| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Oleje > Układ olejenia w silniku – jak to działa?

Układ olejenia w silniku – jak to działa?

Pracujący silnik w celu zredukowania tarcia pomiędzy elementami, musi mieć dostarczany olej w dziesiątki miejsc. W jaki sposób olej dostaje się do panewek wałków, na powierzchnię cylindrów, czy łożysk pomp oraz turbosprężarek? Jak skonstruowany jest układ smarowania silnika w samochodzie?

Z pewnością niejeden użytkownik samochodu słyszał o pojęciu zatarcia współpracujących elementów. Na skutek pracy silnika bez smarowania, powierzchnie, które wykonują względem siebie ruch obrotowy lub przesuwny ulegają zniszczeniu i stawiają względem siebie zwiększony opór, ostatecznie uniemożliwiając pracę. Olej, który wlewamy w celu zredukowania sił tarcia, zbiera się w misce olejowej, która jest najniższym elementem silnika. Ilość oleju w misce określamy za pomocą bagnetu. Tyle z olejem ma do czynienia przeciętny użytkownik samochodu. Ale co dzieje się dalej w silniku?

Zobacz też: Jakie są objawy uszkodzonego czujnika otwarcia przepustnicy? Jak sprawdzić czy działa prawidłowo?

Obieg oleju w silniku

Do miski olejowej doprowadzony jest przewód wraz z elementem odbierającym olej (tzw. smokiem). Pompa oleju umieszczona w silniku powoduje zassanie oleju i tłoczenie go dalej w stronę centralnej magistrali olejowej. Pompy oleju w silnikach spalinowych są pompami zębatymi. Duże ciśnienie oleju jest uzyskiwane poprzez przetłaczanie go pomiędzy kołami zębatymi pompy. Pompa oleju może być napędzana m.in. z paska zębatego lub też wałka pośredniego silnika, a wytwarzane ciśnienie jest zależne od chwilowej prędkości obrotowej silnika.

W samochodach sportowych występują także układy smarowana z tzw. suchą miską olejową. W takim układzie zbiornik oleju jest umieszczony w innej części komory silnika, a układ posiada dwie pompy – doprowadzającą olej do silnika oraz odprowadzającą olej z miski olejowej do zbiornika oleju.

W związku z tym, że przy wysokich obrotach pompa może uzyskiwać zbyt wysokie dla silnika ciśnienie oleju, kolejnym elementem układu smarowania jest zawór nadmiarowy. Jest on umieszczony w pompie bądź w bloku silnika. Jest to zawór mechaniczny, składający się ze sprężyny dociskającej kulkę lub stożek. Jeżeli ciśnienie oleju napierającego na kulkę będzie zbyt duże, spowoduje to ściśnięcie sprężyny i otworzenie kanału zwrotnego do miski olejowej. Podobne zawory znajdziemy w okolicy filtra oleju. Jeżeli ciśnienie w filtrze jest zbyt wysokie (np. Z powodu dużego zanieczyszczenia), zawór podda się olejowi i przepuści go kanałem do silnika bez filtrowania.

Zobacz też: Jak oszczędzać hamulce?

W podstawie mocowania filtra oleju może być również zamontowana chłodnica oleju. Olej podczas pracy w silniku nagrzewa się. Wspomaga przy tym w pewnym stopniu pracę układu chłodzenia. Zimny olej odbiera część ciepła z gorących elementów silnika.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Ceret Grzywaczewska

Kancelaria Radców Prawnych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »