REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Boschowska pompa VP44 - co musisz o niej wiedzieć?

Pompa VP44 produkcji Boscha
Pompa VP44 produkcji Boscha
Bosch

REKLAMA

REKLAMA

Bezpośredni wtrysk paliwa w silniku Diesla mógł zaistnieć na szerszą skalę m.in. dzięki słynnej pompie paliwa VP44. Okazuje się jednak, że sprawia ona problemy. Na czym one polegają i jak sobie z nimi radzić?

Pompa Bosch VP44

Silnik wysokoprężny od dawna kojarzy się z wysoką trwałością i długowiecznością. Początkowo diesel, powolny i głośny, znacząco odstawał od silników benzynowych w kwestii osiągów i wygody eksploatacji. Taka sytuacja utrzymywała się do czasu zastosowania wtrysku bezpośredniego. To dzięki niemu diesel stał się jeszcze bardziej oszczędny, a przy tym przestał ustępować osiągami silnikom o zapłonie iskrowym. Pierwszy raz to pionierskie rozwiązanie pojawiło się w Fiacie Cromie TDI w 1988. Rok później zaprezentowano legendarne volswagenowskie TDI. Rewolucja w zakresie dostarczania paliwa do komory spalania wymagała również innowacyjnych rozwiązań w postaci nowoczesnych pomp wtryskowych. Jedną z najpopularniejszych opracował Bosch. Pompa VP 44 trafiła do znakomitej części europejskich diesli. Dzisiaj zaczyna sprawiać problemy, spowodowane głównie elektronicznym sterowaniem. Przyjrzyjmy się jej budowie, charakterystyce i objawom usterek.

REKLAMA

Budowa

Pompa VP 44 jest pompą rozdzielaczową obsługiwaną elektronicznie, gdzie wtrysk jest realizowany dzięki elektromagnetycznemu zaworowi wysokiego ciśnienia, wytwarzanemu za pomocą dwóch lub trzech tłokach promieniowych. Za pracę pompy odpowiedzialny jest elektroniczny system sterowania silnikiem. W starszej generacji pomp VP 44 stosowano dwa sterowniki, PSG odpowiedzialny za pompę wtryskową oraz MSG zarządzającym silnikiem. Kolejną generację wyposażono w zintegrowany pojedynczy sterownik znajdujący się na pompie. 

Zobacz też: Ile kosztuje wymiana pompy paliwa?

Problemy

REKLAMA

Wtrysk bezpośredni przeniósł silniki z zapłonem samoczynnym na wyższy poziom eksploatacji. Po latach użytkowania objawiły się jednak typowe usterki, których można się spodziewać ze strony układu wtryskowego, a także samej pompy VP 44. Na wstępie należy zaznaczyć, iż ten element jest  wrażliwy na rozruch silnika przy pustym baku, a to ze względu na brak mechanizmu samoodpowietrzania. Przy próbie pracy na sucho elektronika sterująca może unieruchomić silnik, zapisując w pamięci błąd z poprzedniego rozruchu. Kolejną zasadą, której należy przestrzegać chcąc wydłużyć żywotność pompy jest tankowanie dobrej jakości paliwa z pominięciem produktów premium. Paliwa z dodatkami uszlachetniaczy są zbyt suche, co smarowana olejem napędowym pompa VP44 negatywnie odczuwa. W trakcie wieloletniej eksploatacji okazało się, że głównym problemem pomp jest elektronika sterownika odpowiedzialnego za regulację dawkowania paliwa. Skutkiem usterki jest zbyt małe ciśnienie podawanego paliwa do wtryskiwaczy, przez które przedostaje się do cylindra w niedostatecznej ilości bądź wcale. Objawem uszkodzenia jest szarpanie samochodu, dymienie, brak reakcji na gaz, powolne wkręcanie się silnika na obroty, czy wreszcie kłopoty z odpalaniem. Naprawa sterownika polegająca na przelutowaniu tranzystora - to koszt rzędu 300-400 złotych. Usługi musi podjąć się wyspecjalizowany zakład, ponieważ bardzo łatwo jest uszkodzić cały sterownik, który kosztuje 1200 złotych!

Kolejnym mankamentem pojawiającym się przy pompie VP44 ze sterownikiem psg16 jest zawór EGR. Najczęściej do uszkodzenia elektroniki dochodzi przez drgania, na które jest narażona bądź usterki mechaniczne innych podzespołów. Remedium na tanią naprawę okazuje się być elektroniczne wyłączenie zaworu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przykładowe silniki wyposażone w VP44:

producent

oznaczenie silnika

moc

AUDI 2.5 TDI

AFB,AKN, AYM, BFC, BCZ

150-163

BMW 2.0D

20 4 D1

115-136

FORD II TDDI

D6BA

85-115

OPEL 2.0DTI/2.2.DTI

X20DTL, X20DTH, Y20DTL, Y20DTH, X22DTH, Y22DTH, Y22DTR

82-125

Czy należy się obawiać silników z pompą Bosch'a? Niekoniecznie, ponieważ często usterkę da się wyeliminować przy rozsądnych kosztach. Niestety ciągle pojawiają się problemy z diagnostyką źródła usterek, co generuje koszty finansowe i czasowe. Najważniejsze to znaleźć warsztat, który trafnie zdiagnozuje problem.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Na stacje powraca stary typ paliwa. Czy to oznacza, że kierowcy już nie muszą się bać benzyny E10?

    Kilka dni temu na stacje w całej Polsce powrócił stary typ paliwa. Ostatni raz kierowcy mogli je zatankować w październiku 2023 r. Czy to oznacza dobrą informację dla osób, które nie chcą benzyny Pb 95 E10? Sprawdźmy.

    Urzędnicy żądają podwyżek opłat za rejestrację samochodu w Polsce. Niestety mają rację. Stoi za nimi matematyka

    Dlaczego podwyżki? Powiaty domagają się urealnienia opłat za czynności realizowane w wydziałach komunikacji. Wskazują np. że opłata za dowód rejestracyjny wynosząca 54 zł nie była zmieniana od 20 lat. Od kwietnia PWPW, która produkuje te dokumenty podnosi stawkę do prawie 45 zł. 

    Policja oddała pierwsze auto zabrane pijanemu. I co z tego? Nie ma co robić afery, bo kierowca konfiskaty i tak nie uniknie

    Przepisy o odbieraniu aut pijanym są, ale tak właściwie... ich nie ma? Potwierdzać to może przypadek 46-latka, któremu policjanci najpierw zabrali Volvo, a później je oddali. Z uwagi na brak przepisów wykonawczych. To jednak jeszcze nie świadczy o tym, ze nowelizacja jest martwa czy poszła do kosza. Kierowca nową karę i tak poniesie.

    Rząd chce jednak wykasować podatek od aut spalinowych. Szykuje się do rozmów z UE na temat zmian w KPO

    KPO miało zgotować kierowcom w Polsce aż dwa podatki od aut spalinowych. Teraz okazuje się, że tych może wcale nie być. Nowy rząd planuje renegocjację planu odbudowy. Danina płacona przez kierowców ma zniknąć z dokumentu, a tym samym nie zacznie obowiązywać w Polsce.

    REKLAMA

    Chciał uniknąć kary za parkowanie. Przerobił litery na tablicy rejestracyjnej. Dostał zarzut karny i może trafić do więzienia na 5 lat

    Aby uniknąć płacenia mandatów za nieprawidłowe parkowanie, dostawca jedzenia przerobił na tablicy rejestracyjnej literę F na E. Teraz grozi mu nawet 5 lat więzienia. Chciał być sprytny. Policjanci byli jednak sprytniejsi.

    103-latka rozbiła bank. Prowadziła auto bez prawa jazdy. Samochód nie miał natomiast OC

    Miała 103 lata i prowadziła samochód. Prowadziła go bez prawa jazdy. Na tym kłopoty seniorki się nie kończą. Jaki był finał? Karabinierzy – bo akcja rozgrywała się we Włoszech – odwieźli ją do domu. Ona natomiast zapowiedziała zakup... skutera!

    Będzie nowy wzór prawa jazdy. Ale prawa jazdy na tramwaj. Co się zmieni?

    Rząd pracuje nad nowym drukiem prawa jazdy. Zmieni się jednak dokument wydawany kierującym... tramwajami. Chodzi o to, aby zwykła kartka papieru zamieniła się w druk, który zostanie dobrze zabezpieczony przed fałszerstwem. Czy to oznacza, że pozwolenie będzie droższe?

    Przed wejściem na jezdnię pieszy musi spojrzeć trzy razy. Inaczej dostanie nawet 5 tys. zł mandatu

    Trzy spojrzenia stanowią podstawową zasadę bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię. Pieszy zaniedba ten obowiązek? Konsekwencje mogą być zatem naprawdę przykre. W skrajnym przypadku może dostać nawet 5 tys. zł mandatu.

    REKLAMA

    Klonowanie kart paliwowych. Proceder może oznaczać tysiące złotych strat. Jak się przed nim chronić?

    Karta paliwowa to firmowe dobrodziejstwo, ale i zagrożenie. Bo niezwykle łatwo jest ją sklonować i narobić firmie transportowej setki tysięcy złotych dodatkowych kosztów. Jak się chronić przed duplikowaniem kart i kradzieżą pieniędzy?

    Znasz ukryte funkcje pasów bezpieczeństwa w samochodzie? Niektóre są naprawdę zmyślne

    Pasy mają chronić życie i zdrowie pasażerów w czasie wypadku. Do tego ich funkcja się jednak nie ogranicza. Bo potrafią dużo więcej! Kreatywni kierowcy znaleźli dla nich szereg innowacyjnych zastosowań. Niektóre mogą zadziwić.

    REKLAMA