| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Oleje > Czy można i czy warto stosować olej silnikowy lepszej klasy niż zaleca producent pojazdu?

Czy można i czy warto stosować olej silnikowy lepszej klasy niż zaleca producent pojazdu?

Wybór oleju w dużej mierze zależy od dwóch podstawowych czynników - tego co wyczytamy w instrukcji obsługi i oczywiście od ceny. Co jednak zrobić gdy producent przewidział do naszego auta olej bardzo starej generacji, a dużo nowocześniejszy smar możemy kupić taniej? Czy można stosować oleje wyższej klasy niż te przewidziane przez fabrykę i jakie są tego konsekwencje?

Lepsze wrogiem dobrego? W przypadku jakości oleju ta zasada nie działa!

Zobacz też: Sprawny silnik też zużywa olej

Generalna zasada dotycząca wymiany (a wcześniej zakupu) oleju o jakiej trzeba pamiętać to fakt, że JAKOŚĆ to nie to samo co LEPKOŚĆ oleju.

Ta pierwsza „wartość” świadczy o użytych w procesie ekstrakcji podproduktach i dopuszczalnym zanieczyszczeniu smaru. A zatem zasada wybierania klasy (świadczącej o jakości) jest prosta.

Jeśli producent nie wprowadza ścisłego ograniczenia wyznaczającego zastosowanie określonej jakości, a nawet wręcz konkretnego wskazanego oleju silnikowego, to zastosowanie oleju o wyższej jakości nie jest zagrożeniem.

Zobacz też: Uszlachetniacze oleju: czy warto je stosować?

Choć jest to duże uogólnienie, można jednak powiedzieć, że wyższa klasa jakościowa równa się lepszemu zabezpieczeniu silnika..

Lekki – lepki – jaka to różnica?

Co innego LEPKOŚĆ. Ten parametr w bardzo dużym stopniu uzależniony jest od konstrukcji silnika, stopnia jego zużycia, ale i warunków eksploatacji. Dlatego nie można powiedzieć, że im olej ma większy zakres lepkości np. 0W40 tym jest lepszy...

Owszem jest teoretycznie bardziej uniwersalny, ale i bardziej rzadki, płuczący i penetrujący, ma też większe właściwości czyszczące. Dla starych zużytych silników zalanie tak lepkiego oleju może się zatem skończyć wymyciem wszystkich uszczelek i nagarów co zakończy się wyciekami, utratą ciśnienia smarowania i kompresji – w rezultacie poważną awarią.

Dlatego jeśli zdecydujemy się na stosowanie oleju o wyższych parametrach lepkości (większej rozpiętości) należy przy tym postępować z umiarem.

Zmieniamy olej na lepszy – jak to zrobić?

Jeśli zamienimy olej w długotrwale eksploatowanym silniku na olej bardziej nowoczesny (na przykład półsyntetyczny) o znacznej różnicy lepkości, to w takich sytuacjach najlepiej postępować przez spokojne zmiany ewolucyjne.

Zobacz też: Czy oleje silnikowe i przekładniowe można mieszać?

Stosujemy wtedy mieszanki olejowe (oczywiście jeśli producent oleju dopuszcza jego mieszanie z innymi) i częściej wymieniamy zawartość miski olejowej. Im większa różnica - tym okresy międzyprzeglądowe powinny być krótsze – maksymalnie 5-6 tysięcy kilometrów.

Doświadczeni mechanicy przy radykalnej zmianie oleju zalecają również tzw. płukanie. Polega ono na zalaniu silnika specjalnym olejem mineralnym (identycznym jak ten, który stosuje się w procesie fabrycznego docierania silnika). Trzeba jednak pamiętać, że olej płuczący nie powinien pracować dłużej niż 1500 km lub 60 godzin.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Patentowa "LECH"

.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »