| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Napęd i skrzynia biegów > Pomiar ciśnienia sprężania – przygotowanie pojazdu

Pomiar ciśnienia sprężania – przygotowanie pojazdu

Badanie kompresji silnika, czyli ciśnienia sprężania w poszczególnych jego cylindrach nie jest trudnym zadaniem. Umiejętność ta pozwala zdiagnozować kondycję jednostki napędowej i przewidzieć potencjalne jej usterki.

Jak określić stan techniczny silnika?

Przy zakupie używanego silnika szansa na prawidłową ocenę stanu technicznego jego silnika jest niewielka. Jeśli jednak posiadamy odpowiedni sprzęt, w przeciągu kilku minut możemy znaczniej precyzyjniej wydać osąd na temat kondycji jednostki napędowej. Jedną z najprostszych metod jest wykonanie pomiaru ciśnienia sprężania.

Dlaczego bada się ciśnienie sprężenia w cylindrze?

Wartość ciśnienia sprężania, które występuje w cylindrze w końcu suwu sprężania jest uzależniona od szczelności przestrzeni roboczej cylindra. Wpływ na nią ma m.in. stan gładzi cylindra, tłoka w nim pracującego, pierścieni tłokowych oraz zaworów (przylgni) i ich gniazd. Jeśli wynik jest zaniżony oznacza to usterkę, któregoś z tych elementów. Może być to także sygnał, że uszkodzona jest uszczelka pod głowicą.

Zobacz też: Typowe usterki silnika benzynowego

Pomiar ciśnienia sprężania - krok po kroku

Aby wynik pomiaru był jak najbardziej wiarygodny, trzeba zadbać o kilka spraw. Po pierwsze jednostka napędowa musi być rozgrzana do temperatury roboczej. Stan ten określa chwila, w której załącza się wentylator chłodnicy. Jeśli silnik nie osiągnie właściwej temperatury, zmierzone ciśnienie będzie zaniżone ze względu na zwiększone luzy tłoka w cylindrze (rozszerzalność temperaturowa materiału). Opory przepływu świeżego ładunku do cylindra zostaną skutecznie obniżone (dla wiarygodniejszego pomiaru) jeśli przepustnica będzie cały czas otwarta, dlatego należy zablokować pedał gazu (musi być wciśnięty cały czas).

Zobacz też: Gaszenie silnika z turbosprężarką - potencjalne problemy

Uwaga na katalizatory!

Jeśli auto posiada rozbudowany katalizator to praca przy dużym obciążeniu silnika może spowodować, że ulegnie on uszkodzeniu  w wyniku przepływu za dużej ilości niespalonej mieszanki paliwowo-powietrznej. W takim przypadku należy odłączyć zasilanie pompy paliwa lub złącza wtryskiwaczy. Żeby pomiar był rzetelny silnik musi osiągnąć prędkość co najmniej 100 obr./min. Z tego powodu niezbędnym jest, aby auto wyposażone było w naładowany akumulator i w pełni sprawny rozrusznik. Na koniec należy wykręcić wszystkie świece zapłonowe(w silniku o zapłonie iskrowym) lub żarowe (silnik Diesla). W nowszych silnikach wysokoprężnych wymagane może być wykręcenie wtryskiwaczy paliwa.

Pomiar ciśnienia sprężania - czy go wykonać?

W zależności od rodzaju silnia (benzynowy bądź wysokoprężny) inne jest ciśnienie jakie panuje wewnątrz cylindra, dlatego używać należy urządzeń o odmiennych skalach.Najbardziej popularne rozwiązania stosowane do pomiaru "kompresji" to:

  • manometrczyny próbnik ciśnienia sprężania;
  • próbnik ciśnienia sprężania z rejestratorem samopiszczącym;
  • elektroniczny uniwersalny próbnik ciśnienia sprężania.

Więcej na temat mierników ciśnienia sprężania oraz sposobu odczytywania ich wyników dowiecie się w kolejnym moim artykule, który niebawem się ukaże na naszym wortalu.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Natalia Rostworowska

Specjalista ds. obsługi klientów biznesowych z sektora finansowego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »