| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Oleje > Po co w silniku jest olej?

Po co w silniku jest olej?

Olej smarujący silnik samochodowy ma do spełnienia kilka ważnych zadań. Smarowanie części trących jest jednym z nich. Równie ważnym jest odprowadzania ciepła, wydzielającego się w układzie korbowym silnika i częściowo ze ścianek tłoków oraz głowicy.

Na chłodzenie silnika spalinowego składają się dwa elementy: chłodzenie cieczą chłodzącą i chłodzenie olejem. Ciecz odprowadza ciepło z bloku silnika i jego głowicy, oraz – pośrednio – ze ścianek tłoka. Pozostałe elementy silnika, a zwłaszcza elementy układu korbowego oraz częściowo elementy rozrządu (wałek, trzonki zaworów itp) i ścianki cylindrów oraz tłoki są chłodzone przez olej. Wyłącznie przez olej są chłodzone korbowody i wał korbowy wraz ze współpracującymi z nim łożyskami i panewkami, bowiem kanały chłodzące są poprowadzone ściankami bloku i głowicy silnika.

Zobacz też: Ile oleju może zużyć sprawny silnik?

Można przyjąć, że w przybliżeniu 20 do 30% wydzielającego się w silniku bezużytecznego ciepła jest odprowadzane do atmosfery dzięki olejowi. Z tego powodu istotne jest utrzymywanie chłodnicy oleju (o ile jest) oraz miski olejowej silnika w czystości.

Bardzo ważnym zadaniem oleju silnikowego jest zmywanie i usuwanie różnego rodzaju zanieczyszczeń ze ścianek cylindrów i tłoków, w tym z kanałów, w których pracują pierścienie, oraz z łożysk i panewek układu korbowego. Zanieczyszczenia te powstają także w wyniku spalania się resztek oleju, pozostających w komorach spalania cylindrów w wyniku nieszczelności istniejących między tłokami i ściankami cylindrów, a zwłaszcza w wyniku zużycia pierścieni zgarniających, odpowiedzialnych za usuwanie oleju smarującego ścianki cylindrów. Zmyte zanieczyszczenia są zatrzymywane wstępnie przez filtr oczyszczania zgrubnego, a potem przez filtr oczyszczania dokładnego.

Zobacz też: Sprawny silnik też zużywa olej

Część zanieczyszczeń osiada na dnie miski olejowej, tworząc tam po dłuższej eksploatacji silnika dość grubą i spoistą warstwę. Jej obecność ujawnia się najczęściej w czasie mrozów, kiedy dla ułatwienia rozruchu silnika nieostrożny kierowca podgrzewa miską olejową od dołu.

Najczęściej po takim zabiegu niemal natychmiast zapychają się filtry oleju, a bywa że i kanały olejowe o małej średnicy, takie jak w korbowodach i piastach tłoków. Konieczna jest wówczas przedterminowa wymiana filtru dokładnego oczyszczania, co nie zawsze pomaga. Zatkane kanały olejowe często może przepłukać dopiero czysty olej, a więc jedno nieprzemyślane podgrzanie miski olejowej może być bardzo kosztowne. 

Zobacz też: Czy warto kupić droższe świece irydowe?

Olej w silniku pozwala także na wczesne wykrycie nieszczelności układu chłodzenia. Najpierw na powierzchni cieczy chłodzącej pojawią się tłuste „oka” podobne jak na rosole, a potem, kiedy nieszczelność się powiększy, część oleju przekształci się w emulsję wodną, przypominającą wyglądem brunatno-żółte masło, która zwykle osadza się na korku wlewu oleju.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Romuald Pilitowski

Prezes Zarządu Salomon Finance

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »