| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Napęd i skrzynia biegów > Prędkość obrotowa silnika – co to jest?

Prędkość obrotowa silnika – co to jest?

Sformułowanie prędkość obrotowa silnika bardzo często pojawia się w przypadku testów samochodowych. Co kryje się za tymi słowami?

Silnik samochodowy to bardzo złożona i niebywale skomplikowana maszyna. Jego konstrukcja zakłada istnienie wielu, bardzo precyzyjnie współpracujących ze sobą elementów. Nie każdy silnik jest jednak taki sam. Jedną z różnic, którą błyskawicznie można zauważyć już po krótkiej jeździe autem jest prędkość obrotowa silnika z jaką dana jednostka się pracuje. Czym jednak ona jest ? Od czego jest uzależniona?

Prędkość obrotowa silnika

Prędkość obrotowa silnika to liczba obrotów wałku korbowego silnika w jednostce czasu. Podstawowym wymiarem PO jest liczba obrotów na sekundę, ale ze względów praktycznych wielkość ta podawana jest w odniesieniu do minuty.

Zobacz też: Jak wydłużyć żywotność auta z silnikiem Dieslem? Część I

Każdy silnik spalinowy ma zakres obrotów, w których możliwa jest jego praca. Najniższe obroty, tzw. obroty biegu jałowego (na luzie) wynoszą przeciętnie ok. 600-900 obr./min, a najwyższe różnią się w zależności od rodzaju silnika:

- 4500-7000 obr./min – w przypadku silników o zapłonie iskrowym (benzynowych);

- 4000-5000 obr./min – w przypadku silników o zapłonie samoczynnym (wysokoprężnych);

- 1800-2500 obr./min – w przypadku silników o zapłonie samoczynnym (wysokoprężnych) w autach ciężarowych.

Zobacz też: Jazda na zbyt niskich obrotach - usterki i awarie

Moc z jednego litra pojemności

Konstruktorzy stale pracują nad zwiększeniem prędkości obrotowej silnika, bowiem ma ona wpływ na zwiększenie mocy jednostki napędowej przy określonej pojemności skokowej. Jednym z najbardziej znanych producentów specjalizujących się w osiąganiu wysokich mocy z niedużych pojemności skokowych jest japońska Honda. Już w 1999 roku wprowadziła ona na rynek model S2000, którego silnik miał pojemność 2,0 l i moc aż 240 KM. Z jednego litra pojemności uzyskiwał on zatem 120 KM! Dziś po 14 latach wynik ten nadal przewyższa większość nowatorskich konstrukcji (tylko Ferrari 458 Italia zdołało do tej pory pobić ten rezultat), a nadążyć za nim mogą jedynie jednostki napędowe wspomagane turbodoładowaniem.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Edyta Grymel

Prawnik, specjalista prawa rodzinnego i gospodarczego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »