| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Napęd i skrzynia biegów > Uszczelka głowicy – funkcja i potencjalne problemy

Uszczelka głowicy – funkcja i potencjalne problemy

Jakie problemy niesie za sobą uszkodzona uszczelka głowicy? Ogromne! Uszczelka głowicy to newralgiczny element silnika. Jej awaria może doprowadzić nawet do zniszczenia silnika.

Chcąc zachować wysoką sprawność silnika w swoim samochodzie należy przede wszystkim regularnie wymieniać jego płyny eksploatacyjne i filtry, przestrzegać interwałów wymiany newralgicznych jego elementów ulegających zużyciu (pasek rozrządu) oraz kontrolować jego prawidłowe nagrzewanie i temperaturę. Ten ostatni parametr ma kluczowy wpływ na kondycję wielu podzespołów jednostki napędowej w tym m.in. na uszczelkę głowicy.

Uszczelka głowicy – funkcje

Uszczelka głowicy to element kluczowy w prawidłowym działaniu silnika spalinowego. Stanowi połączenie pomiędzy głowicą a kadłubem silnika, zapewniając właściwe uszczelnienie wielu przestrzeni zlokalizowanych w obu częściach silnika takich jak komór spalania, otworów służących przepływowi cieczy chłodzącej i oleju silnikowego, otworów na śruby czy na elementy wchodzące w skład systemu zmiennych faz rozrządu

.

Zobacz też: Uszczelka głowicy - rodzaje

Warunki pracy z jakimi musi sobie poradzić uszczelka głowicy należą do wyjątkowo ekstremalnych. Z jednej strony działa bowiem na nią ogromna temperatura spowodowana uwalnianiem energii w procesie spalania mieszanki paliwowo-powietrznej w komorze cylindra a z drugiej, cały czas ma ona kontakt z agresywnymi chemicznie składnikami powstałych spalin oraz olejem i cieczą chłodzącą.

Uszczelka głowicy – uszkodzenie

Wyjątkowo niekorzystne warunki jej pracy sprawiają, że z czasem może ona zawieść doprowadzając do rozszczelnienia układu. Najczęściej sytuacja ta ma miejsce w trakcie intensywnej pracy silnika bądź w trakcie jazdy w korku w upalny dzień. Wysoka temperatura spalin, zmęczenie materiału, problemy z układem chłodzenia sprawiają, że dochodzi do przeciążenia uszczelki.

Zobacz też: Dlaczego nie warto dopuszczać do przegrzania silnika?

Uszczelka głowicy – objawy zużycia

Objawem awarii uszczelki głowicy jest przedostawanie się oleju do układu chłodzenia (jego śladowe ilości są wtedy widoczne w zbiorniczku płynu chłodzącego), tworzenie się pęcherzyków powietrza w zbiorniczku płynu chodzącego czy np. ciemny nalot na styku głowicy i kadłuba silnika. Oprócz tego zmianom ulega konsystencja i barwa oleju silnikowego. Jazda z nieszczelną uszczelką pod głowicą może w krótkim czasie doprowadzić do zatarcia silnika.

reklama

Aktualizacja: 25.01.2016

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

sprawdzenie stanu oleju, przegląd Fot. Fotolia
sprawdzenie stanu oleju, przegląd Fot. Fotolia

Jeśli olej zaczyna przybierać jasną barwę czemu lub robi się mętny to może sugerować to uszkodzenie uszczelki pod głowicą. Fot. Fotolia
Jeśli olej zaczyna przybierać jasną barwę czemu lub robi się mętny to może sugerować to uszkodzenie uszczelki pod głowicą. Fot. Fotolia

Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych 2017 Komentarz54.90 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Piotr Łukasik

Prawnik, doktorant

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »