| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Napęd i skrzynia biegów > Jak działa Ford Performance All Wheel Drive?

Jak działa Ford Performance All Wheel Drive?

Jak działa Ford Performance All Wheel Drive? Czyli napęd na obie osie, który Ford zainstalował w najnowszym Focusie RS.

Jak działa Ford Performance All Wheel Drive?

Nowy Focus RS korzysta z innowacyjnego systemu napędu wszystkich kół Ford Performance AWD z dynamicznym rozdziałem momentu obrotowego Dynamic Torque Vectoring, by zapewnić kierowcy niespotykaną jakość prowadzenia i przyjemności z jazdy, łącząc wyjątkowe wykorzystanie przyczepności kół z niezrównaną zwinnością i szybkością w zakrętach.

System Ford Performance AWD oparto na dwóch elektronicznie sterowanych zestawach sprzęgłowych znajdujących się po obu stronach tylnego mechanizmu różnicowego (RDU). Zarządzają one nie tylko rozdziałem momentu obrotowego na przednią i tylną oś, ale także rozdzielają moment obrotowy pomiędzy prawe i lewe koło tylnej osi. Dzięki temu umożliwiają „wektorowanie momentu obrotowego”, co ma ogromny wpływ na zachowanie się samochodu w zakrętach i stabilność ich przejeżdżania.

Zobacz też: Rozpoczęto produkcję Forda Focusa RS!

Elektroniczny sterownik tylnego mechanizmu różnicowego nieprzerwanie dokonuje rozdziału momentu obrotowego, zarówno między osie, jak i między koła osi tylnej, dostosowując rozkład do aktualnej sytuacji drogowej i monitorując dane napływające z licznych czujników samochodu 100 razy w ciągu sekundy. Do tylnej osi może być dostarczone maksymalnie 70% momentu obrotowego, z czego do 100% może otrzymać oddzielnie każde z tylnych kół, a zmiana rozdziału napędu z jednej na drugą stronę może nastąpić w czasie 0,06 sekundy.

Podczas pokonywania zakrętu tylny mechanizm różnicowy przekierowuje siłę napędową do zewnętrznego koła, opierając się na danych takich jak kąt skrętu kierownicy, przyspieszenie boczne, odpadanie (odchodzenie z obranej przez kierowcę trajektorii) i prędkość. Taki „transfer napędu” daje w efekcie „wpychanie” samochodu do wnętrza zakrętu, poprawiając zwinność skrętną i stabilność w łuku, niemal całkowicie eliminując podsterowność.

Zobacz też: Historia Fordów RS od Escorta RS1600 do Focusa RS500. Cz. I

„Taki system napędu na cztery koła, to przełomowa technologia zdolna zapewnić najlepsze własności jezdne na zakręcie i przyjemność z prowadzenia samochodu na granicy przyczepności.” - oświadczył Dave Pericak, dyrektor Global Ford Performance. – Po prostu wyrzuciliśmy na śmietnik wszystkie dotychczasowe teorie, jakoby napędzane na 4 koła hatchbacki nie mogły zapewniać przyjemności z jazdy i stworzyliśmy samochód, który jednocześnie zaskakuje i sprawia radość.

Aby uzyskać optymalne własności dynamiczne, system Ford Performance AWD skalibrowano wraz z zaawansowanym systemem elektronicznej stabilizacji pojazdu ESP, kładąc szczególny nacisk na zachowanie opartej na układzie hamulcowym kontroli wektorowania momentu hamującego, który działa równolegle z wektorującym moment obrotowy napędem AWD.

 

Źródło: Materiały prasowe Ford

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Nasz Świat

Portal dla Polaków we Włoszech

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »