REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jakim celu ustalane są normy emisji spalin? Jakie korzyści z nich wynikają?

wydech, spaliny Fot. Fotolia
wydech, spaliny Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Normy emisji spalin CO2 dla pojazdów samochodowych, choć budzą sporo kontrowersji, to okazują się mieć racjonalne uzasadnienie swego istnienia. W jakim celu tworzone są normy emisji spalin dla poszczególnych typów pojazdów?

Korzyści z istnienia norm emisji spalin

Normy emisji CO2 pojazdów to jedna z najbardziej udanych strategii UE w dziedzinie klimatu. Pobudzają innowacje i konkurencyjność przemysłu motoryzacyjnego UE poprzez tworzenie rynku dla technologii, które zmniejszają zużycie paliwa. Ograniczają emisję gazów cieplarnianych przy jednoczesnym braku negatywnych skutków społecznych: pieniądze kierowców zaoszczędzone na paliwie, stymulują lokalną gospodarkę i tworzenie miejsc pracy. Polityka ta poprawia również bezpieczeństwo energetyczne i bilans płatniczy. Obecnie istnieją normy dla samochodów osobowych do roku 2021, dostawczych do 2020 – dla ciężarowych brak.

REKLAMA

Zobacz też: Polski wynalazek SmogKiller, czy to działa?

Ustanowienie standardów na rok 2025 wniesie znaczący wkład w redukcje emisji z transportu potrzebnych do zrealizowania celów Pakietu Klimatyczno-Energetycznego na rok 2030. Efektywne i opłacalne technologie obniżające średnią emisję pojazdów z 95g/km do 70g/km już są dostępne i zwrócą się w ciągu trzech lat od zakupu dzięki niższym wydatkom na paliwo. Rozsądna propozycja przepisów będzie też zachętą do kupna samochodów typu plug-in. Normy CO2 są korzystne dla wszystkich i powinny być zaproponowane przez Komisję w połowie 2016 roku jako część pakietu redukującego emisje w ramach decyzji o podziale wysiłku (Effort Sharing Decision).

1. Po co ustalać normę samochodom osobowym i dostawczych na 2025?

1.1. By pomóc osiągnąć cela klimatyczne i energetyczne roku 2030

Od roku 1990 emisje CO2 z transportu wzrosły o 29%, przy czym samochody są odpowiedzialne za 12% całkowitej emisji w UE[1]. W ramach Pakietu 2030 UE ustanowiła 30% cel redukcji emisji w stosunku do roku 2005, dla sektorów poza systemem handlu emisjami (ETS). Technologia zwiększająca efektywność paliwową wspierana przez regulacje prawne pomoże zrealizować cele redukcyjne państw członkowskich. [2]

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1.2 Normy sprzyjają kierowcom, miejscom pracy i bezpieczeństwu energetycznemu

Dzięki mniejszemu zużyciu paliwa samochody o niższej emisji pozwalają zaoszczędzić pieniądze kierowcom i przedsiębiorcom. Wyznaczenie celu 70g/km[3] na rok 2025 pozwoli nabywcy zachować 350 euro rocznie a koszt poniesiony na nowe technologie zwróci się w ciągu trzech lat[4]. Przeniosłoby to również wydatki na inne produkty i usługi napędzając gospodarki krajowe, zwiększając ilość miejsc pracy od 660 tysięcy do 1,1 miliona do roku 2030[5]. UE może w ten sposób  zmniejszyć wydatki na import ropy naftowej – obecnie płaci 1 mld euro dziennie [6]. Wzmocni w ten sposób bilans płatności i zredukuje przepływ euro do Rosji, zwiększając w ten sposób bezpieczeństwo regionu. Oszczędne samochody to poczwórny zysk – dla kierowców, gospodarki, bezpieczeństwa energetycznego i dla środowiska. Niestety niepowodzenie dobrowolnego zobowiązania z 2008 i dwudziestoletnia stagnacja w efektywności samochodów ciężarowych pokazuje wyraźnie, że bez odpowiednich regulacji prawnych przemysł motoryzacyjny nie podejmuje wysiłków poprawiających zużycie paliwa.

1.3 Przestarzały system testowy zmniejsza o połowę wydajność regulacji

REKLAMA

Możliwości manipulacji w obecnie obowiązującym, przestarzałym systemie testów NEDC, powodują stale powiększającą się różnicę między wynikami oficjalnymi  a rzeczywistymi. Zmierzone w ten sposób obniżenie emisji i zużycia paliwa jest realnie osiągane tylko w połowie[7].

Do roku 2021wyniki osiągane na drogach będę dalekie od celu 95g/km i prawdopodobnie wyniosą  średnio 150g/km. Nadużywanie elastyczności testów pozwala producentom opóźniać wprowadzanie technologii zmniejszających zużycie paliwa. Rzeczywisty wzrost efektywności od roku 2008 do 2021 jest szacowany na 31g/km. Gdyby różnica ta nie wzrastała od roku 2008, rzeczywisty poziom byłby równy 114g/km a to dodatkowe 38g/km oszczędności na drodze.

Nowy test WLTP, który w 2017 powinien zastąpić obecny, skompromitowany system, wymaga rewizji obecnych limitów, które obowiązują producentów, pod kątem nowego testu. Ustanowienie ambitnego celu na rok 2025 przyczyni się do osiągnięcia poziomu zużycia paliwa przewidywanego w momencie ustalenia regulacji. Opóźnienie wprowadzenia norm do roku 2030 oznacza dalsze osłabianie limitów, które obecnie obowiązują producentów, poprzez nadużywanie testów przez kolejne 15 lat - pomimo wprowadzenia WLTP. 1.4 Ponieważ normy pobudzają innowacje - UE pozostaje w tyle

REKLAMA

Obecne regulacje były efektywne, ponieważ wyznaczały cele z odpowiednim wyprzedzeniem. Propozycja na rok 2025 ogłoszona w 2016 dostarczy przemysłowi motoryzacyjnemu wystarczająco dużo czasu na opracowanie i wprowadzenie odpowiednich technologii. Pięcioletni cykl wprowadzania postępowych celów zapewnia bezpieczeństwo inwestycji i planowania, potrzebne i pomocne w ustaleniu priorytetów badawczych i rozwojowych. Niemiecki minister środowiska Hendrick skomentował to w marcu 2015: „normy okazały się siłą napędową innowacji w przemyśle  motoryzacyjnym (…) Obecne regulacje CO2 w transporcie są efektywne i będą kontynuowane.[8]

Regulacje CO2 zwiększyły bezpieczeństwo inwestycyjne dostawców części, poprzez zwiększenie ich powiązania z producentami, dzięki szerszemu pakietowi oferowanych rozwiązań. Pomimo recesji ekonomicznej, Europa pozostaje motoryzacyjnym centrum innowacji i rozwoju oraz zwiększa zatrudnienie wykwalifikowanych specjalistów. Potwierdzają to branżowi dostawcy: „Regulacje prawne efektywności samochodów osobowych w UE przyczyniły się do rozwoju innowacji, obniżenia emisji oraz zapewniły pewność w planowaniu inwestycji.[9]W przypadku braku norm 2025 przemysł zmniejszy inwestycje w rozwój niskoemisyjnych technologii. Wpłynie to na zatrudnienie oraz krótko i długoterminową konkurencyjność w skali globu.

Pojawiają się już alarmujące sygnały – europejscy producenci pozostają w tyle za konkurentami z Japonii i Korei. Zdobywają mniej patentów na zaawansowane technologie dla pojazdów hybrydowych, hybryd typu plug-in, elektrycznych i zasilanych ogniwami paliwowymi[10]. Normy na rok 2025 będą motorem rozwoju i wdrażania zaawansowanych technologii ograniczających emisję i cieszących się popytem globalnym oraz zapewnią wytwórcom europejskim utrzymanie konkurencyjności na rynku światowym nie tylko w wąskiej dziedzinie diesel.

2. Jak można osiągnąć cel na rok 2025?

Dostępny jest szeroki zakres oszczędnych technologii, pozwalających poprawić efektywność konwencjonalnych pojazdów daleko bardziej, niż wyznaczony na rok 2021 cel 95g/km. Jednak normy na rok 2025 są konieczne by kontynuować wprowadzanie nowych technologii na rynek i zapewnić europejskim firmom pozostanie w czołówce rozwoju energooszczędnych technologii.

Badania Komisji Europejskiej[11] wskazały 34 rozwiązania techniczne (zilustrowane poniżej), zwiększające wydajność konwencjonalnych pojazdów po roku 2020. Dostawcy branży motoryzacyjnej potwierdzają, iż pracują na wieloma rozwiązaniami pozwalającymi na dalszą redukcję emisji CO2 po roku 2020 oraz, że „jest dodatkowy potencjał zarówno w zwiększaniu wydajności silników spalinowych jak i udziału w rynku pojazdów o niekonwencjonalnych jednostkach napędowych[12] Obawy wyrażane przez producentów aut, iż wprowadzanie norm powoduje zbyt wysoką cenę dla nabywców okazywały się nieuzasadnione. W 2007 twierdzili: „cel 130 gramów CO2/km zaproponowany przez Komisję jest nieosiągalny.”[13] Obecnie nieomal każdy członek ACEA (organizacja zrzeszająca europejskich producentów) osiągnął ten limit przed wyznaczonym czasem.

Samochody elektryczne będą odgrywały coraz większą rolę w zmniejszaniu emisji CO2 nowych pojazdów.

[1] DG Climate Action 2015; http://ec.europa.eu/clima/policies/transport/vehicles/cars/index_en.htm

[2] Transport and Environment 2015, Road to 2020; http://www.transportenvironment.org/what-we-do/cars-andco2/

[3] na podstawie obowiązującego cyklu testowego NEDC - odpowiednik 80g/km wg. nowego testu WLTP

[4] Zakładając koszty produkcji 700 euro, 20.000 km rocznie, cena paliwa 1,35 euro/l http://www.transportenvironment.org/sites/te/files/2015_TE_cars_CO2_report_FINAL.pdf

[5] ECF 2013, Fuelling Europe’s Future; http://europeanclimate.org/fuelling-europes-future/

[6] ibidem

[7] Transport and Environment 2014, 2014 Mind the Gap Report; http://www.transportenvironment.org/what-we-do/cars-and-co2/Publications

[8] Reuters 2015, Interview March 15, 2015, http://de.reuters.com/article/domesticNews/idDEKBN0M61MX20150310

[9] CLEPA Position Paper 2014, Emissions Trading Scheme (ETS) and post-202 0 CO2 reductions

[10] Transport & Environment 2015, 2025 CO2 Regulation (Long Version)

[11] DG Climate Action, 2015, Delphi Study 2015

[12] CLEPA 2015, Post 2020 CO2 Position Paper http://www.clepa.eu/index.php?id=628&type=0&juSecure=1&locationData=628%3Atx_dam%3A7271&juHash=84a46c0564b0952c3e89efcca6cf9840beb80e96

[13] Transport & Environment 2013, Tired of all the hot air; http://www.transportenvironment.org/sites/te/files/publications/A4_myths_reality.pdf

Źródło: materiały prasowe Instytutu Spraw Obywatelskich, organizacji członkowskiej europejskiej sieci Transport & Environment.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

REKLAMA

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

REKLAMA

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

REKLAMA