| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Napęd i skrzynia biegów > Prędkość obrotowa silnika – co to jest?

Prędkość obrotowa silnika – co to jest?

Sformułowanie prędkość obrotowa silnika bardzo często pojawia się w przypadku testów samochodowych. Co kryje się za tymi słowami?

Silnik samochodowy to bardzo złożona i niebywale skomplikowana maszyna. Jego konstrukcja zakłada istnienie wielu, bardzo precyzyjnie współpracujących ze sobą elementów. Nie każdy silnik jest jednak taki sam. Jedną z różnic, którą błyskawicznie można zauważyć już po krótkiej jeździe autem jest prędkość obrotowa silnika z jaką dana jednostka się pracuje. Czym jednak ona jest ? Od czego jest uzależniona?

Prędkość obrotowa silnika

Prędkość obrotowa silnika to liczba obrotów wałku korbowego silnika w jednostce czasu. Podstawowym wymiarem PO jest liczba obrotów na sekundę, ale ze względów praktycznych wielkość ta podawana jest w odniesieniu do minuty.

Zobacz też: Jak wydłużyć żywotność auta z silnikiem Dieslem? Część I

Każdy silnik spalinowy ma zakres obrotów, w których możliwa jest jego praca. Najniższe obroty, tzw. obroty biegu jałowego (na luzie) wynoszą przeciętnie ok. 600-900 obr./min, a najwyższe różnią się w zależności od rodzaju silnika:

- 4500-7000 obr./min – w przypadku silników o zapłonie iskrowym (benzynowych);

- 4000-5000 obr./min – w przypadku silników o zapłonie samoczynnym (wysokoprężnych);

- 1800-2500 obr./min – w przypadku silników o zapłonie samoczynnym (wysokoprężnych) w autach ciężarowych.

Zobacz też: Jazda na zbyt niskich obrotach - usterki i awarie

Moc z jednego litra pojemności

Konstruktorzy stale pracują nad zwiększeniem prędkości obrotowej silnika, bowiem ma ona wpływ na zwiększenie mocy jednostki napędowej przy określonej pojemności skokowej. Jednym z najbardziej znanych producentów specjalizujących się w osiąganiu wysokich mocy z niedużych pojemności skokowych jest japońska Honda. Już w 1999 roku wprowadziła ona na rynek model S2000, którego silnik miał pojemność 2,0 l i moc aż 240 KM. Z jednego litra pojemności uzyskiwał on zatem 120 KM! Dziś po 14 latach wynik ten nadal przewyższa większość nowatorskich konstrukcji (tylko Ferrari 458 Italia zdołało do tej pory pobić ten rezultat), a nadążyć za nim mogą jedynie jednostki napędowe wspomagane turbodoładowaniem.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Dorota Smoleńska

Dziennikarka, redaktor

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »