REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak dbać o automatyczną skrzynię biegów?

Sebastian Tomaszewski
Jak dbać o automatyczną skrzynię biegów? / fot. Peugeot
Jak dbać o automatyczną skrzynię biegów? / fot. Peugeot
peugeot

REKLAMA

REKLAMA

Jazda „automatem” to wygoda i przyjemność, ale czasami też duże wydatki. Wystarczy przestrzegać kilku zasad, by wydłużyć działanie przekładni automatycznej. Podpowiadamy jak dbać o automatyczną skrzynię biegów.
Peugeot 308 skrzynia biegów EAT6 automat

Peugeot

peugeot

REKLAMA

Automatycznie skrzynie biegów to duży komfort przy codziennym użytkowaniu auta, szczególnie w jeździe miejskiej, gdy często stoimy w korkach. Wrzucamy „D”, puszczamy hamulec i gotowe. Skrzynia robi wszystko za nas, a my możemy odpocząć za kierownicą. Większość kierowców po pierwszym aucie z „automatem”, nie wyobraża sobie przesiadki na auto ze skrzynia manualną.

REKLAMA

Kiedyś przekładnie automatyczne oznaczały znacznie gorsze osiągi auta i zwiększone zużycie paliwa, dzisiaj sytuacja ta uległa zmianie. Nowoczesne automatyczne skrzynie biegów potrafią poprawiać osiągi i zauważalnie zmniejszać zużycie paliwa, ale to nie koniec zalet. Jazdą z taką skrzynią mniej obciąża silnik, ponieważ stara się utrzymywać optymalne obroty jednostki napędowej. Dzięki temu „automaty” w starych amerykańskich autach były praktycznie dożywotnie. W obecnych czasach moc w samochodach rośnie, podobnie jak moment obrotowy, dlatego przekładnie automatyczne mają utrudnione zadanie. Jak ze wzrostem osiągów radzą sobie nowoczesne skrzynie automatyczne? Jako nowe pracują bez zarzutu, ale już po przebiegu 150 tys. km mogą zacząć się problemy. Podpowiadamy, jak wydłużyć ich cykl życia.

Bądź cierpliwy

Lewarek w pozycję „P” należy przedstawić tylko wtedy, gdy auto się całkowicie zatrzyma. Unikniemy w ten sposób awarii mechanizmu blokady kół. Analogicznie sytuacja wygląda z biegiem wstecznym, oznaczonym literą „P”, który włącza się zwykle z pewnym opóźnieniem. Wszystko zależy od rodzaju skrzyni biegów. Warto odczekać chwilę po włączeniu biegu, by nie doszło w przyszłości do drogich awarii tego układu.

Używaj „kickdown” z głową

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Kickdown” to wciśnięcie pedału gazu aż do oporu, które ma na celu wymuszenie zredukowania biegów o jak największą liczbę, by maksymalnie wykorzystać możliwości układu napędowego. Trzeba jednak pamiętać, że korzystanie z tego rozwiązania nie pozostaje bez wpływu na stan skrzyni biegów. Zdecydowanie bezpieczniejsze dla mechanizmu jest liniowe przyspieszanie, jednak oznacza to, że w ogóle mamy zrezygnować z „kickdownu” - po prostu używajmy tej funkcji z rozsądkiem. Pozwoli to na dłuższe cieszenie się ze sprawnej przekładni.

Uważaj na amerykańskie „automaty”

Skrzynie biegów w pojazdach z rynku amerykańskiego mogą mieć inną budowę niż w autach przeznaczonych na rynek europejski. W Stanach Zjednoczonych jeździ się inaczej niż w Europie - duża liczba dróg szybkiego ruchu i przestrzeganie ograniczeń prędkości sprzyjają spokojnej jeździe na włączonym tempomacie przez setki kilometrów. To wszystko powoduje, że po sprowadzeniu samochodu z USA lub Kanady, trzeba go przystosować do europejskiego stylu jazdy, czyli o wiele bardziej dynamicznego. Z tego powodu warto zamontować dodatkową chłodnicę oleju skrzyni biegów, która uchroni nas przed niebezpiecznym dla przekładni wzrostem temperatury oleju w układzie.

Rzadziej przełączaj tryby w skrzyni automatycznej

Na światłach nie wrzucaj na luz (pozycja „N”) - lepiej pozostawić dźwignię zmiany trybów w pozycji „D”. Częste przełączanie skrzyni z trybu N” na „D” doprowadzi do szybszego zużycia tarczek sprzęgłowych skrzyni.

Wymiana oleju

Doświadczeni mechanicy radzą, by w skrzyniach automatycznych zmieniać olej, co 60-80 tys. kilometrów, a nawet częściej. Oleje nie są wieczne i po pewnym czasu się starzeją i zużywają. Co więcej, pracują w trudnych warunkach. Długotrwała jazda z tym samym olejem spowoduje szybsze zużycie przekładni, a niestety naprawa „automatu” zazwyczaj kosztuje tysiące złotych. Jeżeli decydujemy się na wymianę, powinniśmy wybrać fachowy warsztat, najlepiej wyspecjalizowany w danej marce lub w obsłudze i naprawach skrzyń automatycznych.

Wpływ innych podzespołów na skrzynię automatyczną

Nie można zapomnieć o innych elementach samochodu. Na żywotność automatycznych skrzyń biegów nie tylko wpływa częstotliwość wymian oleju, styl jazdy czy nieprawidłowa jej eksploatacja. Wpływ mają także nasze ingerencje w np. moc w silnika. Popularny „chip tuning” podnosi moc i moment obrotowy, kosztem przyspieszonego zużycia skrzyni. Problemy z osprzętem silnika, za mała ilość płynu w układzie chłodzenia, a nawet nieprawidłowe działania instalacji gazowej mogą mieć negatywny wpływ na skrzynię w naszym wozie.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    Małe pojazdy elektryczne miejską przyszłością? Tak twierdzi polska firma

    Polski producent małych pojazdów elektrycznych zaczynał od pojazdów dla... seniorów. Dziś jest jedną z najbardziej popularnych marek pojazdów elektrycznych w Europie. Czy sukces firmy oznacza, że małe pojazdy elektryczne są miejską przyszłością?

    Idzie wiosna. A to oznacza, że na drogach robi się... coraz bardziej niebezpiecznie

    Wiosna za pasem. To dobra wiadomość dla kierowców? I tak, i nie. Tak, bo poprawiają się warunki drogowe. Nie, bo wiosną wcale bezpieczniej nie jest. To od wiosny właśnie zaczyna rosnąć ilość wypadków na drogach. Sprawdźcie, czemu tak się dzieje.

    REKLAMA

    Dostałeś drogową pocztówkę z Warszawy? Nie wskażesz kierowcy auta, a grozi ci 8 tys. zł mandatu

    Pocztówki ze stolicy potrafią być naprawdę drogie. Szczególnie te wysłane jako zdjęcie z fotoradaru. Znak X postawiony nie w tym miejscu, może podwyższyć karę nawet do 8000 zł. Za co należy się tak wysoka grzywna? Za niewskazanie kierującego.

    Jeździsz rowerem po mieście? O tym pamiętaj!

    Niektórzy na rowerze jeżdżą przez cały rok, inni przesiadają się dopiero jak robi się cieplej. Przepisy obowiązują wszystkich, dlatego warto je znać, zwłaszcza, gdy się korzysta z roweru w mieście. Za niektóre przewinienia może grozić mandat. 

    REKLAMA