| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Oleje > Układ olejenia w silniku – jak to działa?

Układ olejenia w silniku – jak to działa?

Pracujący silnik w celu zredukowania tarcia pomiędzy elementami, musi mieć dostarczany olej w dziesiątki miejsc. W jaki sposób olej dostaje się do panewek wałków, na powierzchnię cylindrów, czy łożysk pomp oraz turbosprężarek? Jak skonstruowany jest układ smarowania silnika w samochodzie?

Z pewnością niejeden użytkownik samochodu słyszał o pojęciu zatarcia współpracujących elementów. Na skutek pracy silnika bez smarowania, powierzchnie, które wykonują względem siebie ruch obrotowy lub przesuwny ulegają zniszczeniu i stawiają względem siebie zwiększony opór, ostatecznie uniemożliwiając pracę. Olej, który wlewamy w celu zredukowania sił tarcia, zbiera się w misce olejowej, która jest najniższym elementem silnika. Ilość oleju w misce określamy za pomocą bagnetu. Tyle z olejem ma do czynienia przeciętny użytkownik samochodu. Ale co dzieje się dalej w silniku?

Zobacz też: Jakie są objawy uszkodzonego czujnika otwarcia przepustnicy? Jak sprawdzić czy działa prawidłowo?

Obieg oleju w silniku

Do miski olejowej doprowadzony jest przewód wraz z elementem odbierającym olej (tzw. smokiem). Pompa oleju umieszczona w silniku powoduje zassanie oleju i tłoczenie go dalej w stronę centralnej magistrali olejowej. Pompy oleju w silnikach spalinowych są pompami zębatymi. Duże ciśnienie oleju jest uzyskiwane poprzez przetłaczanie go pomiędzy kołami zębatymi pompy. Pompa oleju może być napędzana m.in. z paska zębatego lub też wałka pośredniego silnika, a wytwarzane ciśnienie jest zależne od chwilowej prędkości obrotowej silnika.

W samochodach sportowych występują także układy smarowana z tzw. suchą miską olejową. W takim układzie zbiornik oleju jest umieszczony w innej części komory silnika, a układ posiada dwie pompy – doprowadzającą olej do silnika oraz odprowadzającą olej z miski olejowej do zbiornika oleju.

W związku z tym, że przy wysokich obrotach pompa może uzyskiwać zbyt wysokie dla silnika ciśnienie oleju, kolejnym elementem układu smarowania jest zawór nadmiarowy. Jest on umieszczony w pompie bądź w bloku silnika. Jest to zawór mechaniczny, składający się ze sprężyny dociskającej kulkę lub stożek. Jeżeli ciśnienie oleju napierającego na kulkę będzie zbyt duże, spowoduje to ściśnięcie sprężyny i otworzenie kanału zwrotnego do miski olejowej. Podobne zawory znajdziemy w okolicy filtra oleju. Jeżeli ciśnienie w filtrze jest zbyt wysokie (np. Z powodu dużego zanieczyszczenia), zawór podda się olejowi i przepuści go kanałem do silnika bez filtrowania.

Zobacz też: Jak oszczędzać hamulce?

W podstawie mocowania filtra oleju może być również zamontowana chłodnica oleju. Olej podczas pracy w silniku nagrzewa się. Wspomaga przy tym w pewnym stopniu pracę układu chłodzenia. Zimny olej odbiera część ciepła z gorących elementów silnika.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Adam Głos

Od stycznia 2013 roku pełni funkcję Prezesa Tax Care. Wcześniej, przez blisko trzy lata, pracował na stanowiskach: Dyrektora Sprzedaży oraz Wiceprezesa Zarządu.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »