stosować przez cały rok.

Zobacz też: Co to jest niskotemperaturowa lepkość oleju?

Olej silnikowy – zakres temperatury pracy

W polskich warunkach klimatycznych najczęściej stosowane oleje to 10W-40 (pracuje w temperaturze -25⁰C do +35⁰ C),  15W-40 (-20⁰C do +35⁰C), 5W-40 (-30⁰C do +35⁰C). Każdy producent auta zaleca konkretny rodzaj oleju do danego silnika i tymi wskazaniami należy się kierować.

Olej silnikowy do silników z filtrem cząstek stałych

Nowoczesne silniki wysokoprężne bardzo często wyposażone są w filtr DPF. Aby wydłużyć jego żywotność należy stosować oleje tzw. low SAPS czyli zawierające niskie, poniżej 0,5%, stężenie popiołów siarczanowych. Pozwoli to uniknąć problemów z przedwczesnym zapychaniem filtra cząstek stałych i ograniczy zbędne wydatki na jego eksploatację.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Piotr Kossakiewicz

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »