REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przekładnia Powershift - jak działa?

Pasjonat motoryzacji, pracownik warsztatu mechanicznego
skrzynia biegów PowerShift
skrzynia biegów PowerShift
Ford

REKLAMA

REKLAMA

Ford dołączył w 2008 roku do producentów stosujących dwusprzęgłowe skrzynie biegów tworząc przekładnię PowerShift.

Moda na skrzynie dwusprzęgłowe - PowerShift

W świecie postępującego rozwoju technologicznego i pogoni za wydajnością, producenci samochodów proponują coraz nowsze rozwiązania. Od pewnego czasu niezwykle popularne stały się dwusprzęgłowe skrzynie biegów. Pierwszą skrzynią, powszechnie montowaną do aut użytkowych była DSG Volkswagena. Na rynku obecne są już konkurencyjne produkty m.in. marki Ford, która w 2008 roku zaprezentowała w Focusie i C-Maxie z silnikiem 2.0 TDCI 6-biegową przekładnię Powershift.

REKLAMA

Przeniesienie napędu

Przekładnia dostarcza napęd bez jakiejkolwiek przerwy. W porównaniu z tradycyjną przekładnią zautomatyzowaną, widać wyraźnie wyższą sprawność układu dwusprzęgłowego. Jazda bez szarpnięć i z ciągle dostępnym momentem obrotowym sprzyja również spalaniu, które w zależności od stylu jazdy powinno być mniejsze od 4 do 8 procent niż ma to miejsce w przypadku klasycznych rozwiązań.

Zobacz też: Skrzynia biegów – jaką wybrać, automatyczną, czy manualną?

Przełożenia wewnątrz przekładni mają postać par kół zębatych na wałkach wejściowych i wyjściowych. Jednak wałek wejściowy jest dwuczęściowy. Składa się on z zewnętrznego wału rurowego łączącego biegi parzyste z jednym ze sprzęgieł oraz wewnętrznego, obsługującego biegi nieparzyste i połączonego z drugim sprzęgłem. Płytki „mokrych” sprzęgieł sterowane są elektronicznie i uruchamiane hydraulicznie. Zabudowano je tak, aby jedno wchodziło  w drugie, co pozwoliło na kompaktowe wymiary przekładni.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Układy sterujące w skrzyni PowerShift

W Powershifcie znajdziemy dwa układy sterujące. Elektroniczny i hydrauliczny.  Ten pierwszy za pomocą modułu TCM (elektroniczny zespół czujników i sterowania), uruchamia zawory elektromagnetyczne w zespole zaworów sterujących z blokiem zaworów. Za pośrednictwem TCM-u właśnie zapisywane są wszelkie dane dotyczące usterek przekładni. Układ hydrauliczny sterowany jest za pomocą pompy płynu hydraulicznego, wytwarzającą ciśnienie do sterowania przekładnią automatyczną. Elektromagnetyczne zawory doprowadzają ciśnienie hydrauliczne do obydwu sprzęgieł i widełek. Zawory w odpowiedni sposób regulują ciśnienie w układzie, dzięki czemu można uzyskać płynność uruchamiania sprzęgła.

Zobacz też: Jak dbać o automatyczną skrzynię biegów?

Ogólna zasada działania skrzyni PowerShift

Dzięki zastosowaniu podwójnego sprzęgła wielopłytkowego i dwóm układom sterującym, przekładnia wybiera jednocześnie dwa biegi. Jeden z nich jest włączony bezpośrednio podczas jazdy, drugi wybierany jest wstępnie. W zależności od poleceń kierowcy (stopnia wciśnięcia pedału przyspieszenia) następuje wysprzęglenie aktywnego biegu i włączenie drugiego sprzęgła, na którym wstępnie został wrzucony kolejny bieg.

skrzynia biegów PowerShift
Ford
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Urzędnicy żądają podwyżek opłat za rejestrację samochodu w Polsce. Niestety mają rację. Stoi za nimi matematyka

    Dlaczego podwyżki? Powiaty domagają się urealnienia opłat za czynności realizowane w wydziałach komunikacji. Wskazują np. że opłata za dowód rejestracyjny wynosząca 54 zł nie była zmieniana od 20 lat. Od kwietnia PWPW, która produkuje te dokumenty podnosi stawkę do prawie 45 zł. 

    Policja oddała pierwsze auto zabrane pijanemu. I co z tego? Nie ma co robić afery, bo kierowca konfiskaty i tak nie uniknie

    Przepisy o odbieraniu aut pijanym są, ale tak właściwie... ich nie ma? Potwierdzać to może przypadek 46-latka, któremu policjanci najpierw zabrali Volvo, a później je oddali. Z uwagi na brak przepisów wykonawczych. To jednak jeszcze nie świadczy o tym, ze nowelizacja jest martwa czy poszła do kosza. Kierowca nową karę i tak poniesie.

    Rząd chce jednak wykasować podatek od aut spalinowych. Szykuje się do rozmów z UE na temat zmian w KPO

    KPO miało zgotować kierowcom w Polsce aż dwa podatki od aut spalinowych. Teraz okazuje się, że tych może wcale nie być. Nowy rząd planuje renegocjację planu odbudowy. Danina płacona przez kierowców ma zniknąć z dokumentu, a tym samym nie zacznie obowiązywać w Polsce.

    Chciał uniknąć kary za parkowanie. Przerobił litery na tablicy rejestracyjnej. Dostał zarzut karny i może trafić do więzienia na 5 lat

    Aby uniknąć płacenia mandatów za nieprawidłowe parkowanie, dostawca jedzenia przerobił na tablicy rejestracyjnej literę F na E. Teraz grozi mu nawet 5 lat więzienia. Chciał być sprytny. Policjanci byli jednak sprytniejsi.

    REKLAMA

    103-latka rozbiła bank. Prowadziła auto bez prawa jazdy. Samochód nie miał natomiast OC

    Miała 103 lata i prowadziła samochód. Prowadziła go bez prawa jazdy. Na tym kłopoty seniorki się nie kończą. Jaki był finał? Karabinierzy – bo akcja rozgrywała się we Włoszech – odwieźli ją do domu. Ona natomiast zapowiedziała zakup... skutera!

    Będzie nowy wzór prawa jazdy. Ale prawa jazdy na tramwaj. Co się zmieni?

    Rząd pracuje nad nowym drukiem prawa jazdy. Zmieni się jednak dokument wydawany kierującym... tramwajami. Chodzi o to, aby zwykła kartka papieru zamieniła się w druk, który zostanie dobrze zabezpieczony przed fałszerstwem. Czy to oznacza, że pozwolenie będzie droższe?

    Przed wejściem na jezdnię pieszy musi spojrzeć trzy razy. Inaczej dostanie nawet 5 tys. zł mandatu

    Trzy spojrzenia stanowią podstawową zasadę bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię. Pieszy zaniedba ten obowiązek? Konsekwencje mogą być zatem naprawdę przykre. W skrajnym przypadku może dostać nawet 5 tys. zł mandatu.

    Klonowanie kart paliwowych. Proceder może oznaczać tysiące złotych strat. Jak się przed nim chronić?

    Karta paliwowa to firmowe dobrodziejstwo, ale i zagrożenie. Bo niezwykle łatwo jest ją sklonować i narobić firmie transportowej setki tysięcy złotych dodatkowych kosztów. Jak się chronić przed duplikowaniem kart i kradzieżą pieniędzy?

    REKLAMA

    Znasz ukryte funkcje pasów bezpieczeństwa w samochodzie? Niektóre są naprawdę zmyślne

    Pasy mają chronić życie i zdrowie pasażerów w czasie wypadku. Do tego ich funkcja się jednak nie ogranicza. Bo potrafią dużo więcej! Kreatywni kierowcy znaleźli dla nich szereg innowacyjnych zastosowań. Niektóre mogą zadziwić.

    Czy za narkotyki też można stracić samochód od 14 marca 2024 r.?

    Za prowadzenie po alkoholu kierowca może stracić samochód lub zapłacić wysoką nawiązkę. Co jednak z prowadzeniem pod wpływem środka odurzającego? Czy w tym przypadku również działają przepisy kodeksu karnego dotyczące przepadku pojazdu lub jego równowartości?

    REKLAMA