| INFORFK | INFORRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Napęd i skrzynia biegów > Objawy zużytych świec żarowych

Objawy zużytych świec żarowych

Aby uniknąć problemów z odpaleniem samochodu w okresie jesienno-zimowym, warto zwrócić uwagę na stan świec żarowych. Ich uszkodzenie ma wpływ na wiele podzespołów auta, co może niepotrzebnie zwiększyć koszty eksploatacji pojazdu.

Konsekwencje jazdy z niesprawnymi świecami żarowymi

Wymiana świec żarowych w przypadku auta wyposażonego w 4-cylindrowy silnik Diesla to wydatek ok. 500 zł na części i ok. 200 zł za robociznę. Jazda z niesprawnymi świecami jest kiepskim pomysłem zwłaszcza w przypadku samochodów wyposażonych w filtr cząstek stałych. Oprócz zwiększonego dyskomfortu spowodowanego nierówną praca motoru, niesprawne świece przyczyniają się do zwiększonego zużycia paliwa, akumulatora, rozrusznika i innych podzespołów auta. Warto zatem wiedzieć jak zdiagnozować ich awarie.

Zobacz też: Koszt wymiany świec żarowych - Citroen C3, Skoda Octavia II i BMW 520d

29.90 złPodróże służbowe - Raporty INFOR - PDF

Objawy niesprawności świec żarowych

W większości przypadków najczęściej zawodzi tylko jedna ze świec żarowych. Przy niskiej temperaturze powietrza silnik zaczyna wtedy pracować na 3 z 4 cylindrów co objawia się dużymi wibracjami pojazdu, szarpaniem w początkowych minutach jazdy (zanim motor się rozgrzeje) oraz spadkiem mocy. Po kilku minutach zazwyczaj sytuacja się uspokaja a jednostka pracuje normalnie. Wielu kierowców lekceważy jednak objawy zużycia się świec odkładając w czasie moment ich wymiany. Może się jednak okazać, że jeśli w słabej kondycji jest więcej niż jedna świeca, a temperatura powietrza spadnie poniżej 10 stopni Celsjusza, to silnik może po prostu się nie uruchomić. Takiej sytuacji można jednak uniknąć, jeśli kierowca w porę zauważy chociażby to, że czas potrzebny na uruchomienie silnika wydłuża się wraz ze spadkiem temperatury powietrza.

Zobacz też: Jak wydłużyć żywotność auta z silnikiem Dieslem? Część II

Bezpośredni wtrysk paliwa a świece żarowe

Ciekawie wygląda temat weryfikacji niesprawnych świec żarowych w silnikach wyposażonych w bezpośredni wtrysk paliwa typu common rail. Tego typu zasilanie motoru cechuje się wysokim ciśnieniem podawanego paliwa, co pozwala na jego łatwiejsze odpalanie (w silniku Diesla ciepło potrzebne do spalenia mieszanki paliwo-powietrznej wytwarzane jest w wyniku sprężenia powietrza pod dużym ciśnieniem). Z tego powodu w wielu pojazdach świece zapłonowe zostają uruchomione przez sterownik ECU dopiero gdy temperatura powietrza spadnie poniżej określonej temperatury (zazwyczaj 5-7 ⁰ C). W rezultacie, niektórzy mechanicy mają problem z określeniem sprawności świec w temperaturze jaka panuje w warsztacie.

POLECANE ARTYKUŁY

TERMINARZ

PAŹ22
TydzieńPWŚCPSN
40293012345
416789101112
4213141516171819
4320212223242526
4427282930310102

Ostatnio na forum

Narzędzia przedsiębiorcy

Eksperci infor.pl

Adrian Goska

Radca prawny, prawnik zarządzający Kancelarii Radców Prawnych Goska&Gortat.

Zostań ekspertem Infor.pl »