| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Napęd i skrzynia biegów > Wymiana oleju w manualnej skrzyni biegów

Wymiana oleju w manualnej skrzyni biegów

Skrzynia manualna wbrew obiegowej opinii, wymaga okresowej wymiany jej oleju. Wielu właścicieli aut nie zdaje sobie z tego sprawy, przez co zarówno jakość wybierania poszczególnych przełożeń, jak i sama trwałość przekładni ulegają pogorszeniu.

Olej w manualnej skrzyni biegów

Bardzo często zdarza się, że kierowcy zapominają o wymianie oleju w skrzyni biegów. Wynika to z faktu, że wielu producentów nie zaleca jego okresowej wymiany. Jest to poważne zaniedbanie, ponieważ ulega on zużyciu tak samo jak olej silnikowy. Co więcej, olej w skrzyni biegów jest tak samo ważny jak ten w silniku, a zaniedbanie jego wymiany może prowadzić do awarii skrzyni.

Olej w skrzyni biegów zużywa się znacznie wolniej niż ten pracujący w silniku. Jednak on pochłania wilgoć z otoczenia i po pewnym czasie traci swoje właściwości. Jednak to nie wiek oleju jest najczęstszą przyczyną awarii, a jego zbyt niski stan. Niestety, kiedy pojawią się pierwsze objawy awarii ( trudności w przełączaniu biegów oraz głośna praca skrzyni ) jest już zbyt późno na interwencję – skrzynia kwalifikuje się do naprawy.  Dlatego tak ważne jest aby okresowo sprawdzać stanu oleju w skrzyni biegów. Jeżeli producent nie zaleca jego okresowej wymiany, powinniśmy to zrobić nie rzadziej niż co 100 tysięcy kilometrów lub 8 lat.

Niestety sprawdzenie stanu poziomu oleju nierzadko bywa utrudnione, gdyż w większości przypadków korki inspekcyjne są w trudno dostępnym miejscu – z boku skrzyni biegów. Często również nie ma bagnetu pokazującego stan oleju, a jedynie wymieniony wcześniej otwór inspekcyjny, przez który kontrolujemy stan oleju oraz uzupełniamy go. Aby dolać olej potrzebna jest specjalna butelka z wężykiem lub specjalny aplikator do nalewania oleju.

Uzupełniając olej, warto pamiętać o klasie jakości oraz indeksie lepkości podanym przez producenta, ponieważ nalanie oleju o wyższej niż zalecana klasie jakości może w starszych skrzyniach spowodować korozję synchronizatorów. Dozwolone jest mieszanie olejów różnych producentów.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Biuro rachunkowe PROGRES s.c.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »