| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Napęd i skrzynia biegów > Wymiana oleju w manualnej skrzyni biegów

Wymiana oleju w manualnej skrzyni biegów

Skrzynia manualna wbrew obiegowej opinii, wymaga okresowej wymiany jej oleju. Wielu właścicieli aut nie zdaje sobie z tego sprawy, przez co zarówno jakość wybierania poszczególnych przełożeń, jak i sama trwałość przekładni ulegają pogorszeniu.

Olej w manualnej skrzyni biegów

Bardzo często zdarza się, że kierowcy zapominają o wymianie oleju w skrzyni biegów. Wynika to z faktu, że wielu producentów nie zaleca jego okresowej wymiany. Jest to poważne zaniedbanie, ponieważ ulega on zużyciu tak samo jak olej silnikowy. Co więcej, olej w skrzyni biegów jest tak samo ważny jak ten w silniku, a zaniedbanie jego wymiany może prowadzić do awarii skrzyni.

Olej w skrzyni biegów zużywa się znacznie wolniej niż ten pracujący w silniku. Jednak on pochłania wilgoć z otoczenia i po pewnym czasie traci swoje właściwości. Jednak to nie wiek oleju jest najczęstszą przyczyną awarii, a jego zbyt niski stan. Niestety, kiedy pojawią się pierwsze objawy awarii ( trudności w przełączaniu biegów oraz głośna praca skrzyni ) jest już zbyt późno na interwencję – skrzynia kwalifikuje się do naprawy.  Dlatego tak ważne jest aby okresowo sprawdzać stanu oleju w skrzyni biegów. Jeżeli producent nie zaleca jego okresowej wymiany, powinniśmy to zrobić nie rzadziej niż co 100 tysięcy kilometrów lub 8 lat.

Niestety sprawdzenie stanu poziomu oleju nierzadko bywa utrudnione, gdyż w większości przypadków korki inspekcyjne są w trudno dostępnym miejscu – z boku skrzyni biegów. Często również nie ma bagnetu pokazującego stan oleju, a jedynie wymieniony wcześniej otwór inspekcyjny, przez który kontrolujemy stan oleju oraz uzupełniamy go. Aby dolać olej potrzebna jest specjalna butelka z wężykiem lub specjalny aplikator do nalewania oleju.

Uzupełniając olej, warto pamiętać o klasie jakości oraz indeksie lepkości podanym przez producenta, ponieważ nalanie oleju o wyższej niż zalecana klasie jakości może w starszych skrzyniach spowodować korozję synchronizatorów. Dozwolone jest mieszanie olejów różnych producentów.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Włodzimierz Głowacki i Wspólnicy

Kancelaria prawnicza

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »