| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Napęd i skrzynia biegów > Olej w automatycznej skrzyni biegów

Olej w automatycznej skrzyni biegów

Bardzo często producenci samochodów podają, że olej w automatycznej skrzyni biegów jest niewymienny, dlatego wielu kierowców nie zleca jego wymiany. Jest to poważny błąd i może mieć katastrofalne dla skrzyni skutki.

Wymiana oleju skrzyni automatycznej

O tym jak często należy wymieniać olej w automatycznej skrzyni biegów, decyduje producent auta. BMW i Mercedes podaje, że w ich skrzyniach biegów olej jest typu tzw. Lifetime ( przewidziany na całe życie samochodu). Natomiast producenci innych firm np. ZF podaje, że olej w ich automatycznej skrzyni biegów trzeba zmieniać nie rzadziej niż 50 tysięcy kilometrów. Skąd te różnice? Producentom po prostu bardziej opłaca się sprzedaż nowej skrzyni biegów lub jej regeneracja niż sprzedaż oleju.  

Zobacz też: Test Audi A7 Sportback 3.0 TFSI facelifting: kropka nad i!

Jak często zatem zmieniać olej w automatycznej skrzyni biegów? Najlepiej, jeśli pierwsze wymiana odbędzie się w granicach 60-100 tysięcy kilometrów. Kolejne zmiany powinny być częstsze, mniej więcej co 30-40 tysięcy. Wynika to z faktu, że nie da się spuścić całkowicie starego oleju, nie demontując skrzyni. Część niestety pozostaje stara. Wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów niej jest prosta – warto zlecić tę czynność warsztatowi, który specjalizuje się w serwisie takich skrzyń.Dzięki temu, mechanik będzie mógł po wyglądzie starego, przepracowanego oleju ocenić stan przekładni. Jest to o tyle ważne, ponieważ zdarzają się sytuacje, że do oleju przedostaje się płyn chłodniczy, a to może drastycznie skrócić żywotność skrzyni. O kondycji naszej skrzyni dużo możemy się dowiedzieć patrząc na filtr oleju – duża ilość zgromadzonych na nim opiłków źle świadczy o kondycji przekładni. Wśród mechaników panuje przekonanie, że do każdej automatycznej skrzyni stosuje się taki sam „czerwony ATF” , co niestety jest błędem, a odpowiedni olej do danej przekładni może dobrać tylko specjalista. Zły dobór oleju może skutkować nawet awarią skrzyni! Odpowiednim źródłem informacji o oleju do naszej skrzyni są instrukcje obsługi oraz  internetowe wyszukiwarki producentów olejów.

Jakie objawy towarzyszą przepracowanemu olejowi w automatycznej skrzyni biegów?  Najczęściej odczuwalna jest różnica w jego sposobie pracy, skrzynia zaczyna szarpać, biegi przełączają się z opóźnieniem a także zwiększa się hałas dochodzący z przekładni.

Po wymianie oleju należy wykonać jazdę próbną, aby dowiedzieć się, czy skrzynia działa prawidłowo. Następnie należy upewnić się czy nie występują wycieki oraz ponownie sprawdzić poziom oleju w skrzyni biegów.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Biuro Rachunkowe BMGM Spółka z o.o.

Usługi księgowe i doradztwo biznesowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »