REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zapieczone kierownice turbosprężarki - przyczyny

turbosprężarka Honeywell GT17 VNT zmienna geometria kierownic
turbosprężarka Honeywell GT17 VNT zmienna geometria kierownic
Honeywell

REKLAMA

REKLAMA

Problemy z zapiekającymi się kierownicami turbiny, potocznie nazywanymi łopatkami, mają wiele przyczyn. Większość wynika z zaniechań serwisowych samochodu i nieprawidłowej jego eksploatacji. Naprawa uszkodzonej turbosprężarki jest kosztowna.

Dlaczego zapiekają się kierownice w turbosprężarce

Turbina wyposażona w zmienną geometrię kierownic jest znacznie wydajniejsza przy niskich prędkościach obrotowych silnika od jej klasycznej odpowiedniczki. Możliwość regulacji stopnia wychylenia kierownic pozwala sprawniej przenosić energię gazów spalinowych nawet jeśli ich objętość dostarczona w danej jednostce czasu jest stosunkowo nieduża (co ma miejsce przy niskich obrotach silnika). Gdy wał silnika rozkręci się do wyższych prędkości, kierownice turbiny ponownie się rozchylają aby pochłonąć znacznie potężniejszą porcję gazów wydechowych jednostki napędowej. Problem polega na tym, że czasem kierownice blokują się, a turbina działa tylko w jednym położeniu kierownic.

REKLAMA

Powodem blokowania się kierownic jest osadzający się na ich mechanizmie nagar powstały ze spalonego paliwa oraz oleju, który przedostał się do kolektora wydechowego. Olej silnikowy nie ulega co prawda całkowitemu spaleniu w komorze cylindra bowiem panuje w nim zbyt niska temperatura aby proces ten mógł zajść. Jeśli jednak cząsteczki oleju osiądą na łopatkach turbiny i wychwycą z powietrza cząstki sadzy to mogą skutecznie przyblokować mechanizm regulacji katą pochylenia kierownic. Pytanie zasadnicze brzmi zatem dlaczego olej silnikowy dostaje się do komory spalania?

Skąd jednak olej w układzie wydechowym auta?

REKLAMA

Najczęstszą przyczyną przedostawania się oleju silnikowego do komory cylindra a stamtąd do gorącej części turbosprężarki jest niesprawna odma. Mało kto zdaje sobie sprawę, że odma wymaga okresowej wymiany membran jej separatora. Jeśli użytkownik auta albo serwis obsługujący je nie kontroluje stanu tego podzespołu, może doprowadzić do sytuacji, w której do kolektora dolotowego będzie dostarczana duża ilość oparów oleju silnikowego (ze skrzyni korbowej).

Inną przyczyną dostawania się oleju silnikowego do turbosprężarki są zużyte pierścienie tłokowe. Choć w większości przypadków sytuacja taka ma miejsce w przypadku mocno wyeksploatowanych silników, to zdarza się, że na skutek wady materiałowej zużycie pierścieni następuje już po 100 000 km.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku samochodów, których przebiegi sięgają ok. 200-250 tys. km. źródłem problemów z zapiekającymi się kierownicami turbiny są zużyte uszczelniacze zaworowe. Jest to zjawisko powszechne i wynika z normalnej eksploatacji silnika. Warto jednak kontrolować ich stan, bowiem długotrwała jazda z niesprawnymi uszczelniaczami ma negatywny wpływ na wiele innych podzespołów silnika takich jak turbosprężarka, filtr cząstek stałych, katalizator.

turbosprężarka Honeywell zamienna geometria kierownic VNT
Honeywell
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

REKLAMA

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

REKLAMA

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

REKLAMA