| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Napęd i skrzynia biegów > Jak wydłużyć żywotność auta z silnikiem Dieslem? Część I

Jak wydłużyć żywotność auta z silnikiem Dieslem? Część I

Nowoczesny silnik Diesla wyposażony jest wiele zaawansowanych technicznie rozwiązań, które niestety często zawodzą. Niska jakość materiałów oraz nieprawidłowa eksploatacja przyspieszają zużycie wielu drogich podzespołów. Oto co robić, aby auto z dieslem pod maską było bardziej bezawaryjne.

Legendarna trwałość auta z silnikiem wysokoprężnym powoli odchodzi w zapomnienie. Dziś wiele osób unika tego typu samochodów z uwagi na spore ryzyko kosztownej awarii i to nie tylko w przypadku nowych pojazdów. Ich podwyższona awaryjność nie zawsze jest skutkiem zastosowania niskiej jakości podzespołów. Po prostu pewne ich części są wyjątkowo wrażliwe na niewłaściwą eksploatacje. Zwracamy uwagę na to, co może przyczynić się do uszkodzenia newralgicznych elementów auta wyposażonego w silnik Diesla. Każde zagadnienie jest szczegółowo opisane w linkach pod poszczególnymi akapitami.

Koło dwumasowe

Dwumasowe koło zamachowe (DKZ) to jeden z najbardziej newralgicznych punktów auta z silnikiem Diesla. Jego koszt to wydatek min. 1400 zł, ale są i takie modele, których cena sięga prawie 10 000 zł! Aby wydłużyć jego żywotność należy przede wszystkim unikać gwałtownego przyspieszania przy niskich obrotach (poniżej 1800-2000 obr./min) oraz zapalać silnik na wciśniętym pedale sprzęgła (nawet na luzie).  W trakcie jazdy w korku warto starać się utrzymywać niedużą, ale jednostajną prędkość, unikając w ten sposób częstego ruszania z miejsca (czynność ta mocno obciąża DKZ).

Zobacz też: Dwumasowe koło zamachowe – jak jeździć by działało dłużej?

Turbosprężarka

Sporo część kierowców zdaje sobie sprawę z zalet i wad jakie daje autu turbodoładowanie. Kierowcy liczą się z tym, że w zamian za lepszą dynamikę auta, trzeba będzie w przyszłości wyłożyć niemałą kwotę na jej wymianę (2500-12 000 zł) lub regenerację (1200-2500 zł). Aby turbosprężarka służyła sprawnie wiele lat warto pamiętać o tym, aby po każdej forsownej jeździe autem, zanim silnik zostanie zgaszony, popracował on na wolnych obrotach przez około 2 minuty. W ten sposób turbina ulegnie schłodzeniu, a jej kanaliki olejowe, odpowiedzialne za prawidłowe dostarczanie smarującego ją oleju, nie ulegną zapchaniu. Oprócz tego należy również pamiętać o spokojnej jeździe autem gdy jego silnik jest zimny. Zbyt niska temperatura oleju powoduje, że łożyskowanie poszczególnych elementów turbiny jest niewystarczające, co zwiększa tarcie pomiędzy jej elementami, doprowadzając do jej przedwczesnego zużycia.

Zobacz też: Gaszenie silnika z turbosprężarką - potencjalne problemy

Pompa paliwa

Pompa paliwa odpowiedzialna jest za dostarczenie do aparatury wtryskowej silnika paliwa znajdującego się w baku. Jej trwałość można określić mianem wysokiej, ale są sytuacje, które mocno ją obciążają, podnosząc ryzyko awarii. Jedną z nich jest jazda na prawie pustym baku. Jeśli kierowca zbyt często podróżuje autem na rezerwie to musi się liczyć z tym, że przyspieszy w ten sposób jej awarię. Paliwo z jednej strony zapewnia jej smarowanie a z drugiej, zapobiega jej zapowietrzeniu. Koszt nowej pompy paliwa przekracza 1000 zł.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Dariusz Budnik

Radca Prawny - Kancelaria Prawna Cyman i Wspólnicy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »