| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Napęd i skrzynia biegów > Tłoki z Formuły 1 w silnikach Renault?

Tłoki z Formuły 1 w silnikach Renault?

Doświadczenie koncernu Renault zdobyte podczas wyścigów F1 zaprocentowało opracowaniem nowej generacji tłoków do silników turbo. Czym charakteryzują się one na tle klasycznych rozwiązań

Redukcja emisji CO2

Grupa Renault stała się europejskim liderem w obniżaniu emisji CO2 w zakresie samochodów osobowych, sprzedanych w pierwszej połowie 2013 r. Sukces ten był możliwy dzięki odmłodzeniu gamy modeli koncernu, a także powodzeniu, jakim cieszą się silniki spalinowe Energy oraz dzięki znacznemu wzrostowi sprzedaży modeli elektrycznych.Aby nowe silniki z turbodoładowaniem mogły być trwałe, oszczędne i mocne niezbędne było poczynienie szeregu usprawnień w ich konstrukcji.

Zobacz też: Downsizing według Renault - nowe silniki z turbo

Podwójne turbo, silnik pod kątem, tłoki z F1 - plany Renault

Wśród głównych priorytetów jakie koncern Renault wymienia przy projektowaniu nowych jednostek znalazły się:

- zasada podwójnego doładowania w celu dodatkowego zwiększenia osiągów przy równoczesnym obniżeniu zużycia paliwa i emisji CO2,

- zasada ustawienia silnika pod kątem, aby zajmował jak najmniej miejsca,

- technologia stalowych tłoków o kształcie zbliżonym do tłoków stosowanych w Formule 1 w celu zmniejszenia oporów tarcia.

Tłoki podobne do tych z Formuły 1

Ten ostatni element założeń jest szczególnie ważny pod kątem ograniczenia sił tarcia zachodzących pomiędzy tłokami, a tulejami cylindrów. Na poniższym schemacie zobrazowane zostały zmiany jakie upodobniły klasyczny tłok silnika do tego stosowanego w jednostkach bolidów z Formuły 1.

Zasada działania nowych tłoków Renault

Stal jest z definicji materiałem mniej rozszerzającym się w wysokich temperaturach niż aluminium. Tłoki stalowe będą się mniej rozszerzać od aluminiowych, zapewniając w wysokich temperaturach zachowanie należytego luzu między nimi a tulejami cylindrów w bloku silnika, co zmniejszy opory tarcia. Prowadzi to do zwiększenia sprawności spalania. Związane z tym szacunkowe zmniejszenie emisji CO2 wynosi około 3% w standardowym cyklu homologacji NEDC. Stal jest cięższa od aluminium, ale jednocześnie sztywniejsza. Dzięki tej sztywności tłok stalowy może być bardziej wydrążony w osi pionowej. 

Zobacz też: Tuleje cylindrów - rodzaje i właściwości

W konsekwencji umożliwia to skrócenie jego płaszcza w celu zachowania tej samej masy co w przypadku tłoka aluminiowego. Jest to koncepcja zbliżona do rozwiązań z silników Formuły 1. Dział badawczo-rozwojowy wykorzystuje w ten sposób doświadczenie konstruktorów silników Renault w Formule 1, nagrodzone dwunastoma tytułami Mistrza Świata Konstruktorów, w celu udoskonalania silników produkowanych seryjnie.

Źródło: materiały prasowe Renault

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Michał Wilk

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »