REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Z tymi silnikami mogą być problemy: 2,5 TD VM Motori

2,5 TD VM Motori
2,5 TD VM Motori

REKLAMA

REKLAMA

2,5-litrowy diesel zbudowany przez VM Motori ma naprawdę bogatą historię. Otrzymał cztery głowice, powstał z myślą o łodziach, a gdy trafił na drogi, okazał się najszybszym silnikiem wysokoprężnym świata! Niestety na tym kończą się mocne strony jednostki. Radość z jazdy dosyć szybko kierowcom odbierał bowiem wysoki wskaźnik awaryjności. Dodatkowo uśmiech z ich twarzy na długo ścierały koszty koniecznych do wykonania napraw.

W połowie lat osiemdziesiątych w warsztacie włoskiej firmy VM Motori ruszyły prace nad nowym silnikiem diesla. Jednostka o wewnętrznym oznaczeniu 425 OHV otrzymała 2,5-litra pojemności, cztery cylindry, układ wtryskowy firmy Bosch, żeliwny blok i turbosprężarkę. Choć na pierwszy rzut oka technologia budowy brzmi bardzo normalnie, w rzeczywistości diesel był konstrukcją mocno nietypową. A wszystko za sprawą głowicy - właściwie czterech głowic. Każda była wykonywana z aluminium i każda spełniała swoją rolę dla pojedynczego cylindra.

REKLAMA

Z tymi silnikami mogą być problemy: 2,5 TD VM Motori

2,5 TD VM Motori

Na rynku motoryzacyjnym silniki czterogłowicowe nie były spotykane. Problem polega jednak na tym, że VM Motori wcale nie tworzyło diesla 425 OHV z myślą o samochodach. Jednostka w założeniach konstruktorów miała być zastosowana w łodziach motorowych i kutrach. Motor w roku 1987 trafił do produkcji. W sumie był produkowany do roku 2001, a w tym czasie trafiał pod maskę takich modeli jak Jeep Cherokee XJ, Jeep Grand Cherokee, Chrysler Voyager II i III, Chrysler Grand Voyager, Alfa Romeo 155, Alfa Romeo 164, Range Rover I, Rover 800, Dodge Dakota, Dodge Caravan I, Ford Scorpio I i II oraz Opel Frontera A. Był nawet montowany w niektórych GAZ-ach i UAZ-ach!

2,5 TD VM Motori - najszybszy diesel pod maską urodziwej Alfy!

REKLAMA

Diesel 2,5 TD na początku montowany był głównie w Alfie Romeo 164. Majestatyczna limuzyna uzupełniona wysokoprężnym napędem zasłużyła na zaszczytny tytuł. Model pod koniec lat osiemdziesiątych był uznawany za najszybszego diesla na świecie! Prawdziwa kariera włoskiej jednostki zaczęła się jednak dopiero w pierwszej połowie lat dziewięćdziesiątych. To wtedy odkryli ją amerykanie. Zaoceaniczne firmy nie miały dużego doświadczenia w tworzeniu silników wysokoprężnych do aut osobowych. Cieszyły się zatem gdy otrzymały od VM Motori jednostkę - wydawałoby się - naprawdę nowoczesną.

Początkowo silnik 2,5 TD rozwijał 114 koni mechanicznych. Do tego oferował moment obrotowy o wartości 300 Nm oraz pod maską ciężkiego Jeepa Cherokee spalał w cyklu mieszanym 9 litrów oleju napędowego. Wynik w realiach połowy lat dziewięćdziesiątych był bardzo przyzwoity. Z czasem w sprzedaży pojawiały się kolejne warianty motoru 425 OHV. Silnik rozwijał moc 101,115 i 125 koni mechanicznych. W roku 1996 włoski diesel przeszedł modernizację napędu rozrządu. Inżynierowie zrezygnowali z dotychczasowych kół zębatych na rzecz łańcucha rozrządu. Z rozwiązania wycofali się jednak już dwa lata później.

Zobacz również: Oleje

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bardzo ważnym punktem w historii silnika 2,5 TD zbudowanego przez firmę VM Motori jest geneza powstania. Był budowany z myślą o łodziach motorowych. Czemu ma to tak duże znaczenie? Specyfika pracy jednostki na pokładzie kutra jest całkowicie inna niż pod maską samochodu. Na wodzie motor pracuje przy niewielkiej i stałej prędkości obrotowej. W aucie - szczególnie terenowym - kierowca utrzymuje wysokie obroty i poddaje silnik wysokim obciążeniom. Działanie tego mechanizmu bardzo szybko okazało się zgubne dla włoskiego diesla. Wtedy zaczęły się poważne usterki.

2,5 TD VM Motori - cztery głowice i… jedna uszczelka

REKLAMA

Najczęściej problemy silnika 2,5 TD są związane z uszkodzeniem jednej z głowic. W wyniku przegrzania uszkadza się uszczelka, a to kwalifikuje jednostkę wyłącznie do remontu. Zadanie postawione przed mechanikiem jest niezwykle skomplikowane. Po pierwsze ma do czynienia nie z jedną, a czterema głowicami. Po drugie nawet jeżeli nieszczelność ujawni jedna, rozebrać trzeba wszystkie głowice. Czemu? Otóż mimo iż są one oddzielne, mają wspólną uszczelkę przy bloku. Po trzecie wyjątkowo skomplikowany jest ponowny montaż całości. Elementów bowiem nie skręca się za pomocą śrub, a łapek zamykanych śrubami.

Złożona konstrukcja diesla sprawia, że ciężko znaleźć mechanika, który bez zawahania podejmie się naprawy. A potrzeba poszukiwania specjalisty, który ma i odpowiednią wiedzę, i właściwe doświadczenie sprawia, że cena usługi rośnie. Naprawa głowicy w silnik 2,5 TD kosztuje przeciętnie około 2,5 tysiąca złotych. Jaka jest alternatywa? Kierowca może poszukać drugiego silnika za kwotę od 1000 do 1500 złotych i za mniej więcej 500 złotych wykonać przekładkę. Rozwiązanie ma jednak o tyle dużą wadę, że nigdy nie ma pewności w jakim konkretnie stanie znajduje się kupiony motor.

Powtarzające się problemy z nieszczelnościami głowicy wykańczają finanse kierowców, ale jeszcze nie wyczerpują listy charakterystycznych usterek włoskiego diesla. Silnik 2,5 TD projektu VM Motori boryka się też z usterkami rozrządu. A ich przyczyna leży w osłabionym smarowaniu. Zbyt mała ilość oleju w wersjach sprzed 1996 i po 1998 roku wykańcza koła zębate, a w modelach wyprodukowanych między 1996 a 1998 rokiem łańcuch rozrządu. W takim przypadku konieczna jest wymiana. Dla przykładu nowy zestaw łańcucha rozrządu kosztuje minimum 417 złotych.

2,5 TD VM Motori - problem z popychaczami? Naprawa kosztuje 7 tysięcy!

W silniku 2,5 TD bardzo szybko zużywają się popychacze zaworów. Dobra informacja jest taka, że komplet popychaczy wraz z laskami kosztuje około 680 złotych. Zła, że na wymianie tych elementów się nie skończy. Konieczny jest m.in. demontaż skomplikowanej głowicy oraz zazwyczaj wymiana jeszcze kilku innych części. W ten sposób wartość naprawy staje się wręcz odstraszająca. Przy zastosowaniu dobrej jakości materiałów oraz korzystaniu z usług fachowego mechanika, usterka powinna zakończyć się rachunkiem opiewającym na kwotę wynoszącą ponad 7 tysięcy złotych.

Włoski diesel ma jeszcze jedną chorobę. Są nią wszechobecne wycieki oleju. Drobne przecieki pojawiają się praktycznie wszędzie. I co gorsze, gdy kierowca usunie je w pierwszym miejscu, pojawią się w drugim. Gdy upora się z drugim miejscem, często wracają do pierwszego. Próba zlikwidowania nieszczelności przypomina zatem trochę walkę z wiatrakami.

Włoska myśl techniczna w przypadku silnika 2,5 TD opracowanego przez VM Motori być może i była zmyślna, jednak z całą pewnością nie okazała się przemyślana. Motor miał szansę na stałe zapisać się w historii motoryzacji i zrobić to pozytywnie. W końcu w latach dziewięćdziesiątych był nazywany najszybszym dieslem na świecie, a to nie lada gratka! Mimo wszystko ilością awarii, ich poważnym charakterem i astronomicznymi kosztami napraw wymazał wszystkie dobre skojarzenia. W efekcie dziś stał się prawdziwym postrachem na rynku wtórnym.

Ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 19 zł
  • filtr powietrza - od 23 zł
  • filtr paliwa - od 33 zł
  • zestaw łańcucha rozrządu - od 417 zł
  • pasek wielorowkowy - od 70 zł
  • sprzęgło komplet - od 1161 zł
  • świeca żarowa - od 19 zł
  • sonda lambda - od 164 zł
  • turbosprężarka - od 1878 zł

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Urzędnicy żądają podwyżek opłat za rejestrację samochodu w Polsce. Niestety mają rację. Stoi za nimi matematyka

    Dlaczego podwyżki? Powiaty domagają się urealnienia opłat za czynności realizowane w wydziałach komunikacji. Wskazują np. że opłata za dowód rejestracyjny wynosząca 54 zł nie była zmieniana od 20 lat. Od kwietnia PWPW, która produkuje te dokumenty podnosi stawkę do prawie 45 zł. 

    Policja oddała pierwsze auto zabrane pijanemu. I co z tego? Nie ma co robić afery, bo kierowca konfiskaty i tak nie uniknie

    Przepisy o odbieraniu aut pijanym są, ale tak właściwie... ich nie ma? Potwierdzać to może przypadek 46-latka, któremu policjanci najpierw zabrali Volvo, a później je oddali. Z uwagi na brak przepisów wykonawczych. To jednak jeszcze nie świadczy o tym, ze nowelizacja jest martwa czy poszła do kosza. Kierowca nową karę i tak poniesie.

    Rząd chce jednak wykasować podatek od aut spalinowych. Szykuje się do rozmów z UE na temat zmian w KPO

    KPO miało zgotować kierowcom w Polsce aż dwa podatki od aut spalinowych. Teraz okazuje się, że tych może wcale nie być. Nowy rząd planuje renegocjację planu odbudowy. Danina płacona przez kierowców ma zniknąć z dokumentu, a tym samym nie zacznie obowiązywać w Polsce.

    Chciał uniknąć kary za parkowanie. Przerobił litery na tablicy rejestracyjnej. Dostał zarzut karny i może trafić do więzienia na 5 lat

    Aby uniknąć płacenia mandatów za nieprawidłowe parkowanie, dostawca jedzenia przerobił na tablicy rejestracyjnej literę F na E. Teraz grozi mu nawet 5 lat więzienia. Chciał być sprytny. Policjanci byli jednak sprytniejsi.

    REKLAMA

    103-latka rozbiła bank. Prowadziła auto bez prawa jazdy. Samochód nie miał natomiast OC

    Miała 103 lata i prowadziła samochód. Prowadziła go bez prawa jazdy. Na tym kłopoty seniorki się nie kończą. Jaki był finał? Karabinierzy – bo akcja rozgrywała się we Włoszech – odwieźli ją do domu. Ona natomiast zapowiedziała zakup... skutera!

    Będzie nowy wzór prawa jazdy. Ale prawa jazdy na tramwaj. Co się zmieni?

    Rząd pracuje nad nowym drukiem prawa jazdy. Zmieni się jednak dokument wydawany kierującym... tramwajami. Chodzi o to, aby zwykła kartka papieru zamieniła się w druk, który zostanie dobrze zabezpieczony przed fałszerstwem. Czy to oznacza, że pozwolenie będzie droższe?

    Przed wejściem na jezdnię pieszy musi spojrzeć trzy razy. Inaczej dostanie nawet 5 tys. zł mandatu

    Trzy spojrzenia stanowią podstawową zasadę bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię. Pieszy zaniedba ten obowiązek? Konsekwencje mogą być zatem naprawdę przykre. W skrajnym przypadku może dostać nawet 5 tys. zł mandatu.

    Klonowanie kart paliwowych. Proceder może oznaczać tysiące złotych strat. Jak się przed nim chronić?

    Karta paliwowa to firmowe dobrodziejstwo, ale i zagrożenie. Bo niezwykle łatwo jest ją sklonować i narobić firmie transportowej setki tysięcy złotych dodatkowych kosztów. Jak się chronić przed duplikowaniem kart i kradzieżą pieniędzy?

    REKLAMA

    Znasz ukryte funkcje pasów bezpieczeństwa w samochodzie? Niektóre są naprawdę zmyślne

    Pasy mają chronić życie i zdrowie pasażerów w czasie wypadku. Do tego ich funkcja się jednak nie ogranicza. Bo potrafią dużo więcej! Kreatywni kierowcy znaleźli dla nich szereg innowacyjnych zastosowań. Niektóre mogą zadziwić.

    Czy za narkotyki też można stracić samochód od 14 marca 2024 r.?

    Za prowadzenie po alkoholu kierowca może stracić samochód lub zapłacić wysoką nawiązkę. Co jednak z prowadzeniem pod wpływem środka odurzającego? Czy w tym przypadku również działają przepisy kodeksu karnego dotyczące przepadku pojazdu lub jego równowartości?

    REKLAMA